مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) بخش حمیل گفت:طی پنج ماهه نخست سال 97 مقدار زکات جمع‌آوری شده بیش از میزان زکات جمع‌آوری شده سال گذشته بوده است.
کد خبر: ۶۵۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ 03 September 2018

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس در استان کرمانشاه، طبق آیات و روایات می‌توان زکات مصطلح ( زکات واجب فقهی) را یکى از مصادیق صدقه دانست، از این جهت آن‌را زکات گفته‌اند که صدقه است‌ و چون صدقه پاک کننده است‌، زکات هم از تزکیه و به معناى پاک کردن است.

عاملین زکات مصطلح، همان کارگزاران تعیین شده از سوی حاکم اسلامی هستند که مأمور گردآوری، تخصیص و امور مربوط به این دسته از صدقات است، محاسبات پیچیده، ارزیابی و شمارش مقدار زکات، ارسال مقادیر آن به مراکز حکومتی و هزینه کردن آن‌ها از جمله اموری هستند که بر دوش این کارگزاران قرار دارد، أجرت‌العمل این افراد از محل بودجه مورد نظر تأمین می‌شود.

براساس این گزارش، خبرنگار خبرگزاری فارس کرمانشاه در گفت‌وگو با مسؤول زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) بخش حمیل به گزارش مفصلی از این بخش پرداخت‌.

سجاد فرامرزی با اشاره به شورای زکات کمیته امداد، اظهار داشت: شورای زکات در 2 بخش اداری و مردمی وجود دارد.

به گفته مسؤول زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) بخش حمیل، شورای اداری تشکیل شده از امام جمعه به عنوان رئیس، فرماندار و یا بخشدار به عنوان نایب رئیس شورا، رئیس کمیته امداد در سمت دبیر شورا و مسؤول اجرایی زکات که فردی روحانی است در قسمت زکات مشغول به کار است و مابقی اعضا همان مدیرهای اداره‌های مختلف هستند.

پاک کردن مال مردم و پیروی از دستورات دین سیاست‌ها و خط‌مشی بخش زکات است که فرامرزی با اشاره به فرمایشات امام صادق (ع ) سنگ زیربنای اسلام را در نماز، زکات، ولایت عنوان کرد.

وی بعد از مرحله جمع‌آوری زکات به مرحله تقسیم آن اشاره و بیان کرد: کسانی که زکات به آنان تعلق می‌گیرد افراد خاص هستند از جمله فقیر یعنی کسی که روی سوال کردن از کسی را ندارد، این افراد فقرا و در اولویت هستند؛ دوم مسکین که فردی که روی درخواست از دیگران را دارد؛ سوم فردی که از طرف امام و نماینده امام برای پرداخت زکات معرفی شود؛ چهارم به افراد ضعیف ایمان که اگر به آنان کمک شود ایمان آنان قوی گردد؛ پنجم کمک به آزادی برده و زندانی؛ ششم پرداخت زکات به افرادی که برای کارهای عمرانی و آبادانی استفاده می‌کند و هفتم افرادی که در سفر مانده و احتیاج به کمک دارند.

این مسؤول در توضیح چگونگی امور تبلیغی، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی زکات، افزود: طی پنج ماهه نخست سال 13 روحانی برای آشنا‌سازی مردم با زکات در بین روستاهای تابعه اعزام شده، البته چهار نفر به‌صورت مدام در آبادی‌ها و مابقی در ایام مختلف در روستاها حضور دارند.

پخش بروشور، جمع کردن مردم و صحبت پیرامون زکات برای آنان، دیوارنویسی‌ها احادیث در مورد زکات در سطح منطقه‌، تشکیل کلاس‌های آموزشی از عاملان زکات از جمله کارهای تبلیغی و آشناسازی مردم با این فریضه دینی است که فرامرزی در گفت‌وگو با فارس به آن اشاره کرد.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) بخش حمیل در ادامه، اظهار داشت: طی پنج ماهه نخست سال 97 زکات فطره واجب و مستحبی در بخش حمیل و 68 روستای آن حدود 190 میلیون تومان بوده که نسبت به به مقدار زکات جمع‌آوری شده سال گذشته که در کل طول سال 200 میلیون تومان بوده افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

جمشید خدرویسی در خصوص چگونگی تقسیم کردن مبالغ جمع‌آوری شده، اضافه کرد: مستقیما بعد از جمع‌آوری بدون ورود به اداره، در بین مددجویان همان روستا‌ها که زکات از آن محل جمع‌آوری شده، تقسیم شد.

وی افزود: مبلغ 5 میلیون تومان کمک هزینه به 26 نوعروس با کمک موسسه آبشار عاطفه‌ها پرداخت شده است.

خدرویسی علت عدم استقبال مردم در سالیان گذشته را تبلیغ عنوان و بیان کرد: مردم در گذشته آشنایی با زکات و پرداخت آن نداشتند، از سال 96 با طرح تبلیغ و آموزش زکات به صورت چهره به چهره گام خوبی در این راستا برداشته شده است.

این مدیر ادامه داد: زکات توسط عامل زکات در روستا که دهیار، شورا ، شخص معتمد باشد جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: بیشترین زکات در بخش غیرنقدی به جو و گندم تعلق دارد، البته زکات مستحبی البسه هم بوده است که بین مددجویان پخش شد.

خدرویسی تاکید کرد: بیشتر زکات در بین بیماران صعب‌العلاج توزیع شده است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار