کد خبر: ۸۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 23 August 2015

به گزارش تابناک کهکیلویه وبویراحمد رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان چرام گفت: مسیر پرتردد چرام به دهدشت بزودی چهار خطه می‌شود.

 استان کهگیلویه و بویراحمد به زعم اکثر کارشناسان و مدیران و به لحاظ آماری و برخورداری از شاخص راه ارتباطی جزء محرومترین استان‌های کشور است.

شهرستان چرام در قلب استان کهگیلویه و بویراحمد و همسایگی با چهار شهرستان گچساران،کهگیلویه، باشت و بویراحمد در زمینه برخورداری از راه ارتباطی از وضعیت نامطلوبی برخوردار است و پروژه‌های آن به علت کمبود اعتبارات به کندی پیش می روند.

محمد ماهیاری رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان چرام در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار تسنیم در چرام به سوالات مختلف پاسخ داد که مشروح آن در ذیل می‌آید.

 طول راه‌های شهرستان چرام چند کیلومتر است؟

ماهیاری: در شهرستان چرام طول راه‌های اصلی و فرعی در این شهرستان 138کیلومتر و طول راه‌های روستایی 470کیلومتر است که پیش از انقلاب هیچ راه روستایی آسفالت در این شهرستان وجود نداشت اما به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون 140کیلومتر راه روستایی آسفالته داریم که تعدادی هم در صورت تامین اعتبار آسفالت می‌شود.

 آخرین روند پروژه ورودی چرام از طرف چشمه بلقیس چگونه است؟

ماهیاری: این پروژه در آبان ماه سال 92 بدون مناقصه و با تعیین تشریفات به پیمانکار واگذار شد و تعهد داد که بدون دریافت پول در مرحله شروع این کار را تمام می‌کنم. اعتبار این پروژه مورد نیاز این پروژه 1 میلیار تومان بود از محل اعتبارات ماده 180 تاکنون مبلغ 500 میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

قرار بود این پروژه طبق قول شرکت مجری طی یکسال و در هفته دولت سال گذشته 93 افتتاح شود که متاسفانه به علت سهل انگاری پیمانکار کماکان ناتمام مانده است.

چه اقداماتی اداره راه و شهرسازی چرام در قبال تاخیر پیمانکار انجام داده است؟

ماهیاری: این پروژه 1.5کیلومتری تاکنون 45درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که تذکرات لازم به پیمانکار داده شده و مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم که در مرحله خلع ید قرار دارد،اگر پیمانکار همکاری کند با توجه به اینکه کارهای اصلی پروژه انجام شده تا پایان سال تمام می‌شود و در غیر اینصورت خلع‌ید انجام می‌شود.

یکی از مشکلاتی که در حوزه راه چرام است و سبب تصادفات زیادی شده پیچ معروف بناری در مسیر جاده چرام-باشت چه اقدامی جهت رفع این معضل انجام شده است؟

ماهیاری: در این مسیر در گذشته پیمانکار قسمتی از کار را انجام داد اما به علت نبود اعتبارات لازم نیمه تمام ماند و قرار بود که ادارات کمک کنند و به صورت امانی کار شود اما همکاری نشد و این پروژه نیمه تمام رها شده که در صورت تامین اعتبار این مشکل برطرف می‌شود.

 یکی از معضلات جاده چرام -دهدشت پل روستای القچین سفلی است چه برنامه‌ای برای تعریض این پل دارید؟

ماهیاری: در سنوات قبل برای تعریض و اصلاح این پل پیمانکار گرفتیم و تامین اعتبار هم شد اما به علت عبور 2 خط لوله گاز و همکاری نکردن شرکت گاز در جابه جایی خط انتقال گاز و تاخیر در اجرای آن به همین علت به پیمانکار خاتمه پیمان دادیم و الان دنبال این هستیم که شرکت گاز لوله را تغییر و از طریق جذب اعتبارات جدید این مشکل حل شود.

 جاده چرام_دهدشت یکی از پرترددترین جاده‌های شهرستان و استان است چه اقداماتی برای تعریض و رفع نقاط حادثه خیز آن دارید؟

ماهیاری: این جاده که مشترک بین شهرستان کهگیلویه و چرام است خوشبختانه هم اکنون عملیات راهسازی آن فعال شده و 2 شرکت پیمانکاری مشغول کار هستند.

در حوزه استحفاظی چرام دو شرکت مشغول کار هستند شرکت اول 5کیلومتر از مسیربردیان شهرک صنعتی هم اکنون در حال تعریض و خاک برداری است و شرکت دوم هم کارهای نقشه برداری و تجهیز کارگاه را در حدفاصل چشمه زعفران تا سه راهی تمبی قرارداد آن 3کیلومترمنعقد که به زودی عملیات اجرایی آن شروع می‌شودو در نظر داریم که از ورودی دهدشت تا ورودی چرام همین دو پیمانکار در قالب 25درصد اضافه بر قرارداد کار شود تا مسیر چرام به دهدشت چهار خطه شود و خطر تصادفات کاهش و ایمنی افزایش یابد.

 یکی از مشکلات حوزه راه حریم جاده‌ها است اندازه حریم جاده‌های اصلی و روستایی چند متر است؟

ماهیاری: حریم جاده‌های اصلی از وسط جاده 22.5 متر است که زمین‌های حریم مشخص است و در حوزه راه روستایی از وسط جاده به هر طرف 12.5 متر است که اضافه بر حریم جاده به قیمت کارشناسی از مالکین خریداری می‌شود.

یکی از مشکلات ما در حوزه راه این است که متاسفانه شرکت‌های خدمات رسان از قبیل آب، برق و گاز متاسفانه در حریم جاده‌ها کار می‌کنند که مشکلاتی را در حوزه راهسازی ایجاد می‌کنند مثل پل القچین که شرکت گاز در حریم جاده و پل کار کرده است.

انتظار داریم حریم جاده ها در و تاسیسات در پروژه های جدید به درستی لحاظ شود.

محور سادات -باغچه جلیل(یاسوج به دهدشت) در چه مرحله‌ای است؟

ماهیاری: جاده سادات بالای 95درصد پیشرفت کرده که عمده مسیر آماده و آسفالت است و در این مسیر دو پل وجود دارد که در حال کار است که به محض اتمام و آماده بودن عملیات آسفالت این دو تا پل انجام می‌شود. این محور نقش مهمی در کوتاه شدن مسیر به یاسوج و جذب گردشگران به خاطر موقعیت منطقه و تنوع آب و هوا دارد.

 در سال 94 چه میزان اعتبار به اداره راه و شهرسازی شهرستان چرام اختصاص داده شد؟

ماهیاری: اعتبارات استانی حوزه راهسازی 1 میلیارد تومان بوده که 80درصد در حوزه راهداری و پرداخت حقوق و تعمیر ماشین آلات است و در حوزه راهسازی فقط 300 میلیون تومان بیشتر اعتبار نداریم.

 مهمترین مشکلات اداره راه و شهرسازی چرام چیست؟

ماهیاری: درحوزه ماشین آلات به علت فرسودگی این دستگاه‌ها مشکلات زیادی داریم و مرتب تعمیر می‌شوند که هزینه‌های زیادی متحمل می‌شویم در همین خصوص لودر و بلدوزر از سال 92 خراب است و فقط یکدستگاه لودر سالم و چند ماشین سبک داریم.کمبود راننده ماشین آلات سنگین داریم و همچنین کارشناس حقوقی و مهندس ناظر نداریم.در حوزه مشکلات حقوقی ،تجاوز به حریم جاده‌ها از طرف مردم و طرح‌ای دولتی و همچنین معارضات اجتماعی که برای پروژه‌ها مشکل ایجاد می‌کنند و تخریب جاده‌ها را داریم،که در مسیر جاده سادات -باغچه جلیل بیشترین مشکلات و ادعاها را داشتیم.

 در حوزه مسکن تعداد منازل سازمانی و میزان واگذاری ها چه مقدار بوده است؟

ماهیاری: تعداد منازل سازمانی در شهرستان چرام 37 باب است که از این مقدار 7 خانه در بخش سرفاریاب است که 25 دستگاه از این منازل در اختیار کارمندان است و از کل خانه‌های سازمانی چرام 11 خانه به صورت مزایده واگذار شده است. اما از سال 91 طبق بخشنامه واگذاری این خانه‌ها در شهرهای زیر 25 هزار نفر ممنوع است.

 یکی از مشکلات مردم در شهر چرام ساخت خانه در طرح 48 هکتاری است چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید؟

ماهیاری: با توجه به اینکه سند به نام دولت و این زمین‌ها در مالکیت راه و شهرسازی است طبق بخشنامه خانه‌های تا 250 متر زمین به قیمت منطقه‌ای با نرخ پائین 1500 تا 2 هزار تومان واگذار می‌شود و بالاتر از 250 متر بر اساس قیمت کارشناسی واگذار می‌شود. تا بتوانند پایان کار و سند ملکی دریافت کنند که در این طرح 800 خانه وجود دارد و 400 خانه زیر 250 متر است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار