کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان یزد مطرح کرد:
کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه در استان یزد از سال 1380 تاکنون فوت ناشی از بیماری کریمه کنگو رخ نداده است، گفت: دام‌ قاچاق، عامل اصلی شیوع این بیماری در کشور است.
کد خبر: ۶۲۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ 26 June 2018

علی‌اکبر تاج‌فیروزه  با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که به‌وسیله کنه منتقل می‌شود، گفت: این بیماری مرگ‌ومیر بالایی دارد و همه‌گیری‌های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.

وی افزود: باوجودی که بیماری مخصوص حیوانات است؛ اما موارد تک‌گیر و همه‌گیری‌های ناگهانی این بیماری در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد و ویروس تب کریمه کنگو اصولاً در طبیعت به‌وسیله کنه‌های سخت هیالوما منتقل می‌شود. این ویروس توانایی انتقال از طریق تخم و نیز انتقال در مراحل مختلف بلوغ کنه را دارد.

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه مهم‌ترین راه آلودگی کنه، خون‌خواری کنه هیالوما نابالغ از مهره‌داران است، تصریح کرد: یک‌بار آلودگی موجب می‌شود که کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند و کنه بالغ عفونت را به مهره‌داران بزرگ مانند دام‌ها منتقل کند.

تاج‌فیروزه با اشاره به اینکه عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده و یا له کردن آن روی پوست نیز ایجاد می‌شود، اظهار داشت: این بیماری به‌وسیله خرگوش صحرایی، جوجه‌تیغی، گوسفند و گاو به نقاط مختلف انتشار می‌یابد. تعداد زیادی از پرندگان به عفونت مقاوم هستند؛ اما شترمرغ به بیماری حساس است.

این مقام مسئول عنوان کرد: آلودگی در نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گوسفند و بز به مدت یک هفته پس از آلودگی باقی می‌ماند، این بیماری در حیوانات اهلی هیچ‌گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان طی ذبح حیوان آلوده به دنبال تماس پوست یا لاشه حیوان وجود دارد.

وی همچنین ادامه داد: تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آن‌ها گردد، باعث انتقال بیماری می‌شود و بیمار در طی مدتی که در بیمارستان بستری است برای دیگران به‌شدت آلوده‌کننده است.

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی درمانی بیمارستان‌ها افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر بیماری هستند و شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال هم‌زمان با فصل فعالیت ناقل بیماری کنه است.

تاج‌فیروزه علائم بیماری را شروع ناگهانی بیماری به همراه تب، درد عضلانی، سردرد و به همراه علائم خونریزی دهنده شامل راش، پتشی، اکیموز یا خونریزی‌های واضح شامل خونریزی دستگاه گوارش و ریه، ادرار خونی، مدفوع خونی، استفراغ خونی یا خونریزی از معده دانست و ادامه داد: در مواردی ممکن است خونریزی خیلی خفیف باشد.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت این بیماری در استان اذعان داشت: در سال 1396 تعداد 10 مورد بیماری کشف، مراقبت و درمان شد که چهار نفر از آن‌ها مربوط به استان یزد و شش نفر دیگر مربوط به استان‌های کرمان، شیراز و هرمزگان بودند؛ اما در استان یزد از سال 1380 تاکنون فوت ناشی از این بیماری رخ نداده است.

وی بابیان اینکه در سال جاری یک مورد بیماری در استان یزد کشف، مراقبت و درمان شده که مربوط به شهرستان سیرجان بوده است، ابراز داشت: با توجه به اهمیت این بیماری تشخیص، درمان و مراقبت بیماری به‌صورت رایگان انجام می‌شود و روند بیماری در سال جاری نسبت به سال قبل هنوز قابل پیش‌بینی نیست؛ اما با توجه به آمار، استان یزد به نظر موارد بیماری در سال جاری کمتر از سال قبل بوده است.

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: هرساله بیشترین موارد بیماری تب کریمه کنگو در کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌جوار بودن با کشورهای افغانستان و پاکستان و تماس آن‌ها بادام‌های آلوده قاچاق است؛ اما در حال حاضر بیماری در اکثر استان‌های کشور ازجمله تهران ثبت و گزارش‌شده است.

تاج فیروزه بیان داشت: با توجه به همکاری‌های برون بخشی با ادارات و سازمان‌های ذی‌ربط، اقدامات پیشگیرانه شامل بازدید و نظارت از کشتارگاه‌ها، راه‌اندازی بخش پیش سرد گذاری گوشت در کشتارگاه‌ها، آموزش قصاب‌ها و سلاخان و سایر گروه‌های در معرض خطر انجام‌شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: خانم‌ها با توجه به اینکه وظیفه تکه‌تکه کردن گوشت را در منزل دارند، باید گوشت تازه را 24 ساعت در یخچال و سپس اقدام به تکه‌تکه کردن آن کنند که این کار باعث از بین رفتن ویروس‌ها در گوشت می‌شود.

 وی از دیگر توصیه‌ها به شهروندان را استفاده از دستکش هنگام تکه‌تکه کردن گوشت، تهیه گوشت از مراکز مجاز و پخت کامل جگر و گوشت جهت مصرف دانست.

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پایان سم‌پاشی و حمام کنه جهت از بین بردن کنه‌های دامداری‌های خود، ذبح دام در کشتارگاه‌ها، خریدوفروش دام در محل‌های معتبر و زیر نظر دامپزشک، استفاده از وسایل حفاظت فردی شامل دستکش، چکمه و لباس یک‌تکه در مراقبت و نگهداری دام‌ها و توجه به نحوه جدا کردن کنه از بدن و جلوگیری از له کردن آن‌ها را از دیگر توصیه‌ها به دامداران برشمرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار