مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: مردم استان کرمانشاه در ۹ماه گذشته ۳۸هزار و ۲۶۴ واحد خون اهدا کردند.
کد خبر: ۷۰۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷ 13 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم،ابراهیم سلطانیان، با اشاره به اینکه در 9 ماه گذشته 47 هزار و 150 نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند، گفت: از این تعداد 38 هزار و 264 نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه اهداکننده مستمر حداقل دو بار در سال می‌تواند خون اهدا کند، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 2453 خانم و 35هزار و 811 و موفق به اهدای خون شدند.

سلطانیان با اشاره به استقبال کم بانوان برای اهدای خون، بیان کرد: بانوان براساس ترس از کم‌خونی، بارداری و این باور که از لحاظ جسمی ضعیف‌تر از آقایان هستند نسبت به اهدای خون تمایل کمتری دارند.

وی پلاکت را یکی از فاکتورهای بسیار مهم سیستم‌های خونی انسان‌ها و منشأ آن را از مغز استخوان دانست و گفت: در مغز استخوان یک سلول پایه به نام مگاکاربوسیت تولید می‌شود که اجداد پلاکت‌های خونی است و این ماده مراحل تکاملی خود را طی می‌کند تا به صورت ذره‌هایی پلاکتی وارد جریان خون شود.

وی با بیان اینکه اهدای خون همه روزه باعث نجات جان میلیون‌ها نفر در دنیا می‌شود، عنوان کرد: با وجود تلاش‌های پزشکی برای تولید خون مصنوعی یا سایر روش‌های جایگزین هنوز خون طبیعی انسان تنها راهکار برای حفظ سلامت انسان‌ها و جلوگیری از مرگ در اثر خونریزی، اعمال جراحی، تروما یا برخی بیماری‌های خونی است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه مهمترین نکته در انتقال خون را اطمینان از سلامت فرد اهدا کننده دانست و گفت: با وجود انجام تمامی آزمایشات طبی برای اطمینان از صحت و سلامت خون اهدایی، خود فرد اهدا کننده باید از سلامت خود آگاهی و اطمینان کامل داشته باشد.

سلطانیان با بیان اینکه افرادی که دچار بیماری‌هایی همچون ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌های خطرناک قابل انتقال از طریق خون هستند نباید خون اهدا کنند، عنوان کرد: اهدای خون اهدای زندگی است و مهمترین هدیه ما به هم‌نوع در زمان زنده بودن است و هیچ اهدایی ارزشمندتر از اهدای خون نیست.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کبدی ناشی از میزان زیاد آهن در بدن مفید است، بیان کرد: داشتن رژیم غذایی غنی از آهن به ویژه پروتئین‌های حیوانی می‌تواند سطح آهن در بدن را افزایش دهد که مقادیر محدودی جذب بدن شود و آهن اضافی در قلب، کبد و پانکراس ذخیره می‌شود که این خود مسبب ابتلا به نارسایی کبد، آسیب به پانکراس یا اختلافات قلبی مانند ریتم نامنظم قلب است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه افزود: اهدای منظم خون کمک می‌کند تا سطح نرمال آهن خون حفظ شود و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش پیدا می‌کند.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار