رئیس مرکز ملی فرش ایران:
رئیس مرکز ملی فرش ایران،فرشته دست پاک، بیان کرد: علیرغم تحریم و محدودیت های ایجاد شده، صادرات فرش ایران در سال گذشته ۴۲۸ میلیون دلار بود که امسال شاهد رشد 21 درصدی آن خواهیم بود.
کد خبر: ۶۹۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 27 December 2018

صادرات فرش از مرز ۴۲۸ میلیون دلار گذشت

فرشته دست پاک برای افتتاح یازدهمین نمایشگاه فرش دستباف و تابلو فرش در گفتگو با تابناک قزوین در خصوص آخرین وضعیت بافندگان، بیمه قالیبافان، میزان صادرات و اولویت های مرکز ملی فرش در سال آینده به سوالات پاسخ داد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در خصوص تعداد بافندگان فرش بیان کرد:  آمار دقیقی از همه فعالان صنعت فرش در دست نیست اما بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بافنده در این زمینه فعالیت می کنند که بزرگترین صنف در کشور به حساب می آید.

وی گفت: فعالان هنر فرش بافی حتی در دورافتاده ترین روستاها و شهرها فعالیت دارند که از این جمعیت در سال ۹۲ حدود ۶۰۰ هزار نفر بیمه بودند که نیمی از آنها بدلیل وجود برخی مشکلات حذف شده اند.در تلاش هستیم  بیمه همه بافندگان برقرار شود.

این مسئول افزود: بازرسان سازمان تامین اجتماعی هر بار که در کارگاهها حضور می یافتند اگر کسی پشت دار قالی نبود او را از لیست بیمه حذف می کردند. در حالی که فرش بافی صنعتی است که زمان در آن معنا ندارد و بافندگان در شب و روز و وقت و بی وقت فعال هستند و قرار نیست هر وقت بازرس آمد سرکار باشند تا مشمول بیمه شوند.

دست پاک عنوان کرد: ملاک بیمه شدن حضور مستمر بافنده در پشت دار قالی نیست و این دلیل منطقی برای بیمه شدن نیست زیرا زنانی هستند که در وقت بیکاری بافندگی می کنند و استحقاق بیمه شدن را دارند.

دست پاک اظهار کرد: باید به امنیت شغلی بافندگان و تامین بیمه آنها توجه شود زیرا از دغدغه های فعالان این بخش است در غیر این صورت کسی مایل نیست سمت این هنر و صنعت برود.

وی یادآور شد: باید در قانون بودجه بیمه بافندگان درنظر گرفته شود و امیدواریم سهم بیمه اجتماعی افزایش یابد و حداقل ۶۰۰ هزار بافنده بیمه شوند.

رئیس ملی فرش ایران در خصوص میزان صادارت فرش ادامه داد: علیرغم تحریم در سالهای گذشته و تحریم مجدد، در وقفه ای  که در برجام ایجاد شد و از تحریم خارج شدیم گشایشی صورت گرفت اما دوباره امسال فرش دستباف تحریم شد ولی با همه این تحولات و محدودیتها ۴۲۸ میلیون دلار صادرات فرش در سال گذشته داشتیم.

این مسئول اضافه کرد: صادرات فرش ایران به کشورهای آمریکا، آلمان، کانادا، ژاپن و چین صورت گرفته که باید کشورهای دیگر هم در برنامه های آتی صادرات قرار گیرند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ابراز کرد: بعد از ایران بزرگترین صادرکننده فرش دستباف  به دنیا هند است اما همچنان ایران با وجود تحریم فاصله زیادی با این کشورهای صادر کننده دارد و باید در پی چاره باشیم  و از سهم ۳۲ درصدی که به کشور آمریکا کم شده است کشورهای دیگر جایگزین شوند.

وی بیان کرد: یکی از راهکارها این است که در مقابل واردات به کشور، صادرات فرش را تهاتر کنیم البته فرشهایی که برند و صاحب شناسنامه و ثبت جهانی هستند در قبال واردات در اولویت قرار دارند.

 

این مسئول افزود: با مشکلات بانکی که داریم باید بتوانیم تهاتر کنیم و حداقل برای سال آینده صادرات فرش را تا ۸۰۰ میلیون دلار برسانیم.

دست پاک خاطر نشان کرد: کشور چین با جمیعت بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری بازار بسیار بزرگ و مستعدی است که می تواند هدف خوبی برای صادرات فرش ایران باشد که از آن غافل بوده ایم.

دست پاک اضافه کرد: اخیرا با یک شرکت چینی که در ساخت واگن های مترو فعالیت دارد و علاقمند است در زمینه فرش هم دست داشته باشد و بیش از۵۰۰ میلیون یورو واردات دارد گفتگو کرده ایم تا واردات فرش داشته باشند که اگر قرارداد ببندیم کار بزرگی را محقق کرده ایم و می توانیم به سایر کشورها هم صادرات داشته باشیم.

رئیس ملی فرش ایران یادآور شد: ۲۹ منطقه داریم که ثبت جهانی شده و در دنیا شناخته شده و ۵۴ مورد ثبت ملی داریم و تلاش می کنیم با پیگیری و هماهنگی سازمان توسعه تجارت برای ثبت جهانی سایر مناطق هم اقدام شود.

اشتغال در صنعت فرش با کمترین سرمایه گذاری

دست پاک بیان کرد: برای ایجاد هر شغل در عرصه صنعت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان لازم است در حالی که برای اشتغال در صنعت فرش با کمترین میزان سرمایه گذاری،حداقل 10 تا 20میلیون، می توانیم با هر دار قالی برای سه نفر شغل ایجاد کنیم

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: فرش ایرانی بیانگر هویت، فرهنگ و هنر کشور است و می توان از آن به عنوان شناسنامه و پاسپورت معنوی و پرچم دوم ایرانی ها یاد کرد.

دست پاک همچنین ساماندهی زنجیره تولید، واردات مواد اولیه، توسعه کارگاههای متمرکز و خانگی و استاندارد سازی کارگاهها را از برنامه های سال آتی مرکز ملی فرش ایران دانست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار