مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ، موجب مقاومت آنتی بیوتیکی می‌ شود.
کد خبر: ۷۹۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶ 23 November 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:متخصص بیماری‌های عفونی و پزشک کمیته کنترل عفونت بیمارستان شهید فقیهی گفت: آنتی بیوتیک‌ها سبب تخریب کپسول دیواره سلولی باکتری‌ها شده و از تشکیل مجدد دیواره سلولی جلوگیری می‌کند.
محمدعلی داورپناه افزود: باکتری‌ها موجودات زنده‌ای هستند که راهی برای فرار از اثر کشندگی آنتی بیوتیک‌ها جستجو می‌کنند.
وی ادامه داد: با گذشت زمان تغییر در دیواره سلولی و تغییر در اجزای داخلی باکتری سبب ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک می‌شود.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: زمان گسترش مقاومت، مصرف بیش از اندازه و بی رویه آنتی بیوتیک ها، شانس تغییرات ژنتیکی و مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها را افزایش می‌دهد.
داورپناه اظهارداشت: احتمال مقاومت آنتی بیوتیکی می‌تواند در مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و مصرف آنتی بیوتیک در عفونت‌هایی که نیاز نیست، مانند عفونت‌های ویروسی سرماخوردگی‌ها افزایش یابد.
وی گفت: مهمترین اصل، مصرف منطقی آنتی بیوتیک است که باید به جا، با دوز مناسب و مدت مناسب باشد و قطع دارو نیز در زمان مناسب انجام شود.
داورپناه اضافه کرد: به مردم توصیه می شود از مصرف خودسرانه و بدون تجویز آنتی بیوتیک از سوی پزشک خودداری کنند و به پزشک برای تجویز آنتی بیوتیک در عفونت‌های ویروسی اصرار نکنند.
وی گفت: با گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی ممکن است درمان عفونت‌های کوچک و ساده‌ای که به آسانی درمان می‌شوند، با مشکل جدی مواجه شود.
این متخصص بیماری‌های عفونی اظهارداشت: دوره کامل درمان مصرف آنتی بیوتیک باید کامل شود و بیمار خودسرانه دارو را قطع نکند حتی زمانی که علایم بیماری کاهش و یا بهبود یافته است .
داورپناه گفت: با توجه به اینکه ممکن است آنتی بیوتیک مصرفی با دارو‌های مصرفی بیماران قلبی، کلیوی، ریوی و دیگر بیماری‌ها تداخل داشته باشد، باید از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار