مشاور ميراث فرهنگي يزد:
مشاور پژوهشی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد کاروانسراها را سازه‌هایی عام‌المنغعه عنوان کرد و گفت: تعدادی از این بناها در استان يزد به ثبت ملی رسیده و توسط میراث فرهنگی حفاظت می‌شوند لذا میراث فرهنگی می‌تواند اعتباری را برای مرمت و بازسازی این سازه‌ها در نظر بگیرد.
کد خبر: ۷۰۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳ 28 January 2019

«ساشا ریاحی مقدم»  با اشاره به کاروانسراها به عنوان سازه‌هایی عام المنفعه، اظهار کرد: بناهایی چون حمام‌ها، آب انبارها و کاروانسراهای تاریخی بناهایی عام المنفعه محسوب مي‌شوند و تحت تولیت اداره کل اوقاف و امور خيريه قرار دارند اما تعدادی از این بناها نيز به ثبت ملی رسیده و توسط میراث فرهنگی حفاظت می‌شوند لذا میراث فرهنگی می‌تواند اعتباری را برای مرمت و بازسازی این سازه‌ها در نظر بگیرد.

وی افزود: برخی از کاروانسراهای استان مالکيت شخصی دارند به طوری که شخصی اقدام به خريداري آن‌ها كرده و مسئول این کاروانسراها محسوب می‌شود و تعدادی نیز توسط اشخاص از اداره کل اوقاف اجاره شده‌اند.

این مسئول با اشاره به وجود بیش از 100 کاروانسرا در استان یزد، تصریح کرد: حدود نیمی از این مجموعه‌ها به ثبت آثار ملی کشور رسیده كه تعدادی از آن‌ها دایر و سالم هستند از جمله اين كاروانسراها مي‌توان به كاروانسراي شاه عباسی و انجیره اشاره كرد.

ریاحی‌مقدم افزود: این کاروانسراها از حمایت‌های مادی و معنوی میراث فرهنگی برخوردار هستند اما بخش خصوصی عمده‌ترین سرمایه‌گذاری را بر این سازه‌ها داشته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار