کد خبر: ۶۹۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰ 25 December 2018

تابناک / معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اهمیت آموزش در ورزش گفت: سواد حرکتی را باید جدی بگیریم و این‌مهم نیازمند همت جمعی است.

عبدالحمید احمدی در آیین افتتاحیه هفتمین کنگره علمی مدیریت ورزش (توسعه ورزش همگانی) با رویکرد ارتقا جایگاه ورزش ایران در المپیک با اشاره به آخرین آمار وضعیت گرایش به ورزش افراد ۱۵ سال به بالا در سال‌های ۹۴ و ۹۶ گفت: در جمعیت شهرنشین در سال ۹۴ حدود ۵۵.۸ درصد افراد ورزش نمی‌کردند این آمار در سال ۹۶ ارتقا داشته است و ۵۱.۱ درصد افراد ورزش می‌کنند و ۴۸.۹ درصد افراد ورزش نمی‌کنند و ما رشد نسبتاً خوبی را شاهد هستیم.

وی از افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به‌ضرورت ورزش خبر داد و گفت: در سال ۹۴ ورزش‌ها انفرادی‌تر و در سال ۹۶ گروهی‌تر شده است، در سال ۹۴ افراد سه روز در هفته ورزش می‌کردند و خوشبختانه در سال ۹۶ به هفت روز در هفته رسیده‌ایم و میزان ساعات پرداختن به ورزش افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به استقبال ۶۰ درصدی مردم از پیاده‌روی گفت: بعد از پیاده روزی، فوتبال و آمادگی جسمانی در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

احمدی متوسط سرانه انجام ورزش را روزانه ۲۷ دقیقه عنوان کرد و گفت: سرانه ورزش در سال ۹۴ ، ۱۶ دقیقه بوده و خوشبختانه در سال ۹۶ به ۲۷ دقیقه در روز رسیده است.

وی وضعیت ورزش همگانی در برخی استان‌ها را نگران‌کننده دانست و گفت: سرانه انجام ورزش در استان‌های اصفهان ایلام، تهران، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد بالاتر از ۲۷ دقیقه است اما متأسفانه در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و قم آمار کمتر از میانگین و نگران‌کننده است.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، عدم توجه به سواد حرکتی را چالش جدی در بحث ورزش همگانی عنوان کرد و گفت: سابق بر این عمده فعالیت‌ها در نظام آموزش عمومی مبتنی بر فعالیت و حرکت بوده و وضعیت حرکتی کودکان و نوجوانان مطلوب بود اما متأسفانه امروز در این عرصه دچار چالش جدی هستیم و ما باید بتوانیم سواد حرکتی را در بین کودکان، نوجوانان و حتی جوانان افزایش دهیم.

احمدی خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردم در ورزش بیشتر باشد ما به آینده ورزش قهرمانی امیدوارتر خواهیم بود.

وی ادامه داد: وقتی ما شاهد فقر حرکتی در جامعه هستیم و این موضوع در سنین کودکی و نوجوانی پررنگ‌تر است نشان می‌دهد که باید سواد حرکتی را جدی‌تر دنبال کنیم.

وی توجه به‌سلامت پایدار را نیز متذکر شد و گفت: سلامت پایدار نیازمند سواد حرکتی و مشارکت فعال در برنامه‌های ورزشی است و این‌ها مقدمه‌ای برای ورود به ورزش قهرمانی است.

احمدی تأثیر ورزش در کاهش بیماری‌های غیر واگیردار را یادآور شد و گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که امروز در بخش سلامت با آن مواجه هستیم بیماری‌های غیر واگیر و تأثیر ورزش در خصوص این مقوله است،طبق تحقیقات صورت گرفته چاقی و اضافه‌وزن در ۳۰ درصد از سرطان‌ها تأثیرگذار بوده است و ما می‌توانیم با برنامه‌های صحیح ورزشی در کاهش ابتلا به این بیماری‌ها تأثیرگذار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: توسعه متوازن و پایدار در ابعاد مختلف ارتباط معنی‌داری با وضعیت سلامت و توان حرکتی افراد جامعه دارد بدون شک این نیروی انسانی سالم، توانمند و بانشاط است که می‌تواند جامعه‌ای پویا را محقق سازد.

وی توجه به ورزش همگانی را از اولویت‌های وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد و گفت: در این سال‌ها توجه به ورزش همگانی به‌عنوان یک اولویت مورد تأکید بوده است و مشارکت جدی‌تری را نسبت به موضوع ورزش و فعالیت قابل‌توجهی را در فدراسیون‌ها شاهد هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار