گزارش روز تابناک تبریز
بسیج دانش ‏آموزى، یک نهاد آموزشى ارزشی است که با برنامه‏ هاى مدون و ایجاد پایگاه ‏هاى علمى، سعى دارد گام مؤثرى در ارتقاى توان علمى دانش‏ آموزان داشته باشد.
کد خبر: ۷۹۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴ 30 October 2019
8 آبان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی
 

هشتم آبان ماه 1359 محمد حسین فهمیده، نوجوان بسیجی در راه دفاع از خاک پاک میهن اسلامی، به درجه رفیع شهادت نائل آمد. به همین مناسبت این روز تحت عنوان "روزنوجوان" و " روز بسیج دانش آموزی" نام گذاری شده است
محمدحسین فهمیده، سال ۱۳۴۶ش در قم زاده شد و در محیط مذهبی و خانواده‌ای متدین پرورش یافت. در آستانه انقلاب اسلامی به‌واسطه حوادث آن دوران، روح وی نیز مانند میلیون‌ها جوان و نوجوان دیگر کشور دچار تحولات عظیمی شد و شیفته حضرت امام خمینی (ره) گردید.


هنوز مدت زیادی از حضور محمدحسین در جبهه‌های نور علیه ظلمت نگذشته بود که در خرمشهر، با بستن نارنجک به کمر خود، زیر تانک دشمن بعثی رفت و ضمن انهدام تانک دشمن، خود نیز به شهادت رسید. شهید فهمیده با این عمل شجاعانه، برگ سرخ دیگری بر تاریخ حماسه‎گونه جنگ تحمیلی افزود و نام خود را جاودانه ساخت. حضرت امام خمینی (ره) در عظمت این اقدام شهید فهمیده فرمود:« رهبر ما آن طفل دوازده ساله ای استکه با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»
مجلس شوراي اسلامي به منظور بسط و گسترش فرهنگ بسيجي در ميان دانش آموزان و تقويت كمي و كيفي بسيج دانش آموزي ، در سال 1375 ماده واحده اي را تحت عنوان " قانون تشكيل و توسعه بسيج دانش َآموزي" به تصويب رساند كه به موجب آن وزارت آموزش و پرورش موظف به حمايت و پشتيباني و تقويت و گسترش بسيج دانش آموزي گرديد .
پس از مصوبه مجلس شوراي اسلامي و با پيگيري هاي به عمل آمده به منظور فراهم كردن امكان موفقيت بيشتر تحقق اهداف و مأموريت هاي اين نهاد بزرگ دانش آموزي ، سطح تشكيلاتي بسيج دانش آموزي ارتقاء يافت و در سال 1377 عنوان سازمان بسيج دانش آموزي مصوب گرديد.


آئين نامه اجرايي قانون تشكيل و توسعه بسيج دانش آموزي پس از 9 سال ، به تصويب هيئت وزيران نرسيد لكن در سال 1383 اصلاحيه قانون مذكور در صحن علني مجلس، طرح يك فوريتي آن به تصويب رسيد.
سازمان بسیج دانش آموزی تجلّی بخش صفای میلیون‌ها دانش آموز بسیجی است که هر روز در بسیج، در باغ وسیع محبت شان را می‌گشایند و شاخه گلهای مهربانی تقدیم یکدیگر می کنند.این سازمان همراه همیشگی صحنه های هم پیمائی دانش آموزان بسیجی با شهدا و جلوه های حضور و شعور آنان در عرصه هایی است که اراده هایشان غنچه غنچه می‌شکفد و شبنم شبنم جویبار معرفت شان در سبزه زار ایران اسلامی جریان می یابد و لبخندهای زلال شان زمزمه های امید بخش دوام و طراوت برگ و شکوفه های درخت انقلاب را در گوش هوش هر بیننده ای جاری می سازد.

در طول هشت سال دفاع مقدس (سالهاي۵۹ تا ۶۷) بيش از ۵۵۰ هزار دانش آموز بسيجي براي مبارزه با دشمنان در جبهه ها حضور يافتند و به همراه ساير رزمندگان اسلام موفق به بيرون راندن متجاوزين از سرزمين هاي ايران اسلامي شدند. و بخش مهمي از افتخارات 8 سال دفاع مقدس مرهون مجاهدت و تلاش دا نش آموزان رزمنده اي است که در اين راه بيش از ۳۶۰۰۰ نفر از آنان به شهادت رسيدند.
شهيد محمد حسين فهميده يکي از اين هزاران دانش آموز بسيجي کشور بود که با خلق حماسه اي بزرگ، برگ زريني از تاريخ دفاع مقدس را به خود اختصاص داد. عمل شجاعانه و قهرمانانه او هم موجب افزايش شور و هيجان بيشتر در جبهه هاي خودي شد و هم فرماندهان ارتش عراق را به وحشت ا نداخت. آنان که سالها در کلاس هاي درس در دانشگاه هاي نظامي اصول و فنون جنگ را آموخته و تجربيات جنگي و افري داشتند، خود را مغلوب نوجوان سيزده ساله اي ديدند که براي نابودي دشمنان و متجاوزين به ايران اسلامي حاضر به فداکاري و از جان گذشتگي شده بود.

اکنون حدود سه دهه از اتمام هشت سال دفاع مقدس می‌گذرد. نسل دهه هشتادی‌های کشور که حالا همه در جمعیت دانش آموز این کشور هستند، تجسم شان از سال‌های مبارزه و جنگ، به شنیده‌ها و دیده‌ها در جمع خانواده، اجتماع مدرسه، رسانه‌های جمعی مثل صدا و سیما و بعضاً کتاب‌های متفرقه‌ای است که در دسترس شان قرار گرفته است.
دانش آموزان ادامه دهنده راه شهدا در سنگر علم و دانش هستند و مقاومت انقلاب اسلامی ایران در برابر استکبار جهانی به جهت تاسی از مکتب عاشورا بوده و رمز ماندگاری انقلاب، پیروی از راه سالار شهیدان و شهدای هشت سال دفاع مقدس است، برهمین اساس امروز شناخت راه و روش زندگی شهدا و حفظ ارزش‌های اسلامی برای دانش آموزان یک اصل به شمار می آید وشهدای دانش آموز برای نسل امروز نقش یک معلم را دارند. زیرا در کلاس درس شهدا می توان درس های زیادی از جمله تربیتی، دینی ، ولایتمداری و عرق به میهن را آموخت.
دشمن، امروز به دنبال از بين بردن باورهاي اعتقادي نسل جوان و بویژه دانش آموزان است و جهت گيري آنان در اين دشمني تغيير كرده است. و به صراحت اعلام می‌کند که از جنگ نظامی و اقتصادی راه به جایی نبرده است و از طریق جنگ فرهنگی بدنبال سست کردن اعتقادات و فرهنگ شهادت‌طلبی است. با کمال تاسف باید گفت که برخی از سربازان پیاده نظام دشمن هم در داخل کشور سعی دارند در جهت اجرای برخی مصوبات به اصطلاح بین المللی مانند سند ننگین2030 و با عنوان نفی خشونت، اقدام به حذف نام و یاد شهدا از کتاب های درسی، ممنوعیت برگزاری یادواره های شهدا در مدارس و پایین آوردن تابلوی پایگاه های بسیج دانش آموزی از سر در مدرسه ها و آموزشگاهها و.. نمودند و با خیال خام خودشان که با اتمام جنگ،عصر شهید و شهادت و ایثار و فداکاری به سر رسیده،در آخرین اقدام ایذایی، پروژه "شهید زدایی " از معابر و محلات را استارت زدند که با هوشیاری و اقدام به موقع جوانان بصیر و آگاه ، این توطئه هم ناکام ماند.
اقدامات انقلابی و به موقع جوانان دهه هفتادی مثل شهید حججی‌ها نشان داد که این مملکت جوانان عاشق شهادت دارد که با الهام گرفتن از اعتقادات دینی و منویات رهبری،هرگز تسلیم دشمن نخواهند شد.
بصيرت افزايي و دشمن شناسي دانش آموزان در اين مقطع حساس راهكاري مهم براي خنثي سازي توطئه هاي دشمنان می تواند باشد. وشرط كسب پيروزي و رسيدن به اقتدار، دشمن شناسي توسط نسل جوان امروز است و طبق تاكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نسل جوان امروز بايد علاوه بر تحصيل، معنويت خود را تقويت كرده و علم، بينش، دشمن شناسي و بصيرت خود را افزايش دهد و دیگر اینکه در منظومه فکری ایشان، زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش آموز بسیجی ،فهمیده، از اصالت های دفاع مقدس می باشد...!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :