«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه توافق تبادل زندانی با آمریکا را تکذیب کرد.

اردوغان که اکنون طی سفری منطقه‌ای در آفریقا به سر می‌برد، با رد گزارش‌ها مبنی بر مذاکره با آمریکا جهت آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، گفت موضع ترکیه به خاطر تهدید آمریکا برای تحریم، تغییری نمی‌کند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی تاکید کرد که اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا رویکرد خود در قبال ترکیه را تغییر ندهد، یک متحد نزدیک را از دست خواهد داد.

 رئیس‌جمهور ترکیه با «جنگ روانی» توصیف کردن گزارش‌ها حول بازداشت خانگی برانسون، تاکید کرد: «ما به خاطر تحریم‌ها، حتی یک قدم هم عقب‌نشینی نمی‌کنیم. ما درباره مسئله برانسون مذاکره نکرده و نمی‌کنیم».

اندرو برانسون در اکتبر سال 2016 به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام 15 جولای همان سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. روزنامه «واشنگتن پست» روز جمعه به نقل از منابع آمریکایی مدعی شده بود که برانسون بعد از توافق ترامپ با اردوغان برای آزادی تبعه ترکیه‌ای از بازداشت رژیم صهیونیستی، پس از 21 ماه بازداشت به حبس خانگی منتقل شد.

این مسئله اما آمریکا را راضی نکرده و ترامپ شامگاه گذشته تهدید کرد که اگر برانسون به طور کامل آزاد نشود، تحریم‌های سختی را بر ترکیه اعمال می‌کند. ترکیه اما می‌گوید یکی از شروط آزادی برانسون، استرداد «فتح‌الله گولن» واعظ و چهره اپوزسیون آمریکانشین، به این کشور است.

ترکیه خواستار «احترام متقابل» از آمریکا است 

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه طی یادداشتی در روزنامه «دیلی صاباح» تاکید کرد که روابط با واشنگتن باید برپایه احترام متقابل باشد و زبان تهدید غیرقابل قبول است.
 
«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت که دولت آنکارا از واشنگتن انتظار «احترام متقابل» و بهبود روابط دارد.

کالین طی یادداشتی در روزنامه «دیلی صاباح» با اشاره به اینکه می‌توان روابط آمریکا و ترکیه را نجات داد، نوشت: «البته اگر دولت آمریکا نگرانی‌های امنیتی ترکیه را جدی بگیرد».

وی ضمن بیان اینکه آمریکا طی سال‌های اخیر اقداماتی را انجام داده که به همکاری استراتژیک با ترکیه صدمه وارد نموده، توضیح داد: «و رابطه‌ای را که برای مدت‌‌ها به صورت دوجانبه سازنده و قوی بوده را تضعیف کرد».

این مقام ترکیه‌ای با شیطانی خواندن رابطه آمریکا با شبه‌نظامیان کُرد سوری (یگان‌های مدافع خلق – YPG) اضافه کرد: «ترکیه حق دارد که از آمریکا انتظار داشته باشد بدون تعلل خودش را از شبه‌نظامیان ی.پ.گ جدا کند، کسانی که اکنون با دولت اسد در حال مذاکره هستند».

کالین سپس «بی‌میلی» واشنگتن به بررسی اتهامات علیه «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزسیون آمریکانشین را – که گفته می‌شود طراح کودتای نافرجام 15 جولای 2016 بوده – «نا‌امید کننده» خوانده و نوشت: «وزارت دادگستری آمریکا نیز کاری جز تعلیق درخواست استرداد گولن به ترکیه انجام نداد، در حالی که (آنکارا) با واشنگتن معاهده استرداد (دوجانبه) دارد».

وی در پایان با اشاره به حسن نیّت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای داشتن روابط خوب با همتای ترکیه‌ای خود، نوشت: «اما ترکیه نمی‌تواند روی اقدامات شریکش در ناتو که امنیت ملی آن را در داخل و خارج تهدید می‌کند، چشم ببندد...این اتفاق وقتی می‌افتد که روابط برپایه احترام دوجانبه و منافع مشترک باشد».

دولت ترکیه و آمریکا طی سال‌های اخیر بر سر مسائل مختلفی از جمله حمایت نظامی و تسلیحاتی آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد گولن، قطع موقت خدمات روادید و همچنین تهدید واشنگتن برای آزادی کشیش بازداشت شده در ترکیه (+) به اختلافات جدی خورده‌اند.