مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با بیان اینکه زمینه اشتغال پنج هزار نفر با آغاز فصل برداشت گیلاس در این شهرستان فراهم می‌شود، گفت: چهارمین جشنواره گیلاس اشنویه با هدف معرفی گیلاس این شهر به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین محصولات باغی کشور، در طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ تیرماه در این شهرستان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۵۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶ 01 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی سید انور حسینی  افزود: شهرستان اشنویه به‌عنوان پایتخت گیلاس کشور شناخته شده و برداشت گیلاس این شهرستان از اواخر خرداد و اوایل تیرماه آغاز می‌شود که شناساندن ظرفیت‌های اشنویه به صورت عام و شناساندن محصولات باغی این منطقه از جمله گیلاس و سیب به صورت خاص از مهمترین اهداف برگزاری چهارمین جشنواره گیلاس در روزهای 12 تا 14 تیرماه در این شهرستان است.

وی تصریح کرد: گیلاس در نزدیک به ۳۵۰ هکتار از باغات اشنویه تولید می‌شود که بیش از پنج هزار نفر از طریق تولید و فروش این محصول تامین معاش می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن میانگین برداشت هشت تن در هکتار، پیش‌بینی می‌شود امسال یک هزار و ۵۰۰ تن محصول گیلاس از باغ‌های اشنویه برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ تن افزایش خواهد داشت.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال در حدود ۵۰۰ تن از این محصول به ارزش 10 میلیارد تومان به کشورهای خارجی صادر شود.

حسینی همچنین اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و ارگانیک بودن محصول تولیدی در باغات شهرستان، گیلاس اشنویه ضمن برخورداری از کیفیت مناسب، طعم و مزه خاصی نیز دارد که بر بازارپسندی آن افزوده است و مازاد تولید نیز علاوه بر تامین بخشی ازنیاز بازارهای داخلی به کشورهای روسیه، ارمنستان، پاکستان، افغانستان، قطر، امارت و عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه ارقام تکدانه سیاه مشهد، تکدانه سیاه زودرس، زرد دانشکده، گیلاس مخملی و رقم محلی با طعم و مزه خاص به نام خومالی از مهمترین ارقام کشت شده گیلاس در این شهرستان هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه پایه‌های کشت شده در شهرستان پایه‌های بذری هستند، به منظور افزایش راندمان و کیفیت محصول و با توجه به پتانسیل موجود در شهرستان، جایگزینی ارقام پایه رویشی به جای پایه‌های بذری از سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه گردشگری و کشاورزی دارد، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند نقش مهمی در حضور گردشگران و سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی و به ویژه توسعه کشت محصول گیلاس در این شهرستان داشته باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی تولید گیلاس و کیفیت عالی این محصول در این شهرستان، اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس کشور معرفی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار