مصرف بیش از اندازه شکر منجر به ایجاد مشکلاتی برای سلامتی و افزایش آگاهی در مورد این مشکلات منجر به استفاده از جایگزین‌های شکر شده است.
کد خبر: ۷۰۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ 14 January 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مریم روستا کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی با بیان اینکه برخی از جایگزین‌های شکر مضر و دارای عوارض هستند، گفت: شیرین کننده‌های کم کالری بسیاری در بازار وجود دارد، اما اغلب مانند «آسپارتام» و «ساخارین»؛ مصنوعی هستند و به دلیل آثار منفی بر سلامت مصرف کننده، محدودیت مصرف دارند.

وی با اشاره به اینکه شیرین کننده‌های طبیعی بسیار کمی نیز دارای طعم خوب هستند که «استویا» یکی از آنهاست، توضیح داد: گیاه «استویا» نوعی شیرین کننده طبیعی با کالری صفر و شیرینی نزدیک به ۳۰۰ برابر نسبت به شکر است، در نتیجه جایگزین مناسبی برای قند‌های تصفیه شده بوده و به دلیل نداشتن قابلیت جذب پس از مصرف، در افزایش قند خون نیز تاثیری ندارد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه «استویا» برای افرادی مانند مبتلایان به دیابت و افراد چاق که با محدودیت مصرف کربوهیدرات مواجه هستند، مناسب است، درباره دیگر فواید آن افزود: استویا موجب افزایش هورمون کورتیزول می‌شود که در تنظیم فشار خون، سیستم ایمنی بدن، سوخت و ساز مناسب قند، چربی و پروتئین در بدن نقش دارد و همچنین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود، موجب افزایش مرگ سلول‌های سرطانی شده و سیستم‌هایی که به رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند را ضعیف می‌کند.

روستا اضافه کرد: «استویا» تولید باکتری‌های دهانی را کاهش داده و از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و در نتیجه برای سلامت دهان و دندان مفید است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار