آرزویی چند ساله که گویا دست یافتنی نیست
طی سال گذشته اظهارنظرها و صحبت های مختلفی از سوی مسئولان استانی در خصوص آمادگی فرودگاه بجنورد برای برقراری پروازهای بین المللی به ویژه عتبات عالیات عنوان شده و هر ساله این وعده ها عملیاتی نشده و به سال های آینده موکول می شود.در این بین علاوه بر مسائل فرودگاه،نرخ بالای بلیط این پروازها و یا بی رغبتی زائران نسبت به انجام سفرهوایی به عتبات نیز عنوان شده است.
کد خبر: ۷۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 07 August 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی،طی سال های گذشته موضوع برقراری و انجام پروازهای بین المللی از فرودگاه بجنورد مطرح بوده،تا جایی که مسئولان استانی برای تحقق آن پیگیری زیادی را برای تجهیز و توسعه فرودگاه بجنورد انجام داده و این طرح های توسعه ای هنوز نیز در حال انجام است.
محمود امانی بنی مدیر فرودگاه بین المللی بجنورد با اشاره به اینکه 30 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهسازی سطوح پروازی،محوطه سازی و احداث پارکینگ خودروها و همچنین تکمیل ترمینال خارجی اختصاص یافته است،می گوید:35 درصد این اعتبار از محل منابع شرکت فرودگاه ها و 65 درصد نیز از منابع ملی تامین خواهد شد.
وی با اشاره به اتمام نصب دستگاه کمک ناوبری ای ال اس(ILS) نصب این دستگاه را موجب افزایش قدرت مانور و افزایش برد فراز و فرود هواپیماها در شرایط جوی نامناسب و پروازهای شبانه دانست و افزود:پس از تست و آزمایش های انجام شده بر روی این دستگاه توسط شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور،این دستگاه عملیاتی شده و برقراری پرواز برای هواپیماهای پهن پیکر در این فرودگاه فراهم می شود.
امانی بنی با اشاره به پیشرفت 75 درصدی احداث ترمینال خارجی این فرودگاه اظهار امیدواری کرد:در صورت اینکه ایرلاین ها و سازمان حج و زیارت برنامه ای برای راه اندازی پروازهای عتبات عالیات داشته باشند،بستر و زمینه لازم برای برقراری این پروازها فراهم است.
اما محمدباقر قاصری سرپرست سازمان حج و زیارت خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه این سازمان در جهت برقراري پروازهاي عتبات از فرودگاه بجنورد اقدامات متعددی را انجام داده است،گفت:رايزني و مکاتبه با شرکت هاي هواپيمايي مجري عملياتي عمره و عتبات در سال 92 انجام شده،ولي تمايلي براي برقراري پروازها از فرودگاه بجنورد،به دلايل مختلف وجود نداشته است.

وی با اشاره به اينکه در حال حاضر اعزام هاي هوايي به عتبات از طريق فرودگاه مشهد انجام مي شود،افزود:در صورت تکميل ظرفيت و بالا بودن تقاضا پروازهاي عتبات عملياتي خواهد شد و برقراري اين پروازها از فرودگاه بجنورد از لحاظ نرخ بليط نبايد تفاوتي با مشهد داشته باشد.

قاصري ابراز اميدواري کرد:طي اقدامات انجام شده از سوري سازمان حج و زيارت کشور در صورت اعلام آمادگي ايرلاين ها و بالا بودن تقاضا و تکميل ظرفيت و همچنين حمايت هاي دستگاه هاي ذيربط براي اعزام هوايي عتبات در اين استان اين برنامه عملياتي خواهد شد.

پس از این اظهارات و درخواست هایی که به ایرلاین ها داده شده بنا به اظهارات گذشته موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد،مانه و سملقان،راز و جرگلان،گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی این شرکت های هواپیمایی برای برقراری پروازها از فرودگاه بجنورد نرخ های بالایی را ارائه داده اند که قابل قبول نبوده است.

با پیگیری های انجام شده برخی ایرلاین ها شرایط برقراری پرواز هواپیماهای پهن پیکر را برای فرودگاه بجنورد میسر ندانسته که در همین مورد شرکت هواپیمایی اترک طی دوره های مختلف از انجام پروازهای داخلی نیز خودداری کرده است که علت اصلی آن مشکلات فرودگاهی و بعدا نبود مسافر عنوان شده که در این زمینه نیز استانداری خراسان شمالی نیز قول مساعد برای جبران خسارت عدم تامین مسافران پس از برقراری پرواز در بازه زمانی مشخص داده است.

حال باید دید آیا ایرلاین های مجری پرواز عمره و عتبات رغبت خود را برای انجام پروازها از فرودگاه بجنورد با توجه به اینکه این استان و خراسان رضوی طولانی ترین مسیر را به عتبات دارند انجام می دهد؟آیا خدمات،ظرفیت ها و امکانات مناسب برای جذب مسافر و همچنین ارائه راهکارها از مسئولین استانی برای انجام پروازها به وجود خواهد آمد؟





منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار