معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: مردان کرمانشاهی 9.8 درصد از زنان این استان باسوادتر هستند.
کد خبر: ۸۰۹۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 30 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،هرمز نوروزی‌فرد، اظهار داشت: میزان باسوادی در رده سنی 10 تا 49 سال در استان 96.67 درصد است، سهم امسال استان برای دوره‌های سوادآموزی 13 هزار و 64 نفر بوده که تا پایان دی‌ماه به 13 هزار و 93 نفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: در مراکز یادگیری محلی افراد در کنار باسواد شدن مهارت‌های فردی و شغلی را فرا می‌گیرند و محصولات تولیدی خود را در نمایشگاه‌های این مراکز به فروش می‌رسانند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد: «خواندن با خانواده» طرحی است که برای گسترش کتابخوانی و حل مشکلات هر محله در کلاس‌های نهضت سواد‌آموزی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: کتاب‌های متناسب با موقعیت و نیاز هر یک از محلات شهر در اختیار سوادآموزان و خانواده‌هایشان قرار می‌گیرد و پس از مطالعه خلاصه آن را به مسؤولان مرکز تحویل می‌دهند.

نوروزی‌فرد یادآور شد: سازمان نهضت سواد‌آموزی کشور سال گذشته در مسابقات بین‌المللی سوادآموزی یونسکو در زمینه مهارت پایه رایانه رتبه برتر جهانی را کسب کرد که استان کرمانشاه در زمینه مهارت پایه رایانه و هفت شاخص سواد آموزی جایگاه نخست کشور را دارد.

وی با بیان اینکه توازن و عدالت آموزشی در مناطق مختلف استان در دستور کار این نهاد قرار گرفته است، افزود: طرح «شتاب‌بخشی محله‌ای منطقه‌ای» و «توانمندسازی زنان روستایی و عشایر در مناطق مرزی»، 2 طرحی است که برای توازن میانگین سطح سواد شهری و روستایی در استان اجرا می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: براساس آخرین سرشماری که در سال 95 داشتیم فاصله میانگین سطح سواد زنان و مردان در کشور 6.8 درصد است که این اختلاف سطح باسوادی بین زنان و مردان در استان کرمانشاه 9.8 درصد اعلام شده یعنی نرخ باسوادی بین زنان و مردان در استان کرمانشاه با میانگین کشوری فاصله سه درصدی دارد و مردان کرمانشاهی 9.8 درصد از زنان این استان باسوادتر هستند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای عدالت آموزشی و کاستن از سطح سواد زنان و مردان در استان کرمانشاه طرح «ارتقای سطح سواد زنان و دختران روستایی و عشایر در مناطق مرزی استان» به خصوص در اورامانات و غرب استان در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، جوانرود، قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب را به وزارت آموزش و پرورش ارائه و پذیرفته شده است.

نوروزی‌فرد گفت: طرح توانمندسازی در زمستان امسال اجرایی می‌شود و در بهار سال آینده تعداد 500 تا یک‌هزار و 500 نفر از زنان مناطق مرزی را باسواد خواهیم کرد.

وی در توضیح اجرای در طرح شتاب‌بخشی محله‌ای منطقه‌ای در استان، اظهار داشت: بعد از زیر پوشش قراردادن بیش از 100درصد از حجم ابلاغی در دوره‌های مختلف سوادآموزی «تحکیم» و «انتقال» تا آخر آذرماه امسال، در راستای توازن و تعادل در سطح سواد مناطق استان طرح شتاب‌بخشی در مناطقی که میانگین سواد در آن مناطق کمتر از میانگین سطح سواد است به اجرا در آمده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: این طرح به‌خصوص در شهر کرمانشاه (نواحی سه‌گانه آموزش و پرورش) و در مناطق سرفیروزآباد، جعفرآباد ، کوزران و بیلوار در راستای باسواد کردن و ارتقای سطح میانگین سواد زنان و مردان در حال برگزاری است.

نوروزی‌فرد گفت: تا به امروز از 500 نفری که قرار است در مناطق یاد شده باسواد شوند تعداد 400 نفر باسواد شده علاوه بر حجم عادی که در اختیار داشتیم، ان‌شاءالله تا آخر دی‌ماه 100 نفر باقی‌مانده تحت فرآیند آموزش قرار خواهند گرفت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار