کد خبر: ۶۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹ 01 August 2015
خبرگزاری میزان: سال گذشته 250 هزار صندلی در دانشگاه ها خالی ماند این در حالی است که امسال نیز مسئولان سازمان سنجش از افزایش 260 درصدی شانس قبولی در رشته های علوم انسانی و ریاضی همچنین مجاز شدن همه داوطلبان کنکور سراسری خبر می‌دهند.
افزایش 260 درصدی شانس قبولی در برخی رشته‌ها / تنها 34 درصد افراد مجاز انتخاب رشته کرده‌اندبه گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، افزایش 260 درصدی شانس قبولی در رشته های علوم انسانی و ریاضی شاید بهترین خبری باشد که در ساعت های باقی مانده تا اتمام مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری 94 می تواند این حس را به خانواده ها و به ویژه داوطلبان مجاز در ورود به دانشگاه بدهد که مهرماه امسال بر صندلی یکی از واحدهای آموزش عالی تکیه خواهند زد.

وجود بیش از 100 هزار صندلی خالی در رشته های علوم انسانی و فاصله 113 هزار نفری میان آمار 167 هزار نفری شرکت کنندگان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و ظرفیت 280 هزار نفری مصداقی بر این امر است. آمار و ارقامی که محمود بسطامی، معاون مرکز آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور آن را اعلام کرده است. البته این ظرفیت خالی در دانشگاه آزاد، پیام نور و موسسات غیرانتفاعی قرار دارد و شامل  دوره های روزانه نمی‌شود.

در گروه آزمایشی رشته علوم تحربی هم 227 هزار نفر ظرفیت پذیرش وجود دارد در حالی که تعداد داوطلبان شرکت کننده در این گروه 452 هزار نفر است که نشان می دهد داوطلبان در این گروه آزمایشی باید برای ورود به مراکز آموزش عالی رقابت کنند، رقابتی که در آن از هر 2 نفر یک نفر موفق به ورود به دانشگاه خواهد شد.

سهم دانشجویان بومی با اولویت مناطق محروم
البته همانطور که حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرده است،به منظور اجرای عدالت آموزشی در رشته‌های پزشکی، ‌دندانپزشکی و داروسازی، 30 درصد پذیرش در این رشته‌ها از طریق جذب دانشجوی بومی و با اولویت مناطق محروم انجام می‌شود. توجه به این شرط تعیین شده برای افراد مجاز به انتخاب رشته نیز ضرورت دارد که اگر رشته‌ها را براساس سهمیه بومی انتخاب می‌کنند باید سه برابر مدت تحصیل خود در منطقه مورد نظر خدمت کنند و ارائه مدرک تحصیلی بعد از اتمام تعهد آنها صورت خواهد گرفت.

تنها 34 درصد افراد مجاز انتخاب رشته کرده اند
عقربه ثانیه شمار تعین سرنوشت تحصیلی و شغلی در حالی گذشت ساعت‌های باقی مانده از مهلت تعیین شده برای حدود 880 هزار داوطلب کنکور سراسری را نشان می دهد که بیش از چند ساعتی به زمان اعلام شده باقی مانده است.  آن هم در شرایطی که تا صبح امروز تنها 34 درصد افراد مجاز به انتخاب رشته در سامانه سازمان سنجش رشته های مورد نظر خود را انتخاب کرده اند و شاید بسیاری از افراد امید به تمدید این مهلت زمانی بسته اند تا بر تردید ها و نگرانی های‌شان با مشاوره بیشتر غلبه کنند.

خالی ماندن 250 هزار صندلی در سال گذشته
افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو  البته روندی است که مختص امسال نیست و در سال گذشته نیز این روند موجب شد تا بررسی های صورت گرفته درباره ظرفیت های خالی نشان دهد که در گروه علوم ریاضی و فنی 120 هزار نفر، در گروه علوم تجربی 37 هزار نفر، در گروه انسانی 81 هزار نفر و در گروه زبان هم هشت هزار صندلی خالی چشم انتظار دانشجو بماند که البته هیچ کدام  مربوط به در دوره‌های روزانه دولتی، ظرفیت نوبت دوم یا همان دوره های شبانه دانشگاه های دولتی و پردیس های خودگردان و پولی نبود و همه این دانشگاه ها به صورت 100 درصد تکمیل شده بودند.

به عبارتی در سال گذشته مانند سال 93 بیشترین ظرفیت خالی در دانشگاه های پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی دیده می شد که همه انها نیز به شهرهای کوچک تعلق دارد و این شانس را به افراد می دهد تا برای ارتقاء دانش علمی خود قدم در مراکز اموزش عالی بگذارند، با این توضیح که تمامی داوطلبان کنکور سراسری امسال مجاز به انتخاب رشته شده اند، نکته ای که توکلی از آن یاد کرده است تا شاید دلگرمی برای خانواده هایی باشند که چشم انتظار نتیجه نهایی پذیرش فرزند خود در دانشگاه ها هستند. هرچند که برخی از این خانواده ها با توجه به رتبه کسب شده باید تصمیم بگیرند ایا حاضر هستند هزینه بالای دانشگاه های غیر انتفاعی را بپردازند یا اینکه برای ادامه تحصیل پسر یا دختر آنها راهی شهری کوچک و دور از خانواده شود.

 ضمن اینکه این سئوال ایجاد می شود که اگر در دانشگاه های کوچک و غیر انتفاعی یا پیام نور تعداد به حد نصاب نرسد شرایط برپایی کلاس ها برای پذیرفته شدگان چه خواهد بود؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار