یک کارشناس سیاسی در خصوص اقدامات احتمالی ایران علیه آمریکا گفت: بانک گسترده‌ای از اهداف برای پاسخ به این جنایات بزرگ برای انقلاب اسلامی وجود دارد. آمریکایی‌ها می‌دانند شعاع عملیاتی تلافی این حادثه برای جمهوری اسلامی بیش از ۱۱ هزار کیلومتر است
کد خبر: ۸۱۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 07 January 2020

به گزارش خبرگزاری تانباک کرمانشاه به نقل از  فارس، شهادت سردار سپهبد، حاج قاسم سلیمانی توسط تروریست‌های آمریکایی موجب تغییر تحولات سیاسی و امنیتی در غرب آسیا شده است. بسیاری از کارشناسان خارجی این اقدام آمریکا را آغاز رویارویی مستقیم با ایران عنوان کرده و معتقد هستند که قطعاً مقامات و نظامی‌های این کشور پاسخ این ترور را خواهند داد.

به همین منظور با دکتر مهدی شجاعی، کارشناس مسائل منطقه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم تا پاسخ‌های احتمالی ایران و نیروهای مقاومت به این ترور را بررسی کنیم.

فارس: به نظر شما علت اصلی ترور شهید سلیمانی چه بود؟

دکتر شجاعی: مسئله تصمیم آمریکا به ترور سپهبد سلیمانی حدود 10 سال پیش در کنگره امریکا مطرح شد. جریان سلطه در این سال‌ها این سردار مجاهد را سد راه برنامه‌های سیاسی و امنیتی خود در منطقه می دید. در این سال‌ها بسیار تلاش شده بود که توسط گروه‌های نیابتی از القاعده تا داعش ترور شود که در این راه ناکام مانده بودند.

سردار سلیمانی تمامی برنامه‌های نظامی امریکا و اسراییل را در کشورهای لبنان، سوریه، فلسطین و عراق را ناکام گذاشته بود. در واقع این سردار سلیمانی بود که طرح محاصره نظامی کشورمان را که قرار بود در جنگ‌های 33 روزه و جنگ داخلی سوریه کلید خورد، ناکام گذاشته شود.

حاج قاسم سلیمانی یک ارتش نامنظم انقلابی که بیش از 100 هزار نفر نیرو دارد و شامل جوانان مجاهد منطقه می‌شود را برای مقابله با طرح‌های به اصطلاح خاورمیانه‌ای رژیم ایالات متحده تاسیس نمود. ابعاد اقدامات این شهید مجاهد بسیار گسترده می‌باشد و همین اقدامات موجب ترور ناجوانمردانه او شد.

فارس: از نظر بین المللی این ترور چه تبعات دارد؟

دکتر شجاعی: سردار سلیمانی به دعوت دولت عراق مشغول فعالیت‌های مستشاری بود و طبق قوانین بین الملل دارای مصونیت بود. او یک شخصیت نظامی شناخته شده محسوب می‌شد که مشمول مصونیت دیپلماتیک است؛ ترورایشان این حق را برای کشورمان از نظر قواعد بین المللی ایجاد نموده است که به آن پاسخ متقابل بدهد.

فارس: واکنش احتمالی ایران به این ترور چه خواهد بود؟

شهادت فرمانده‌ای همچون «ابومهدی المهندس» قطعا جای هیچگونه مماشات را برای مبارزان عراقی در جهت عملیات تلافی جویانه باقی نگذاشته است. لازم به ذکر است که آمریکایی‌ها نگران تکرار عملیات معروف انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در سال ۱۹۸۲ در بیروت هستند.

دکتر شجاعی: بانک گسترده‌ای از اهداف برای پاسخ به این جنایات بزرگ برای انقلاب اسلامی وجود دارد. آمریکایی‌ها می دانند شعاع عملیاتی تلافی این حادثه برای جمهوری اسلامی بیش از 11 هزار کیلومتر است و قطعا پاسخ ما چند وجهی و حتما نظامی خواهد بود. پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه تنها یکی از گزینه‌های نیروهای مسلح کشورمان خواهند بود. جمهوری اسلامی دوستان زیادی از بغداد تا واشنگتن برای پاسخ دندان شکن به این جنایت دارد.

فارس: وضعیت در عراق به چه صورت است؟

دکتر شجاعی: به نظر می‌رسد که احتمالاً گروه‌های جهادی عراق به پایگاه‌های نظامی امریکا در کشورشان حملات موشکی خواهند نمود. اما این حرکت فقط یک اقدام یک شبه و مقطعی نخواهد بود. به نظر می رسد که حملات نیروهای بسیجی عراقی اقدامات ایذایی و برگرفته از جنگ چریکی خواهد بود که همین موضوع پاشنه آشیل سربازان آمریکایی می‌باشد.

فارس: اقدامات احتمالی نیروهای عراقی چگونه است؟

دکتر شجاعی: تلاش‌های زیادی از سوی طرف‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد تا به نیروهای آمریکایی صدمه ای وارد نشود. حتی برخی چهرهای نفوذی عراقی نیز همین رویکرد را دارند. اما شهادت فرمانده‌ای همچون «ابومهدی المهندس» قطعا جای هیچگونه مماشات را برای مبارزان عراقی در جهت عملیات تلافی جویانه باقی نگذاشته است. لازم به ذکر است که آمریکایی‌ها نگران تکرار عملیات معروف انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در سال ۱۹۸۲ در بیروت هستند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار