دولتی ها برای حمل و نقل عمومی در استان چه کرده اند؟
آنگونه که خود مسئولان می گویند: تنها هفت درصد از برنامه پیش بینی شده سه ماهه نخست امسال اجرا شده که به این ترتیب وعده افتتاح مرحله نخست مترو تا پایان امسال محقق نخواهد شد.
کد خبر: ۷۳۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵ 08 August 2015

در روزهایی که گرمای هوای اهواز و برخی دیگر از شهرهای استان به بالایی50درجه سریده و شهرهای خوزستان در ردیف گرم ترین شهرهای کشور قرار گرفته اند مسئولان دولتی از عملکرد لاک پشتی پروژه متروی اهواز سخن می گویند و اینکه شهروندان اهوازی حالا حالا منتظر قطار شهری نباشند.

 به گزارش تابناک خوزستان، آنگونه که خود مسئولان می گویند: تنها هفت درصد از برنامه پیش بینی شده سه ماهه نخست امسال اجرا شده که به این ترتیب وعده افتتاح مرحله نخست مترو تا پایان امسال محقق نخواهد شد.

در حالیکه سالهاست وعده های مختلفی برای حل مشکل فاینانس قطار شهری اهواز داده می شود اما نه تنها طلسم فاینانس شکسته نشده بلکه اعتبارات دولتی به این پروزه نیز قطره چککانی پرداخت میشود. ناتوانی پیمانکار پروژه هم مزید بر علت شده تا رویای سفر درون شهری اهوازی ها با قطار رنگ واقعیت به خود نگیرد.

گرمای50 درجه، بنزین 1000 تومانی و متروی متوقف در ایستگاه اول

حالا همزمان با سفر معاون عمرانی وزیر کشور به اهواز، او نیز از این روند اظهار نارضایتی کرده است. عباس هلاکویی که سالهاست بر مسند ریاست قطار شهری اهواز تکیه زده است هم این روزها زبان به انتقاد گشوده و گفته است: مدیران شرکت کیسون در سال 91 وعده کرده بودند که فاز نخست مترو را در قالب پروژه های مهر ماندگار دولت به بهره برداری برسانند.

به گفته وی این پروژه به دلیل کم کاری پیمانکار تا کنون با مشکل مالی روبه رو نبوده و به اندازه صورت وضعیت پیمانکار تامین اعتبار شده است. وی افزود: 50 میلیارد دلار منابع ارزی برای خرید تجهیزات تامین نشده است و از اعتبار سالانه مترو نیز نمی توان منابع ارزی را تامین کرد.

حالا او بجای پاسخگویی در مورد این روند کند اجرای پروزه، زبان به انتقاد گشوده است.

اما سخنان مدیرعامل شرکت کیسون، پیمانکار این پروژه نیز شنیدنی است. او در جلسه ای که برای پیگیری وضعیت پروژه مترو در مهمانسرای استانداری برگزار شد، عامل تاخیر در اجرای پروژه متروی اهواز را مشکل مالی عنوان کرد.

گیتی سیف الهی مقدم با اشاره به اینکه قرارداد بر اساس نرخ های سال 85 منعقد شده، گفت: با توجه به گران شدن نرخ ارز، تعدیل قرارداد بخشی از صورت وضعیت پیمانکار است که به موقع پرداخت نمی شود.

وی افزود: کیسون در این پروژه 200 میلیارد تومان از اعتبارات خود را هزینه کرده و هزینه کرد مازاد بر این مبلغ ممکن نیست. وی افزود: در صورت رفع مشکلات مالی، این پروژه در موعد مقرر قابل اجراست.

درددل های شهردار

شهردار اهواز هم که بار خدمات رسانی به 400هزار حاشیه نشین را بر دوش شهرداری این شهر احساس می کند با اشاره به وجود مشکلات انبوه کلانشهر گفته است: شهرداری اهواز از پس هزینه های مترو برنمی آید و نمی تواند سهم خود را به طور کامل در این پروژه پرداخت کند. 

سیدخلف موسوی، کل بودجه شهرداری اهواز را 720 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 340 میلیارد تومان از آن صرف کارهای جاری می شود. وی با بیان اینکه نمی خواهم کار پیمانکار و یا کم کاری مدیرعامل مترو را توجیه کنم، افزود: شاید مدیرعامل نتوانسته اعتبارات را به خوبی مدیریت کند به همین دلیل پروژه در نقاط مختلف شهر به صورت بیهوده ای آغاز شده در حالی که برای بازدهی بیشتر باید از ابتدا در یک مسیر متمرکز می شد.

موسوی با اشاره به 16 سال دوران جنگ و بازسازی در اهواز اظهار کرد: در این مدت اهواز کاملا خراب شده و در واقع اهواز را به عنوان یک جانباز جنگی باید در نظر بگیریم.

وی در ادامه گفت: اهواز 400 هزار نفر حاشیه نشین دارد که هیچگونه عوارضی به شهرداری پرداخت نمی کنند این در حالیست که به دلیل تبعات امنیتی نمی توانیم خدمات آنها را قطع کنیم.وی اضافه کرد: درآمدهای فعلی آن نیز با سایر کلان شهرها قابل مقایسه نیست و نمی توانیم 50 درصد منابع مالی خود را به مترو بدهیم.وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات موجود دولت باید نگاه ویژه ای به اهواز داشته باشد و سهم بیشتری از پروژه مترو را تقبل کند.

عزمِ جدی ام آرزوست!

حالا مردم اهواز هم گرمای بالای50درجه را تحمل می کنند و هم بنزین 1000تومانی و هم زخم های قطار شهری بر پیکره شهرشان را. در حالیکه دولت نتوانسته اعتبارات مناسبی برای پیشرفت قطار شهری اهواز اختصاص بدهد نرخ فروش بنزین و سوخت را در این شهر همانند سایر شهرهای کشور تعیین کرده که عادلانه به نظر نمی رسد. این در حالی است که دولت سال گذشته و امسال اعتبارات میلیاردی را برای متروی مشهد و برخی دیگر از شهرها اختصاص داد.

این در حالی است که با توجه به مشکلات و کمبودها در ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز و دیگر شهرهای استان، می بایست شاهد عزم جدی مسئولان استانی برای اختصاص بسته های حمایتی و همینطور جلب نظر دولت برای اختصاص اعتبارات لازم به متروی اهواز و همینطور مدیریت صحیح منابع مالی موجود باشیم تا آنطور که مسئولان قطار شهری اهواز اذعان کرده اند همین منابع موجود به بهترین نحو مورد استفاده قرار بگیرد.

بر اساس گزارش سازمان قطارشهری اهواز، پروژه خط یک متروی اهواز از زمان آغاز در سال 85 تا کنون 26 درصد پیشرفت دارد.از ایستگاه های مترو 60 درصد ساخته شده و فاز اول نیز در مجموع دارای 52 درصد پیشرفت است اما برنامه زمانبندی فاز اول در سال جاری پنج درصد است.

طبق این گزارش، تا کنون 580 میلیارد تومان اعتبار دولتی به این پروژه اختصاص یافته که 440 میلیارد تومان آن به پیمانکار پرداخت شده است. در سال گذشته 78 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و امسال نیز 100 میلیارد تومان بودجه برای متروی اهواز تصویب شده است. اینها همه در حالیست که بگفته معاون عمرانی استاندار خوزستان، پروژه قطار شهری این کلانشهر تاکنون فقط 26درصد پیشرفت فیزیکی داشته است!

بر اساس آخرین وعده مسئولان، فاز نخست متروی اهواز شامل هفت کیلومتر و شش ایستگاه قرار بود که آبان ماه امسال به بهره برداری برسد. پیشتر مجری این پروژه وعده افتتاح فاز اول قطار شهری اهواز را در فروردین ماه 1393 داده بود.شرکت چینی کیسون پیمانکار این پروژه و شرکت چینی نورینکو فاینانسور آن است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار