برایشان فرقی ندارد خیابان یک طرفه باشد، در پیاده رو حرکت کنند و یا از چراغ قرمز با سرعت بالا عبور بگذرند و جان خود و دیگران را به خطر بیاندازند. شاید اگر گوتلیب دایلمر و ویلهلم مایباخ آلمانی بیش از 130 سال قبل حوالی سال 1885 که اولین موتورسیکلت جهان را اختراع کردند می دانستند چند دهه قبل وسیله ای را که آن ها برای راحتی رفت و آمد انسان ها تهیه کرده بودند روزی در کشوری کمی دورتر به بلای جان مردم آن جا تبدیل می شود هرگز این وسیله را اختراع نمی کردند. وسیله نقلیه ای که چند سالی است رتبه برتر را در فرستادن راکبان خود به دیار باقی دارد و علی رغم تمهیدات دیده شده هنوز هم بخش اعظمی از تلفات ناشی از تصادفات را موتور سیکلت سوارها تشکیل می دهند و یکی از عوامل اصلی در این حوادث و بالا رفتن آمار تلفات ناشی از تصادف موتورسواران استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.
کد خبر: ۶۲۴۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 28 June 2018

تابناک فارس به نقل از جماران:در این میان شهرداری شیراز طی چند سال اخیر طرحی با عنوان اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران شیرازی را در دستور کار خود قرار داده تا شاید با این کار موتورسواران حداقل برای حفظ جان خودشان از این کلاه های ایمنی استفاده کنند و این باعث شود تا موتورسواران هم مانند اتومبیل سواران که خود را ملزم به بستن کمربند می دانند خود را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی بدانند.‌ رییس پلیس راهور شیراز در حاشیه اولین برنامه آموزشی حوزه حمل و نقل شهرداری شیراز تحت عنوان مانور کلاه ایمنی و اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: جریمه استفاده نکردن موتورسواران از کلاه ایمنی برای هر نفر 60 هزار نفر تومان است و گرم بودن یا سرد بودن هوا برای استفاده نکردن از کلاه ایمنی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و توصیه ما به موتورسواران این است که مانند ماشین سوارها که خود را ملزم به بستن کمربند ایمنی می دانند آن ها نیز خود را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی بدانند.
سرهنگ سید فرج ا... موسوی اضافه کرد: ‌بر طبق آمار در سال 95 حدود 25 درصد،‌ سال گذشته 26 درصد و در دو ماهه اول امسال 32 درصد از تصادفات فوتی ما در شیراز را موتورسواران تشکیل می دادند که بخشی از آن نیز به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی است.
وی تصریح کرد: هم اکنون بخش اعظمی از ظرفیت پارکینگ های ما را موتورهای توقیفی تشکیل می دهد و هر روز به صورت میانگین 40 تا 50 موتورسیکلت در شیراز توقیف می شود.
وی اظهار کرد:‌ قوانین راهنمایی و رانندگی مربوط به تمام وسایل نقلیه است و موتورسیکلت ها نیز مانند خودروها در صورت تخلف مانند عبور از پیاده رو، ‌پارک کردن در معابر و محل های توقف ممنوع، عبور از خطوط ویژه و خیابان های یک طرفه مشمول جریمه می شوند و یکی از موضوعات مورد بررسی ما در هر ماه برخورد با تخلفات مربوط به موتورسواران است ‌البته بیشتر تخلفات رانندگی در شیراز مربوط به تخلفات ساکن است که بخشی از آن هم سهم موتورسواران است.
سرهنگ موسوی با اشاره به افزوده شدن ثبت چند مورد تخلف دیگر توسط سیستم هوشمند ثبت تخلفات در شیراز به ویژه بولوار رحمت گفت: ‌به دنبال این هستیم که در بولوار رحمت علاوه بر ثبت تخلف سرعت برای خودرو چند مورد دیگر تخلف از جمله نداشتن کلاه ایمنی برای موتورسواران، معاینه فنی و تغییر مسیر ناگهانی را نیز بگنجانیم.
وی اظهار کرد: ‌با توجه به خطراتی که به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی موتورسواران را تهدید می کند تاکنون برای فرهنگسازی در چند مرحله کلاه ایمنی میان موتورسواران توزیع شده است،‌ معتقدیم که اعمال قانون به تنهایی برای کاهش تخلفات موتورسواران و خطراتی که جان آنها را تهدید می کند کافی نیست و باید در این زمینه فرهنگسازی مناسبی صورت گیرد و همه ارگان ها باید ما را در این زمینه یاری دهند.
رییس پلیس راهور شیراز افزود:‌ ما با هر نوع تخلفی مقابله می کنیم و یکی از تخلفات مربوط به موتورسواران حمل بارهای نا متعارف و غیر مجاز است که در صورت مشاهده چنین مواردی علاوه بر اعمال قانون موتورسیکلت مربوطه توقیف می شود.
وی افزود: نداشتن گواهینامه،‌ نداشتن پلاک عقب و جلوی موتورسیکلت و حمل مسافر بیش از حد مجاز از تخلفاتی است که در قبال آن جریمه صورت می گیرد و به ازای هر سرنشین اضافه 40 هزار تومان جریمه دارد.
سرهنگ موسوی در خصوص انبوه موتورسیکلت های توقیفی قدیمی در پارکینگ ها و عدم مراجعه مالکان این موتورسیکلت ها گفت:‌ موتورسیکلت های توقیفی تنها به مالک آن ها تحویل داده می شود و پس از گذشت مدت قانونی از توقیف آن ها و عدم مراجعه مالک موتورسیکلت بر طبق قانون موتور اسقاط و توسط مراجع قانونی ضبط می شود.
وی افزود:‌ یکی دیگر از تخلفات مربوط به موتورسیکلت ها آلایندگی آنها و یا ایجاد سروصدای زیاد است که با آن ها برخورد می شود.
سرهنگ موسوی گفت:‌ در حال حاضر روزانه 5 هزار برگ جریمه در شیراز صادر می شود که حداقل هزار برگ جریمه مربوط به موتورسواران است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز هم در این رابطه به خبرنگاران گفت: ‌امروز و در فاز اول این برنامه 100 کلاه ایمنی میان موتورسواران توزیع شد و طی همین مدت 300 کلاه ایمنی میان موتورسواران توزیع خواهد شد و سعی می کنیم هر سال تنوع این برنامه را بیشتر و برنامه های آموزشی بیشتری برای موتورسواران داشته باشیم.
مجتبی زوربخش اظهار کرد: ‌هدف از اجرای این برنامه ها ترویج فرهنگ صحیح رانندگی و موتورسواری است و کافی است که موتورسواران این موارد ایمنی را رعایت کرده و ضمن استفاده از تجهیزات ایمنی از موتورسیکلت های استاندارد استفاده کنند تا شاهد کاهش تلفات ناشی از آن و در کنار آن آلایندگی کمتر هوا باشیم.
وی افزود: ‌اگر موتورسواران این موارد را رعایت کنند این مدل از حمل و نقل می تواند در اولویت ما نیز قرار گیرد اما این مستلزم رانندگی صحیح و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد و امیدواریم با این اقدامات و کاهش تصادفات شیراز را به شهری ایمن تبدیل کنیم.
وی در خصوص تاثیر توزیع کلاه ایمنی در میان موتورسواران در کاهش حوادث و تلفات در این حوزه اظهار کرد: ‌انجام این گونه اقدامات باعث فرهنگسازی در این زمینه ها شده و تاثیر اجتماعی خود را بر جامعه دارد اما به موازات آن ما اقدامات دیگری از جمله راه اندازی سامانه ای را داشتیم که از طریق آن سامانه بانک اطلاعاتی از شماره تماس موتورسوارانی که کلاه ایمنی به آنها اهدا شده تهیه و به طور مداوم پیام ها و هشدارهای ترافیکی برای آن ها ارسال می شود.
زوربخش درباره اظهارات برخی از موتورسواران در ارتباط با گران بودن قیمت کلاه ایمنی به عنوان یکی از دلایل عدم استفاده از کلاه ایمنی گفت:‌ کلاه ایمنی هر چقدر هم گران باشد باید توسط موتورسواران استفاده شود و ارزش جان آن ها بیش از کلاه ایمنی است و توصیه ما به موتورسواران این است که اگر موتورسواران به دلیل جنبه های اقتصادی کلاه ایمنی تهیه نمی کنند بهتر است از موتورسواری صرف نظر کنند.
وی درباره ایجاد مسیرهای ویژه موتورسواران گفت: ‌اولویت ما در مدیریت شهری شیراز انسان محوری است و به همین دلیل اصلی ترین پروژه ها ایجاد مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری است که در همین راستا ایجاد 25 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری هم اکنون در دستور کار ما قرار گرفته است و در حال حاضر اولویت ما ایجاد مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی است.
وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم تعداد زیادی از افراد فاقد گواهینامه و صلاحیت موتورسواری است که در شهر در حال تردد هستند.
زوربخش با اشاره به وجود تعداد زیادی موتورسیکلت های توقیفی در پارکینگ های شهر گفت: در حال حاضر به صورت تقریبی 20 تا 25 درصد فضای پارکینگ های وسایط نقلیه توقیفی در شهر را موتورسیکلت های توقیفی اشغال کرده اند.
وی درباره فعالیت پیک های موتوری و اینترنتی گفت: ‌با اعطای هر مجوزی خارج از چارچوب مخالفیم و بسیاری از موتورسوارها و دفاتر پیک خارج از مجوزهای ما فعالیت دارند که باید ساماندهی شوند و در حمل و نقل مسافر و بار ما 2 سازمان حمل مسافر و بار داریم که در حال تهیه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی و وانت اینترنتی هستیم اما درباره حمل بار با موتورسیکلت تنها حمل بارهای کوچک در حد یک بسته مورد قبول ماست اما حمل بارهای حجیم و خارج از چارچوب توسط موتورسیکلت قابل قبول نیست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار