خشكسالي هاي پي در پي در سال هاي گذشته، كمبود منابع آبي، بارندگي زير حد نرمال، تبخير بالاي آب و هدر رفتن روان آب ها از دلايل عمده بحران آب در استان يزد است. اين روزها مسئولان استان يزد به شدت نسبت به مسئله بحران آب در يزد ابراز نگراني مي كنند.
کد خبر: ۷۴۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 10 August 2015
به گزارش تابناک یزد،«سیاوش پاکدل» مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان یزد در گفت و گو با تابناک یزد می گوید: با توجه به اینکه منابع آب زیر زمینی ما جوابگوی میزان مصرف استان نیست از سال 1378 آب انتقالی با 333کیلومتر مربع مسیر انتقال آب، به یزد وارد شد و این در حالی است که با گذشت چندین سال از این اقدام، شبکه انتقال آب هم اکنون نیازمند تعمیرات است و این باعث افت فشار و قطع آب می شود بنابراین در فصول گرم سال قطعی یا کم فشاری آب محسوس تر خواهد بود.
وضعیت آب استان شکننده است
وی با تاکید بر اینکه وضعیت آب استان شکننده است، بیان می کند: منابع آب زیر زمینی کفاف مصارف استان را نمی دهد و هر سال با وجود روند خشکسالی ها استان به آب نیازمندتر و با بحران  بیشتری مواجه خواهیم شد که در اینجا مدیریت عرضه و مدیریت مصرف به طور جدی تری باید در دستور کار باشد.
وی می افزاید: مصارف آب استان یزد از منابع آب زیر زمینی استان به اضافه منابع آب انتقالی از کوهرنگ است؛ در گذشته آب انتقالی یا حفر چاه برای کم آبی استان به عنوان یک راه حل  در نظر گرفته می شد ولی در حال حاضر در کل کشور با مسئله کمبود آب مواجه هستیم.
تهدید محیط زیست نتیجه استفاده بیش از حد از منابع آب تجدید پذیر
به گفته این مقام مسئول: کشور و به ویژه استان یزد به عنوان کم باران ترین استان کشور با بحران شدید آب آشامیدنی مواجه است به طوری که حتی منابع آب تجدید پذیر هم بیش از حد استاندارد یعنی 70درصد در حال بهره برداری  هستند این در حالی است که تنها30 درصد از این منابع طبق استاندارد قابل برداشت است و همین استفاده بیش از حد از این منابع آبی باعث صدمه به محیط زیست می شود و در نتیجه فجایع زیست محیطی همچون خشک شدن دریاچه ارومیه را در پی دارد.
وی در خصوص وضعیت منابع آب زیر زمینی می گوید: در شرایطی که 92درصد منابع آب زیرزمینی کشور در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، 3 درصد آن در صنایع و 5 درصد به مصرف شرب می رسد باید گفت وضعیت آب های زیر زمینی هم بهتر از آب های سطحی نیست و ما در منابع آب زیر زمینی هم با افت شدید  مواجه هستیم چراکه با وجود کشاورزی سنتی اغلب با بهره وری پایین و 70درصد تلفات آب و در نتیجه کاهش سطح آب زیر زمینی مواجه هستیم که لازم است برای کنترل این روند مخرب، در کشاورزی به جای افزایش سطح زیر کشت به منظور بهره وری بیشتر، از تکنولوژی روز، آبیاری قطره ای و محصولات کم آب خواه استفاده شود و در یزد از کاشت محصولاتی همچون هندوانه و کلم به دلیل بحران آب استان، خودداری شود.
وی اذعان می دارد: برخی سفره های آب زیر زمینی همچون سفره های آب کوهستانی به دلیل حجم کم و سنگی بودن، برای حیات خود نیازمند به بارش باران هستند که این میزان بارندگی در استان نمی تواند حیات این سفره های آب را تامین کند بنابراین برخی منابع آب زیر زمینی به دلیل بارندگی کم عملا کارایی چندانی برای آبدهی ندارند.
پاکدل در بحث مصارف آب شهری عنوان می کند: در حال حاضر تابستان امسال 12 کلان شهر ایران با بحران شدید آب دست و پنجه نرم خواهند کرد، احتمال جیره بندی آب بسیار قوی است و استان یزد که همیشه با خشکسالی دست به گریبان بوده است با میزان 42میلی متر بارندگی در سال جاری و میانگین بارندگی 60 میلی متر، پایین ترین میزان بارندگی در تمام مراکز استان های کشور را به خود اختصاص داده و به عنوان کم باران ترین استان کشور امروز نیازمند مصرف بهینه مردم برای گذر از این بحران است مردم باید این باور را در خود ایجاد کنند که راهی جز صرفه جویی نیست و صرفه جویی در مصرف آب امروز نه تنها در یزد بلکه در تمام کشور به یک فریضه تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه مردم یزد باید در صرفه جویی بیش از این دقت کنند، تصریح می کند: استفاده از ادوات و تجهیزات کاهنده مصرف آب باید در دستور کار مدارس، منازل و ادارات قرار گیرد و شرکت آب و فاضلاب استان هم در همین راستا 10 هزار تعداد شیر فشاری زماندار و تعداد 1000 شیر استاندارد در بیمارستان های استان نصب کرده است و همین روند برای ادارات استان هم با 85 درصد تخفیف در حال اجرا است.
 وی با تاکید بر اینکه شیرهای آب قدیمی استاندارد نیستند، توصیه می کند: اصلاح رفتارهای اشتباه که تبدیل به عادت شده است بهترین راه حل در صرفه جویی است چرا که در هر دقیقه 15 تا 20لیتر آب از شیر آب مصرف می شود و با توجه به کمبود شدید بارندگی، مصرف مردم یزد باید با احتیاط بیشتری انجام شود لذا رعایت برخی نکات ساده می تواند از مصرف بیش از استاندارد آب پیشگیری کند، از آنجا که شیرهای آب قدیمی غیر استاندارد هستند، شیرهای اهرمی استاندارد، جهت کاهش مصرف آب برای نصب در منازل بهترین گزینه است چراکه شیرهای اهرمی ذاتا کم مصرف هستند و از لحاظ بهداشتی به دلیل استفاده از آلیلاژ برنج از استاندارد بالاتری برخوردارند، نصب آبفشان روی شیر آب به دلیل مخلوط کردن آب و هوا، تعویض سالیانه پوشال های کولر، قرار ندادن کولر در معرض مستقیم نور خورشید، استفاده از کولر با رنگ روشن می تواند و...می تواند تا 40درصد مصرف آب را کاهش دهد و مردم استان باید همت خود را برای مصرف بهینه آب در زمینه کشاورزی و شرب به کار گیرند.
روند استفاده از لوازم کاهنده آب در استان خیلی کند است
این در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استان یزد می گوید: بخشی از برنامه های صرفه جویی آب در استان شروع شده در حالی که روند استفاده از لوازم کاهنده آب در استان خیلی کند است.
محمد حسین امامی از دو چالش کم آبی و خشکسالی به عنوان مرگ خاموش یاد کرده و بیان می کند: آثار خشکسالی و بحران کم آبی به صورت تدریجی در ارکان زندگی آشکار می شود، در حالی که آثار ناشی از زلزله ،سیل و توفان آنی است؛ به دلیل بحران شدید کم آبی و تبعات ناشی از خشکسالی، حتی 200میلیمتر بارندگی مشکل یزد را حل نخواهد کرد این در حالی است که تا چند سال قبل متوسط بارندگی سالانه استان110میلیمتر بود، این رقم در شش ماهه نخست سال آبی به 83 میلیمتر کاهش پیدا کرده است.
امامی با اشاره به اینکه حدود 30درصد آب مصرفی خانوارها مربوط به کولرهای آبی است، اظهار می کند: خیلی ها در استان باور ندارند، یزد با بحران کم آبی و خشکسالی 15ساله روبرو است؛بخشی از برنامه های صرفه جویی آب در استان شروع شده در حالی که روند استفاده از لوازم کاهنده آب در استان خیلی کند است.
وی می گوید: در حال حاضر میزان ورودی سالانه آب به سفره های زیرزمینی استان1200میلیون مترمکعب است در حالی که افزون بر 1500میلیون مترمکعب مصرف داریم و این یعنی حدود 370میلیون مترمکعب بیلان منفی آب در استان.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار