معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران گفت: سند صنعت گل و گیاه بزودی در شورای برنامه ریزی و توسعه این استان تصویب خواهد شد.
کد خبر: ۷۱۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱ 05 February 2019

حسن خیریانپور روز سه شنبه در آئین برپایی چهارمین جشنواره ملی گل های ارکیده در نوشهر افزود : امروز با برپایی این جشنواره بهانه ای شد تا زمینه برای کلید خوردن تدوین و تصویب این سند در دستورکار قرار گیرد هرچند در ماه های پیش نیز در مورد تحقق این مهم نشست های متعددی با مسئولان استانی برگزار و تصیممات خوبی هم گرفته شده است.
وی با اشاره به آنکه در این استان به طور میانگین مقدار 7 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود ، ادامه داد : برای کیفی سازی ، برندسازی و ایجاد صنایع تبدیلی محصولات استراتژیکی نظیر برنج و مرکبات چنین سندی از محل یک درصد اعتبارات پژوهشی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تدوین و تصویب شده و سند صنعت تولید گل و گیاه نیز فرآیند تهیه، تدوین و تصویب آن مورد تائید و نهایی خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران گفت : تصویب این سند در حقیقت نقشه راهی برای تنوع کشت ،هیدرو پونیک ، کیفی سازی و نیز ارزآوری با صادرات این محصول می باشد .
خیریانپور ، ایجاد نمایشگاه دائمی گل و گیاه ، رفع مشکلات و تامین منابع مالی با هدف حمایت از تولید کنندگان این محصول را از دیگر مزیت های تصویب این سند در این استان معرفی کرد.
وی خطاب به مسئول استانی تاکید کرد که باید برای پویایی ، بالندگی و نیز ایجاد انگیزه بیشتر تولید کنندگان گل و گیاه در مازندران در پرداخت تسهیلات به این فعالان از هیچ تلاشی دریغ نکرد اگرچه امسال حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان تسهیلات به فعالان این بخش داده شده ولی باید مورد توجه بیشتر قرار گیرند.
استان مازندران در تولید درخت و درختچه های زینتی مقام نخست و در تولید گل های زینتی مقام دوم کشور را دارد و حدود 90 درصد تولید گل های گلخانه ای و زینتی مازندران در غرب استان تولید می شود.
طبق آمار منابع رسمی، سالانه حدود 235 میلیون گل و گیاه زینتی و 38 میلیون درختچه به ارزش تقریبی 200 میلیارد تومان در مازندران به صورت اصله، شاخه، گلدان، بوته و پیاز تولید می شود که به گفته مسوولان بین پنج تا هفت درصد گل و گیاه تولیدی این استان صادراتی است.
16 درصد گل و گیاه کشور یعنی سالانه 160 میلیون شاخه و اصله و گلدان گل در 600 هکتار فضای بسته گلخانه ای و باز در استان مازندران تولید می شود
چهارمین جشنواره ملی گل ارکیده امروز /سه شنبه / با حضور مدیرحوزه ریاست موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشورو جمعی از مسئولان استانی و محلی درمحوطه باغ اکولوژی نوشهرآغاز بکار کرد و تا نوزدهم بهمن ماه نیز ادامه خواهد داشت .
شهرستان نوشهر با 130 هزار نفر جمعیت در غرب مازندران قراردارد.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار