یزد با توجه به برخورداری از جاذبه‎‎ها و بافت تاریخی منحصر به فردش، خود را برای سال آینده که سال خوشامدگویی به یزد نامگذاری شده است آماده می‎‎کند.
کد خبر: ۷۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶ 15 August 2015
به گزارش تابناک یزد، از طرفی بافت تاریخی یزد، تکنولوژی بادگیرها و طولانی‎‎ترین قنات استان یعنی قنات زارچ نیز در حال سپری کردن مراحل ثبت جهانی هستند.
همه این برنامه‎‎ها موجب شده تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای آمادگی بیشتر، طرح‎‎هایی را برای مرمت و بازسازی جاذبه‎‎های مهم و تاریخی یزد اجرا کند.
از مهم‎‎ترین این اقدامات می‎‎توان به طرح‎‎های مرمت و ساماندهی مجموعه امیرچخماق، مسجد جامع و بازارهای سنتی یزد اشاره کرد.

اجرای نیمی از طرح‌‌ها در محوطه امیرچخماق
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با معرفی مجموعه امیرچخماق به عنوان یکی از جاذبه‎‎های زنده و پویا در شهر یزد با توجه به بازدید گردشگران از این محوطه و نماد تاریخی مهم استان، از طرح مرمتی مجموعه امیرچخماق به عنوان مهم‎‎ترین طرح میراث‎‎فرهنگی برای سال خوش‎‎آمدگویی به یزد یاد کرد.
«محسن ذاکری‌نیا» افزود: کف‌سازی و بدنه‌سازی میدان امیرچخماق و خیابان قیام تا میدان بعثت با اعتباری بالغ بر 190 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی در حال انجام است.
وی عنوان کرد: در این طرح بهسازی، مرمت و تزیینات مناره‌های تکیه امیر چقماق و طرح‎‎های ترافیکی در واقع 40 درصد از طرح‎‎های مرمتی و عمرانی میراث فرهنگی را شامل می‎‎شود که به طور همزمان باید تا سال 95 به بهره‎‎برداری برسد.

مرمت بنای تاریخی مسجد جامع
معاون میراث فرهنگی استان با بیان این که مسجد جامع یزد در زمره بناهایی است که سال گذشته بیشترین بازدیدهای گردشگران استان را به خود اختصاص داده است، بر اهمیت تسریع طرح کف‎‎سازی این بنا تاکید کرد.
وی با اشاره به اختصاص 25میلیون تومان اعتبار برای این طرح، ادامه داد: این طرح مرمتی شامل شیشه‎‎گذاری، نصب دوربین‎‎های حفاظتی، مسیریابی قنات زارچ در زیر این بنای تاریخی، کف‎سازی و بدنه‎‎سازی آن است که با توجه به واقع شدن این بنا در قلب بافت تاریخی یزد از اهمیت زیادی برای صنعت گردشگری استان برخوردار است.
ذاکری‎نیا با بیان این که طرح مرمت و کف‎‎سازی خیابان مسجدجامع نیز از مدتی قبل از سوی شهرداری یزد و با حمایت میراث فرهنگی آغاز شده است، اظهار کرد: مرمت اساسی و اصولی این خیابان با توجه به قرار گرفتن آن در مسیر گردشگری و اهمیت محور مذکور به دلیل تردد بالای گردشگران خارجی و داخلی با صرف کمترین زمان ممکن در دستور کار شهرداری قرار گرفته و میراث فرهنگی استان نیز همه توان خود را برای نظارت بر اجرای خوب این طرح به‌کار گرفته است.

آمادگی نماد فرهنگی در سال خوشامدگویی
معاون میراث فرهنگی استان به توجه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به تامین زیرساخت‎‎های گردشگری برای سال خوشامدگویی به یزد اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا طرح‎‎های نیمه تمام در حوزه گردشگری را تا انتهای سال به پایان برسانیم.
وی ابراز امیدواری کرد که استان با تکمیل طرح‎‎های مرمتی و زیرساخت‎‎های گردشگری استان و تا پایان سال، میزبان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی استان در سال‌95 باشد. به گفته ذاکری‎‎نیا، یکی از این طرح‎‎های مرمتی مربوط به مسجد مجموعه امیرچخماق است که شامل سفیدکاری، برق‎‎کاری و مرمت کاشی‎‎های ایوان این مسجد تاریخی می‌شود و در روزهای گذشته اجرای آنها بیش از 25درصد پیشرفت داشته است.

مرمت بازارهای سنتی یزد
این مسئول با اشاره به مرمت بازارهای سنتی یزد به عنوان یکی از عناصر ارزشمند در بافت تاریخی شهر، اظهار کرد: مرمت سقف بازار شاهزاده فاضل و احیای بازار خان و بازارچه حاجی قنبر امیرچخماق با انجام بدنه‎‎سازی و نورپردازی و همچنین سفیدکاری در حال انجام است تا برای گردشگران جلوه زیبایی داشته باشد.
وی عنوان کرد: بازارهای سنتی یزد با توجه به قدمت و زیبایی معماری‌شان برای اکثر گردشگران جذاب است و نقشی مهمی در صنعت گردشگری و اقتصاد شهر یزد ایفا می‎‎کنند.
به گفته ذاکری‎‎نیا، ساختمان دارایی قدیم یزد که متعلق به دوران پهلوی است نیز هم‎‎اکنون با 70‌درصد پیشرفت در حال مرمت است.
وی افزود: با همکاری دفتر سرمایه‌گذاری بین‌المللی اداره کل دارایی استان اعتباری بالغ بر 3‌میلیارد تومان برای محوطه سازی، مرمت و احیای این بنای تاریخی اختصاص یافته و قرار است که طبقه همکف آن برای ایجاد موزه اسناد و مدارک دارایی در نظر گرفته شود.

معرفی محله قدیمی شیخداد
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با معرفی محله قدیمی شیخداد به عنوان یکی از محله‎‎های نمونه گردشگری شهر یزد گفت: مدرسه تاریخی آل مظفر واقع در این محله پس از مدتی مغفول ماندن با اعتباری بالغ بر 15 میلیون تومان در حال مرمت و بازسازی است. «محسن ذاکری‌‌نیا» افزود: این بنای قدیمی تا پایان سال جاری آماده بهره‎‎برداری خواهد شد و امیدواریم سال آینده میزبانی بهتر و مطلوب‎تری را برای گردشگران و بازدیدکنندگان از این محله تاریخی شاهد باشیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار