دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه با اشاره به شروع تبلیغات غیررسمی داوطلبان نمایندگی مجلس در استان، گفت: کاندیدا‌ها باید به شعور افکار عمومی احترام بگذارند در چارچوب قانون حرکت کنند.
کد خبر: ۸۰۸۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 26 December 2019

به گزارش خبرگزاری  تابناک کرمانشاه  به نقل از فارس،بهرام سلیمانی ، اظهار داشت: فعالیت‌های برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه شماره یک ستاد انتخابات کشور در اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شد.

وی ادامه داد: موضوع اطلاعیه شماره یک مستند ماده 29 انتخابات است که براساس آن افراد و یا مقاماتی که مسؤولیت اداری دارند و قصد شرکت در یازدهمین دوره انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند، باید 6 ماه قبل از آغاز ثبت‌نام استعفا کنند.

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه تصریح کرد: در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه استاندار طی حکمی رئیس(محمدابراهیم الهی‌تبار)، دبیر(بهرام سلیمانی) و اعضای ستاد انتخابات (6 نفر از مدیران کل استان) را مشخص کردند.

وی گفت: این اعضا (6 نفر از مدیران کل استان) رئیس 6 کمیته؛ مالی و پشتیبانی، امنیت انتخابات، حقوقی، حراست و استعلامات، فناوری و اطلاعات و اطلاع‌رسانی استان شدند.

سلیمانی یادآور شد: 412 داوطلب برای این دوره از انتخابات استان کرمانشاه (از دهم تا 16 آذرماه) ثبت‌نام کردند که 20 نفر از این تعداد پیش از بررسی صلاحیت داوطلبان از ادامه راه انصراف دادند.

وی گفت: صلاحیت 392 نفر باقی‌مانده در هیأت‌های اجرایی (از 17 تا 26 آذرماه) بررسی شد که در نهایت 78 درصد از آن‌ها تایید شدند.

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه اظهار داشت: فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه استان 27 آذرماه اسامی ردصلاحیت‌شدگان را به آن‌ها ابلاغ کردند و این افراد به مدت چهار روز (از 28 آذرماه تا یکم دی‌ماه) فرصت داشتند مراتب شکایت خود را به هیأت نظارت استان تحویل دهند.

*بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در هیأت‌ نظارت استان

وی با اشاره به بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در هیأت نظارت استان، ادامه داد: هیأت نظارت استان از دوم تا بیست‌ و دوم دی‌ماه به مدت 20 روز فرصت دارد که شکایت رد صلاحیت‌شدگان را بررسی کنند و فهرست نهایی تایید صلاحیت‌شدگان را 23 دی‌ماه به فرمانداران ابلاغ می‌کنند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: براساس ماده 25 قانون انتخابات وزارت کشور، مامور اجرای قانون انتخابات مجلس است بدین منظور می‌تواند مامورانی را در راستای بازرسی و کنترل جریان انتخابات به حوزه‌های انتخابیه و شعب ثبت‌نام و اخذ رای اعزام کنند.

وی گفت: در تبصره همین ماده آمده است که هیچ سازمان و دستگاهی جز وزارت کشور و شورای نگهبان تحت عنوان اجرای قانون انتخابات یا نظارت مجاز نیست در امر انتخابات دخالت کند و مامور و یا بازرسانی را اعزام کند.

این مسؤول ادامه داد: براساس همین ماده قانونی وزارت کشور در استان، هیأت بازرسی انتخابات مرکب از پنج نفر از افراد صاحب صلاحیت هستند که در هر شهرستان سه نفر نیز به عنوان هیأت بازرسی شهرستان منصوب می‌شود.

وی گفت: هیأت بازرسی شهرستان‌ها افراد معتمدین را تعیین می‌کنند که در شعب اخذ رای به عنوان بازرس حضور داشته باشند، البته هر چند شعبه یک سربازرس دارند که امورات و جریان انتخابات را رصد و به مافوق گزارش می‌کنند.

سلیمانی در خصوص فعالیت تبلیغاتی نامزدها، اظهار داشت: اگر به صورت خلاصه مواد 59، 60، 61 و 66 قانون انتخابات را مطالعه کنیم تا حدود زیادی باید و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی را متوجه می‌شویم.

وی زمان فعالیت انتخاباتی نامزدها را از 23 تا 30 بهمن‌ماه اعلام کرد و افزود: فعالیت تبلیغات انتخاباتی در یک بازده زمانی هشت روزه تا یک روز قبل از آغاز اخذ رای ادامه دارد.

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه اظهار داشت: مجلس در این راستا یک استفساریه دارد که عنوان شده با توجه به اینکه فعالیت تبلیغات موضوع ماده 56 اصلاحیه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقید به هشت روز است، چنانچه داوطلب نمایندگی قبل از موعد تعیین شده اقدام به تبلیغ کند، آیا مجازات‌های مقرر در مورد متخلف قابل اهمال است؟.

وی ادامه داد: نظری که مجلس دارد، ممنوعیت تبلیغات از زمان ثبت‌نام تا زمان اعلام اسامی کاندیداها تایید شده توسط هیأت‌های اجرایی، شامل قبل و بعد از زمان مذکور نخواهد بود مشروط بر آنکه تحت عنوان کاندیداتوری نباشد.

سلیمانی گفت: قانون همه چیز را مشخص کرده، اما یک‌سری شگردها توسط برخی داوطلبان در فعالیت‌های تبلیغاتی دیده می‌شود که در قانون دیده نشده است مثل طرف نمی‌آئید رسما بگوئید من کاندیدا هستم و به صورت غیررسمی با عناوین دیگر شروع به فعالیت تبلیغاتی می‌کند.

وی افزود: کاندیداها باید به شعور افکار عمومی احترام بگذارند در چارچوب قانون حرکت کنند، اگر هنر تبلیغات داشته باشند، هشت روز برای معرفی خود کم نیست.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار