مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت: تنها جمعیت هلال احمر و کمیته امداد متولی جمع آوری کمک‌های مردم استان به سیل زدگان کشور هستند و این دو نهاد هم موظفند رقم کمک رسانی‌ها و مصارف آن را به دادسرا گزارش و به مردم اطلاع رسانی کنند.
کد خبر: ۷۳۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴ 09 April 2019

به گزارش تابناک، مهدی قنادی با اشاره به وقوع سیلاب در تعدادی از استان‌های کشور طی روزهای گذشته و لزوم کمک رسانی به هموطنان آسیب دیده از این حادثه، اظهار کرد: در این بحران نیز همانند سایر بحران‌هایی که تاکنون داشته‌ایم، اقشار مختلف مردم برای کمک به حادثه دیدگان اعلام آمادگی کرده‌اند، در این بین گروهی از اشخاص یا موسسات با تبلیغات و معرفی شماره حساب، درپی تشویق و ترغیب مردم برای واریز وجوه به حسابهایشان هستند.

وی افزود: حسب گزارش‌های واصله و بنابر تجارب گذشته به ویژه در زلزله سال 96 ازگله، ممکن است در نحوه مصرف مبالغ یا اموال جمع آوری شده از سیاست‌های کلی دولت که مبتنی بر نیازسنجی و اختصاص وجوه به بخش‌‌های ضروری‌تر حسب برآوردهای کارشناسی است، گاها پیروی نشود.

مسئول روابط عمومی دادسرای کرمانشاه اضافه کرد: باتوجه به اینکه این امر می‌تواند موجب تضییع اموال عمومی یا تخطی از حدود اجازه اولیه‌ اهداکننده کمک‌های نقدی باشد و نیز از آنجایی که براساس قانون در موارد بحران تنها جمعیت هلال احمر مسئولیت جمع آوری، هدایت و توزیع انواع کمک ها را دارد، لذا هرگونه دخل و تصرف، استفاده، توزیع و تصاحب کمک‌های یاد شده، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است و افراد و موسساتی که قصد کمک به سیل‌زدگان را دارند صرفاً باید به هلال احمر وکمیته امداد امام خمینی(ره) مراجعه کنند.

وی درخصوص وظایف هلال احمر هم در این رابطه تاکید کرد: این نهاد باید به موسسات و سازمان‌های مردم نهاد سفارش کند تا در تبلیغات و اطلاع رسانی‌ها شماره حسابهای مورد نظر همکاری با جمعیت هلال احمر را قید کنند.

قنادی همچنین افزود: گزارش هفتگی میزان مبالغ جمع آوری شده و نحوه مصرف مبالغ باید به دادسرا ارسال و از سوی دیگر برای عموم مردم اطلاع رسانی و شفاف سازی شود.

وی متذکر شد: تهیه و توزیع هرگونه کالا و خدمات در چارچوب نیازهای تعیین شده هم باید با هماهنگی مرکز عملیات اضطراری(EOC) و معاونت داوطلبان جمعیت هلال احمر استان صورت گیرد.

این مسئول در پایان یادآورشد: در این راستا به لحاظ پیشگیری از وقوع جرائم و ضرورت ساماندهی دقیق کمک‌های مردمی و پاسخگویی به مردم کشور هرگونه جمع‌آوری کمک‌های مردمی جز از طریق حسابهای رسمی جمعیت هلال احمر و کمیته امداد ممنوع بوده و با آن برخورد قانونی به عمل خواهد آمد. نهادها و موسساتی هم که قصد جمع‌آوری کمک‌های مردمی را دارند صرفاً می‌توانند با هماهنگی هلال احمر اقدام کنند.

 

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار