هشدار معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد:
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درباره اهمیت افزایش جمعیت گفت : کاهش میانگین ضریب هوشی در جامعه ما نگران کننده است این موضوع بویژه در کاهش موالید افراد تحصیلکرده و با ضریب هوشی بالا مشهود است.
کد خبر: ۷۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰ 03 August 2015
دکتر محمود نوری شادکام در گفت و گو با تابناک یزد گفت: :یکی از  مهم ترین ملاک های  پیشرفت جوامع  میانگین ظرفیت هوشی آن جامعه است تحقیقات گواه آن است که هر چه میانگین ضریب هوشی جامعه بالاتر باشد آن کشور پیشرفته تر است .
وی افزود :  در حال حاضر بالاترین میانگین هوشی در کشورهایی مثل  کره جنوبی با میانگین 106 ، ژاپن 105، تویوان 105  و سنگاپور دیده می شود .
دکتر نوری اظهار داشت : کشورهای اروپایی و امریکای شمالی با میانگین حدود 100 در رده بعدی قرار دارند و کشور ما با میانگین ضریب هوشی 84 در رده  56 دنیا قرار دارد .
وی با اشاره به اینکه کشور اتیوپی با میانگین 63 در رده های آخر است افزود : نژاد و محیط دو عامل مهمی هستند که بر ضریب هوشی تاثیردارند و متاسفانه در کشور ما عامل نژادو تاثیر ژنتیکی در حال کاهش است
این عضو هیات علمی دانشگاه بیان داشت : بدو دلیل میانگین ضریب هوشی جامعه در حال کاهش است یکی بدلیل کاهش موالید دربین نخبگان و دیگری بدلیل مهاجرت نخبگان است .
وی افزود : چنان چه  در یک کشور 20 درصد افراد با میانگین ضریب هوشی 115 داشته باشند و 20 درصد پایین تر از میانگین ضریب هوشی 85 باشندو این اتفاق بیافتد که  در 20 درصد  بالا میانگین باروری  30 درصد کمتر از میانگین باروری جامعه باشد و در 20 درصد ضریب هوشی پایین میانگین باروری 30 درصد از میانگین جامعه بالاتر باشد آنچه حاصل میشود این است  که بعد از یک نسل میانگین امتیاز ضریب هوشی جامعه 2/1 کاهش می یابد .
این دانشیار و فوق تخصص نوزادان با اشاره به اینکه کشور ما جزو کشورهایی است که بالاترین نرخ مهاجرت نخبگان را دارد گفت : سالانه حدود 15 درصد نخبگان به خارج مسافرت می کنند که آمارنشان می دهد این اتفاق باعث می شود هر 10 سال یک امتیاز از میانگین ضریب هوشی جامعه کم شود .
وی افزود : اگر نرخ رشد جمعیت پایین باشد و از طرفی دیگر نخبگان مهاجرت کنند ما دچارترقیق ضریب هوشی  خواهیم شد که در کشور ما این موضوع اتفاق افتاده است با این وضعیت هر 10 سال ما شاهد افت 5/1 امتیاز ضریب هوشی می باشیم .
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها با افزایش نرخ موالید و تسهیلاتی که در اختیار نخبگان قرار می دهند و جذب نخبگان میانگین ضریب هوشی جامعه را بالا می برند گفت : باید تدابیری بیاندیشیم که با فراهم نمودن شرایط ازدواج نخبگان و افزایش موالید آنان از این فاجعه جلوگیری کنیم زیرا تاثیرات جدی بر شاخص های توسعه جامعه ما دارد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
ایران ظرفیت35میلیون نفر رو داره.جمعیت زیاد باعث افزایش بیکاری،فقر،رکوداقتصادی،ازبین رفتن منابع طبیعی و در نهایت نابسامانی را در پی خواهد داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار