کد خبر: ۶۹۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰ 25 December 2018

تابناک / نیره خادمی| ظاهرا وزارت ارشاد قوانین تازه‌ای برای ممیزی آثار هنری در گالری‌ها دارد؛ ممیزی که فقط در دهه ٦٠ دیده می‌شد و البته در سال‌های اخیر هم به تلویزیون و فیلم‌های خارجی آن رسوخ کرده است.

این‌بار در گالری تازه‌تأسیس دیلمان چنین اتفاقی رقم خورده است و قسمت‌هایی از آثار یحیی رویدل با کاغذهای آچهار سفیدرنگ پوشانده شده است.

علی مقدم حیدری، مدیر گالری دیلمان در توضیحی به «شهروند» می‌گوید که ممیزی از سوی ارشاد بوده است و بر این اساس حدود ٨ تا ١١ اثر نقاشی از کل مجموعه این هنرمند حذف یا سانسور شده است.


دیروز عکس‌های گالری دیلمان منتشر شده و با کمال تعجب شما تصاویر را سانسور کرده‌اید؛ دلیل این کار چه بود؟
دلیلش ارشاد بود. طبق روال سی‌دی آثار را به ارشاد ارایه کردیم. به ما گفتند بخشی از تصاویر باید حذف و سانسور شود؛ بنابراین ما هم تن به این سانسور داریم.


چند کار شامل این سانسور شد؟
٨ مورد را کلا حذف کردند و ٣ مورد را هم خودمان حذف کردیم اما حدود ٥ تا ٦ اثر دیگر هم بود که نتوانستیم حذف کنیم؛ بنابراین قسمت‌هایی از آن تصاویر را کاغذ آچهار چسباندم. البته بعضی از کارهایی را هم که حذف شده بود، در دفتر کار خودم گذاشتم.
بیشتر حساسیت بر روی چه مسائلی بود؟
ببینید مثلا در یکی از تصاویر حیوانی به پشت روی زمین خوابیده بود؛ چون آن قسمت از بدنش عریان بود، گفتند باید حذف شود و بقیه پرتره زنان بود. دقیقا مثل همان سانسورهایی که در تلویزیون برای فیلم‌های خارجی می‌بینید و یقه، آستین یا بخش‌هایی از پاها را می‌پوشانند، در کارهای تجسمی هم در حال وقوع است. جالب این‌که هیچ‌کدام از تصاویر جنبه اروتیک ندارند و صرفا به‌ عنوان اثر هنری بخشی از بدن معلوم است.
واکنش شما به این ماجرا چه بود؟
ما قرارداد این کار را بسته بودیم و حتی برای آن تبلیغات هم انجام شده بود. کار تقریبا تمام شده بود؛ بنابراین نتوانستیم کل نمایشگاه را کنسل کنیم اما دو نمایشگاه در هفته‌ها و ماه‌های آینده با همین شرایط پیش رو داشتیم که هر دو را حذف کردیم؛ چون دو نمایشگاه پیش رو نمایش آثار نقاشان زن و با موضوع زنان بود بنابراین قرارداد آن را کنسل کردیم تا این اتفاق دوباره تکرار نشود.
پس ظاهرا بیشتر خانم‌ها سانسور می‌شوند.
اتفاقا یک مورد هم بود که فردی با پیکر نیمه عریان روی زمین چمباتمه زده بود؛ البته جنسیت آن مشخص نبود اما نقاش گفت که سوژه مرد است با این حال این اثر هم چون نیمه لخت بود، حذف شد.
آیا این کار روال است و قبلا هم سابقه داشته است؟
رفتار در این زمینه‌ها همیشه متناقض بوده است؛ بعضی نمایشگاه‌ها با آثاری فراتر از اینها به راحتی برگزار می‌شود اما مثلا درباره گالری شناخته‌شده سیحون همیشه حساسیت‌هایی بوده است. مدیران گالری هم که ترجیح می‌دهند، پایشان به ارشاد باز نشود؛ بنابراین کار را نمایش نمی‌دهند. در مورد اخیر هم آقای رویدل مجموعه را به گالری‌های دیگری هم برده بود اما نمایش نداده بودند و ما خواستیم‌ آثار ایشان را نمایش دهیم که این اتفاق افتاد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار