آنچه منجر به ارائه برنامه‌های اساسی برای احیای دریاچه ارومیه شد، در درجه نخست تبدیل درد خشکی این دریاچه به خواسته همه مردم بود که بودجه‌ای 260 میلیارد تومانی را برای فعالان احیای دریاچه به ارمغان آورد، حال آنکه سهم فارس با 11 تالاب درحال نابودی تنها دو و نیم میلیارد تومان بوده است که فقط قریب به 10درصد آن محقق شده است.
کد خبر: ۶۵۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ 08 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:گاه می‌ شنویم الگوی نادرست مصرف آب عامل اصلی این خشکسالی معرفی می‌شود، گاه دانشگاه شیراز که طی این سال‌ها برنامه جامع مطالعاتی را ارائه نکرده است، گاه دولت که بودجه کافی احیای تالاب‌ها را به استان فارس اختصاص نمی‌دهد.
گاهی نیز نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی که درد دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس را هنوز آنچنان که باید فریاد نزده‌اند و مردم نیز هنوز درباره خشکی تالاب‌های فارس ناآگاه مانده‌اند و خواسته‌ای عمومی برای نجات این دریاچه‌ها شکل نگرفته است.
آنچه منجر به ارائه برنامه‌های اساسی برای احیای دریاچه ارومیه شد، در درجه نخست تبدیل درد خشکی این دریاچه به خواسته همه مردم بود که بودجه‌ای 260 میلیارد تومانی را برای فعالان احیای دریاچه به ارمغان آورد، حال آنکه سهم فارس با 11 تالاب درحال نابودی تنها دو و نیم میلیارد تومان بوده است که فقط قریب به 10درصد آن محقق شده است.
چندی پیش معاون رئیس جمهوری، عیسی کلانتری در پنجمین جلسه ستاد احیا و حفاظت از تالاب‌های استان فارس که نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی بزرگترین غایبان آن بودند، بر نقش دانشگاه شیراز برای احیای این تالاب‌ها، به ویژه تالاب بختگان تاکید کرد.
پیش از این دکتر مجید صوفی، استاد دانشگاه شیراز برنامه‌ای را برای حفظ تالاب‌های استان ارائه کرده بود‌ اما رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور عنوان کرد که آن برنامه باید ذیل برنامه جامع قرار گیرد؛ بدین‌ترتیب همه چشم‌ها هم‌اکنون به دانشگاه شیراز دوخته شده است تا هرچه سریع ‌تر برنامه‌ای جامع و کاربردی برای نجات تالاب‌ها ارائه دهد.
استاد دانشگاه شیراز و مشاور استاندار فارس عنوان کرد: آنچه هم اکنون درباره آن صحبت می کنیم طرح نجات تالاب بختگان است که در 200 کیلومتری شرق شیراز و در شهرستان نی ریز قرار دارد و در این زمینه ، ستاد ملی نجات دریاچه ها در فارس که زیر نظر استانداری فعالیت می‌کند از دانشگاه شیراز خواسته است که طرح شرح خدمات را برای نجات تالاب بختگان تعیین کند.
دکتر عزت الله رئیسی اردکانی گفت که سازمان محیط زیست و دانشگاه شیراز باعنوان کارفرمایان طرح نجات تالاب‌ها هستند و انجام مطالعات برای ارائه طرح جامع به عهده دانشگاه است همچنین دانشگاه شیراز طرحی را که پیش از این دکتر صوفی ارائه کرده بود منظور می ‌کند و اعمال و اجرای هر دو کار ادامه می‌یابد.

** مطالعات صورت می گیرد، بودجه تعلق نمی گیرد
وی با تاکید بر اینکه اصل مطلب برای نجات دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس تامین بودجه کافی است، ابراز داشت: قریب به 10 سال است که دریاچه بختگان، دومین دریاچه بزرگ ایران از لحاظ مساحت خشک شده است و برای احیای آن تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است‌ اما بودجه کافی و مورد نیاز تأمین نمی‌شود.
این متخصص هیدروژئولوژی و پژوهشگر دانشگاه شیراز افزود: عنوان کردن این موضوع که از سوی دانشگاه شیراز تلاشی صورت نگرفته، نادرست است زیرا طی این سال‌ها مرتب بودجه‌ای تعیین شده و از طریق مراجع مختلف اعلام شده اما محقق نشده است.
وی برای مثال به طرح نجات دریاچه دشت ارژن اشاره کرد و بیان داشت: پنج سال است که طرح نجات دریاچه دشت‌ارژن تهیه شده سازمان محیط زیست نیز آن را تصویب کرده ولی هنوز هیچ بودجه‌ای برای آن تامین نشده است.
رئیسی اردکانی بدل نشدن خواست مردم فارس درزمینه نجات تالاب‌ها به مطالبه ‌ای ملی را از مسائل بسیار مهمی دانست که آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
مشاور استاندار فارس با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد در موضوع نجات دریاچه ارومیه بسیار تلاش کردند تا این مساله را به خواستی ملی بدل کنند گفت: متاسفانه در فارس این سطح از مطالبه ‌گری هنوز شکل نگرفته است و طبیعی است که خواسته نجات این دریاچه با 110 کیلومتر مربع وسعت و نقش بسیار مهم آن در اکولوژی منطقه مغفول مانده و هنوز به مساله ای ملی بدل نشده است بنابراین مردم، سازمان‌های مردم نهاد و مطبوعات باید بیش از پیش برای این موضوع تلاش کنند.
این استاد دانشگاه شیراز در ادامه گفت: در زمان انتخابات یکی از موضوعاتی که در گفت‌ و‌گو‌ها و مناظره‌ها مطرح می‌شد، خواسته احیای دریاچه ارومیه بود زیرا همه مردم خواهان آن بودند اما آیا این مساله درباره فارس نیز رخ داد؟
رئیسی ابراز داشت: ما مردم فارس باید این مطالبه را به جریانی ملی بدل کنیم و از مدیریت استان در این زمینه حمایت کنیم.
این متخصص هیدروژئولوژی و پژوهشگر دانشگاه شیراز بیان کرد: احیای دریاچه بختگان که ظرفیت آن به اندازه چنین سد است، از نظر زیست محیطی و اکولوژیکی اهمیت دارد زیرا بخار آب این دریاچه و رطوبت آن انجیرستان استهبان را تامین می‌کرد که درحال حاضر با تانکر آبیاری می‌شود.
رئیسی افزود: نه تنها امروز زیبایی دریاچه از میان رفته است، بلکه فارس از منبع آبی 200 میلیارد متر مکعبی محروم شده است.
وی با اشاره به برنامه یادشده که به دست دانشگاه شیراز در حال تدوین است گفت: در این برنامه روش‌های مختلف تامین آب دریاچه بررسی می‌شود و پژوهشگران در تلاش‌اند از همه راههای ممکن آب دریاچه را تا حدودی تامین کنند و امیدواریم ظرف یک سال آینده مرحله مطالعه به پایان برسد و وارد فاز اجرایی شویم.
تلاش‌های خبرنگار ایرنا برای صحبت با دست‌ کم یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات آن‌ها برای تبدیل این موضوع مهم و حیاتی به خواسته‌ای ملی و پاسخگویی در قبال اختصاص بودجه مناسب، طی چند روز گذشته بی‌ نتیجه ماند تا نمایندگان فارس در مجلس همچنان غایبان اصلی طرح احیای دریاچه‌های استان باشند.
تبدیل این خواسته به جریانی اجتماعی و مدنی که در آن مردم کشور، باعنوان بزرگ‌ ترین اهرم مطالبه‌گری خواهان نجات منابع آبی مهم استان باشند، با وجود تجربه دریاچه ارومیه و نیز با وجود رسانه‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی کار دشواری به‌ نظر نمی ‌رسد، بلکه همتی استانی و فرااستانی می‌طلبد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار