مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه بعد از زلزله آبان سال گذشته تاکنون بیش از 6500 زمین‌لرزه در گستره استان کرمانشاه رخ داده، گفت: تعداد زیاد لرزه‌هایی که در این مدت داشتیم طبیعی است و منطقه زاگرس به تعداد بالای لرزه معروف است.
کد خبر: ۷۰۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳ 15 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،فرهاد فروزی ، با بیان اینکه بعد از زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته تاکنون 6539 لرزه در گستره استان رخ داده، افزود: از این تعداد یک مورد بین شش تا هفت ریشتر، 14 مورد بین پنج تا شش ریشتر، 127 مورد بین چهار تا پنج ریشتر و 735 مورد بین سه تا چهار ریشتر بوده است.

وی تعداد لرزه‌های رخ داده بعد از زلزله 5.9 ریشتری 16 دی ماه را نیز 133 مورد اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد نیز شش مورد بین چهار تا پنج ریشتر و 16 مورد بین سه تا چهار ریشتر بوده است.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با اشاره به وقوع دو زلزله 4.6 و چهار ریشتری از شب گذشته تاکنون در منطقه سومار، عنوان کرد: این لرزه‌ها در عمق حدود 10 کیلومتری زمین رخ داد.

فروزی درباره تعدد زیاد پس‌لرزه‌ها در کرمانشاه نیز خاطرنشان کرد: منطقه زاگرس از دیرباز به تعداد زیاد لرزه‌ها با بزرگی کم معروف بوده است.

وی دلیل این امر را لایه سست نمکی در اعماق زمین این منطقه اعلام کرد و یادآور شد: سیستم گسل‌ها و تخلیه انرژی منطقه زاگرس با بخش مرکزی ایران مانند منطقه بم متفاوت است و علت بیشتر بودن پس‌لرزه‌های کرمانشاه نسبت به زلزله بم نیز شاید همین موضوع باشد.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه گفت: شاید اگر زاگرس هم همان ساختار گسل‌های مرکزی ایران را داشت و انرژی زمین با تعداد بالای لرزه‌های کوچک تخلیه نمی‌شد، امکان داشت شاهد زلزله‌های بزرگتری در این منطقه باشیم.

فروزی در پاسخ به مسائلی درباره اینکه زلزله کرمانشاه علم زمین شناسی را زیر سوال برده نیز گفت: شاید منظور این باشد که در گذشته و یا در کتاب‌های زمین‌شناسی این تصور وجود داشت که منطقه زاگرس توان زلزله‌زایی ‌های بزرگ را ندارد که با وقوع زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه این تصور تا حدودی تعدیل شد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار