استقلال در صورت پیروزی در ۲ دیدار پلی‌آف به مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۸۰۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ 10 December 2019

تیم فوتبال استقلال برای صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا می‌بایست از مرحله پلی‌آف عبور کند. آنها ابتدا با برنده دیدار الفیصلی اردن و الکویت کویت در ورزشگاه آزادی دیدار می‌کنند و سپس یک هفته بعد در قطر به مصاف الریان خواهند رفت. پیروزی در این ۲ مسابقه تیم تهرانی را راهی مرحله گروهی خواهد کرد. جایی که تیم‌های الوحده امارات، الشرطه عراق و یکی از تیم‌های الاهلی عربستان، استقلال تاجیکستان یا لوکوموتیو ازبکستان قرار دارند.

الفیصلی اردن:

رییس فوتبال اردن فصل گذشته عنوان قهرمانی مسابقات لیگ این کشور را به دست آورد. آنها ۳۴ عنوان قهرمانی دارند و از این حیث پرافتخارترین تیم کشورشان به حساب می‌آیند. این تیم در مسابقات فصل ۲۰۰۲-۳ برابر استقلال ۲ بار شکست خوردند و یک بارهم در سال ۲۰۱۸ به پلی‌آف رسیدند که در برابر نسف قارشی پنج بر یک نتیجه را واگذار کردند.

یوهان لنگلوما از گابن، چیب بن فرج از تونس و کاسموس دائودا از غنا خارجی‌های الفیصلی هستند. آنها زیر نظر راتب الاوادات ۴۹ ساله و اردنی کار می‌کنند، کسی که از سال ۲۰۱۵ هدایت الفیصلی را به عهده دارد. این تیم در فصل جاری اردن رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

الکویت کویت:

قهرمان بلامنازع فوتبال کویت همین تیم الکویت است. تیمی که ۵۰ عنوان داخلی دارد. آنها در سه فصل اخیر دبل کرده‌اند و ۱۵ بار لیگ را برده‌اند. الکویت در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نیز عنوان قهرمانی را در مسابقات AFC کاپ مال خود کردند. این تیم در سال ۲۰۰۸ در برابر سایپا یک شکست و یک تساوی را دشت کرد. در سال ۲۰۱۹ نیز در مرحله پلی‌آف مغلوب ذوب‌آهن شد.

حسام السید ۴۷ ساله و سوری که در تیم العربی قطر هم بوده، هدایت الکویت را در سال ۲۰۱۹ به دست گرفته است. در تیم او بازیکنان خارجی چون دیگو کالدرون کایسیدو از کلمبیا، عمر میدانی از سوریه، عبدول سیسوکو از فرانسه و جمعه سعید از ساحل عاج عضویت دارند. الکویت در فصل جاری هم با پنج برد و یک تساوی و با فاصله چهار امتیازی با تیم دوم، صدرنشین لیگ کشورش محسوب می‌شود.

الریان قطر:

جدی‌ترین رقیب استقلال در راه صعود به مرحله گروهی همین تیم است. الریان فصل گذشته در لیگ ستارگان قطر چهارم شد اما در این فصل رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. آنها ۶ برد و چهار مساوی داشته‌اند. فرانک کوم (کامرون)، یاسین براهیمی (الجزایر)، لی جائه ایک (کره جنوبی)، گابریل مرکادو (آرژانتین)، سباستین سوریا، رودریگو تاباتا و عبدالعزیز حاتم (قطر) چهره های ویژه الریان محسوب می‌شوند.

دیگو آگیره ۵۴ ساله از همین امسال هدایت زرشکی‌پوشان را به دست گرفته و سابقه هدایت تیم‌های سائوپائولوی برزیل، سن لورنزوی آرژانتین و همین تیم الریان حدفاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ را در کارنامه خود دارد. او پیش از این چهار جام با الریان گرفته است.

الوحده امارات:

تیم سوم فصل قبل لیگ امارات در این فصل در بین ۱۴ تیم رتبه ششم را به خود اختصاص داده است و وضعیت خوبی ندارد. آنها چهار قهرمانی در لیگ کشور خود به دست آورده‌اند ولی از آخرین جامشان حدود ۹ سال می‌گذرد. الوحده برای چهارمین دوره پیاپی به لیگ قهرمانان می‌رسد. این تیم در سال ۲۰۰۷ به نیمه‌نهایی مسابقات رسید و بهترین عملکرد خود را بر جای گذاشت.

عبدالله الرفائی از مصر، نیکولاس میلسی از اروگوئه، ادواردو وولتان از برزیل، کارلیتوس از اسپانیا، سباستین تاگلیابو از آرژانتین، ریم چانگ وو از کره جنوبی و یکی دو جوان مصری در این تیم حضور دارند. اسماعیل مطر باتجربه هم به عنوان کاپیتان همراه با الوحده است. مانوئل خیمنز اسپانیایی و ۵۵ ساله سرمربی الوحده به حساب می‌آید. این سرمربی در سویا بازی و مربیگری کرده است. او همین امسال هدایت الوحده را به عهده گرفت.

الشرطه عراق:

قهرمان فصل قبل لیگ عراق حالا در شرایط عجیبی قرار دارد. لیگ عراق تعطیل شده و باید دید چه اتفاقی رخ می دهد. کرار جاسم ستاره سابق استقلال و تراکتور در این تیم حضور دارد. به جز او علا عبدالزهرا و ملی‌پوشان زیادی هستند. جونیور ماپوکو از کنگو بازیکن خارجی الشرطه محسوب می‌شود. الکساندر ایلیچ ۵۰ ساله هدایت این تیم عراقی را به عهده دارد. او سابقه حضور در لیگ عربستان را در کارنامه خود دارد. این تیم باسابقه در سال ۱۹۷۱ به فینال آسیا رسیده است و آخرین جام آنها قهرمانی در سال ۲۰۱۹ سوپرکاپ به حساب می‌آید.

استقلال تاجیکستان:

احتمال حضور استقلال تاجیکستان در گروه اول بسیار بعید است اما با این حال کمی از این تیم بیشتر بدانیم. آنها قهرمان سال ۲۰۱۹ لیگ کشورشان شده‌اند. البته در ۶ دوره اخیر نیز فاتح لیگ کشور شده‌اند و در ۲ سال اخیر دبل کرده‌اند. این تیم در دوره قبل نیز در مرحله پلی‌آف به نماینده ازبکستان باخت و به دور گروهی نرسید.

جمشید رحمانوف (روسیه)، لارینی (اوکراین)، نیکولا استوسیچ (صربستان) مهره‌های خارجی این تیم هستند. علیشیر توختائف هم به عنوان سرمربی موقت چند ماهی است که در این تیم مشغول به کار است.

لوکوموتیو ازبکستان:

نایب قهرمان فصل قبل لیگ ازبکستان، حالا منتظر است تا دوره جدید مسابقات این کشور آغاز شود. ساموئل بابایان سرمربی سابق تیم ملی ازبکستان هدایت این تیم را به عهده دارد. لوکوموتیو از سال ۲۰۱۳ همیشه یا اول شده یا دوم. این تیم بعد از سه قهرمانی، فصل قبل نایب قهرمان شد. نماینده ازبکستان در چهار دوره اخیر توانسته‌اند به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کنند. بهترین عملکرد آنها در سال ۲۰۱۶ بوده است.

۲ برد، سه مساوی و چهار باخت حاصل کار لوکوموتیو مقابل تیم‌های ایرانی بوده است. آریا گنراسمیت نیکاراگوئه‌ای به همراه یووان دوکیچ و ایگور بلیچ صربستانی و ارسلان مورات امانوف ترکمنستانی نفرات خارجی لوکوموتیو هستند.

الاهلی عربستان:

محتمل‌ترین تیمی که می تواند به مرحله گروهی لیگ قهرمانان در پلی‌آف دیگر گروه استقلال صعود کند همین تیم الاهلی عربستان است. تیمی که در ابتدای فصل برانکو را روی نیمکت خود داشت اما حالا سباستین گروس سوئیسی برای سومین مقطع هدایت آن را بر عهده گرفته است. الاهلی فصل پیش چهارم شد و حالا هم در کنار الهلال و النصر با ۲۰ امتیاز صدرنشین لیگ عربستان است.

این تیم ۲ بار سابقه نایب قهرمانی لیگ را در کارنامه خود دارد. آنها با تیم‌های استقلال، سپاهان، تراکتور، نفت تهران و ذوب آهن پیکار داشته‌اند. الاهلی در سه دوره اخیر از گروه خود صعود کرده و عمر سوماه سوری با ۱۹ گل بهترین گلزن این تیم محسوب می‌شود. او همیشه مقابل پرسپولیس نمایش خوبی در ادوار اخیر داشته است.

ژوزه دسوزا از برزیل، الویس سارچی از بوسنی، عمر سوماه از سوریه، یوسف البلایلی از الجزایر، جانینی از کیپ ورده و لوکاس لیما از برزیل بازیکنان خارجی الاهلی هستند.

حال باید دید آبی‌پوشان تهرانی چه عملکردی در مسابقات پلی‌آف خواهند داشت. استقلال در صورت پیروزی مقابل برنده فیصلی-کویت و الریان به گروه اول قدم خواهد گذاشت و در کنار الوحده، الشرطه و احتمالا الاهلی به رقابت برای صعود می‌پردازد./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار