مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کرمانشاه معتقد است: زمان آنکه به مصرف آب لارج نگاه کنیم گذشته و باید به خاطر داشته باشیم که کشور ما در منطقه کم‌باران و خشک واقع شده و باید مصرف آب مدیریت شود.
کد خبر: ۸۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ 21 August 2015
مهندس منصور کیاور در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه برای بحران آب، با بیان اینکه تنها 2.5 درصد آب‌های سطحی جهان شیرین و قابل شرب هستند، خاطرنشان کرد: از این رقم هم بخش قابل توجهی به صورت یخ‌های قطبی و غیرقابل استفاده است.
 
وی سهم آب‌های زیرزمینی را نیز از منابع آبی جهان 775 هزارم درصد اعلام کرد.

کیاورافزود: سالانه 425 هزار کیلومترمکعب آب از سطح اقیانوس‌ها در جهان تبخیر می‌شود که از این رقم تنها 10 درصد به صورت بارش بر خشکی‌ها باز می‌گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به شاخصی که برای تنش آبی در جهان تعریف شده، یادآور شد: بر اساس این شاخص باید به ازاء هر نفر 1700 مترمکعب آب وجود داشته باشد و زیر این عدد به عنوان تنش آبی تلقی می‌شود.

کیاور تعداد کشورهای دارای مشکل آب در جهان را 36 کشور دانست و تصریح کرد: عددی مطرح شده که میزان بحران آب را از صفر که میزان کمتری است تا پنج که بیشترین عدد است نشان می‌دهد و ایران عددی در حدود 4.78 دارد.

به گفته این مسئول متاسفانه ایران جزو کشورهای دچار تنش آبی است و باید عرضه و تقاضای آب در کشور مدیریت شود.

کیاور ادامه داد: این شرایط نشان می‌دهد دیگر نباید به مصرف آب لارج نگاه کنیم و زمان آن رسیده کمبود آب را جدی بگیریم.

 وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مصارف معمول، مصارف آب مجازی را هم داریم که برای تولید یک کالا و محصول صرف می‌شود که ارزش ریالی آن باید در توجیه اقتصادی تولید یک محصول لحاظ شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کرمانشاه مدیریت مصرف آب را یک کار فرابخشی و نیازمند همکاری بخش‌های مختلف دانست و اظهار کرد: سایر دستگاه‌ها هم باید خود صرفه‌جویی در مصرف آب را داشته باشند و هم در برخورد با مصارف  غیرمجاز همکاری جدی داشته باشند.

کیاور از برخورد جدی با کارواش‌های پرمصرف غیرمجاز خبر داد و گفت: همچنین بر اساس مصوبه دولت، شهرداری‌ها موظفند ظرف مدت یکسال از پساب‌های تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند.

 مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمانشاه نیز گفت: اکنون شرایط آب بگونه‌ای شده که ارزش آن از نفت هم بیشتر است.

فریدون معتمدیان عنوان کرد: امروز یک لیتر بنزین با فرآوری فراوان هزار تومان فروخته می‌شود و یک لیتر آب معدنی را نیز هزار تومان می‌خریم.

وی با بیان اینکه دیگر جنگ دنیا بر سر نفت نخواهد بود، یادآوری کرد: امروز جنگ، جنگ آب است.

مدیرعامل خانه مطبوعات کشور با بیان اینکه ملت ایران مردمی پرمصرف در همه حوزه‌ها هستند، اصلاح الگوی مصرف در بخش آب را ضروری خواند.

به گفته معتمدیان باید با استفاده از تجهیزات مدرن میزان مصرف آب را کاهش داد.

در ادامه این نشست نمایندگان رسانه‌های استان به بیان راهکارهایی در خصوص مدیریت آب پرداختند.

مقابله با کشت‌های پرمصرف، برخورد با کارواش‌های غیرمجاز، استفاده شهرداری‌ها از پساب برای آبیاری فضای سبز، فرهنگ‌سازی و حساس کردن مردم، استفاده از تجهیزات مدرن و شیرهای الکترونیک، انسداد چاه‌های غیرمجاز و آغاز صرفه‌جویی در مصرف آب از خود دستگاه‌های دولتی از جمله پیشنهاداتی بود که از سوی اصحاب رسانه در این نشست مطرح شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار