مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به آغاز عملیات آماربرداری از بیش از ۳۳ منبع آب سطحی و زیرزمینی در کرمانشاه، گفت: این طرح درصورت تامین اعتبار باید تا پایان شهریور ماه به سرانجام برسد.
کد خبر: ۶۲۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 17 June 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سید مهران وحدتی ، با بیان اینکه کار آماربرداری از منابع و مصارف آب تقریبا هر پنج سال یکبار انجام می‌شود، اظهار کرد: اولین دورهاین طرح در سال آبی ۸۳-۸۲ و دومین دوره آن در سال ۸۷-۸۶ اجرا شد.

وی یادآوری کرد: دوره سوم آماربرداری از منابع و مصارف آب باید در سال آبی ۹۵-۹۴ انجام می‌شد که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های فنی و اعتباری مقداری به تاخیر افتاد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تاکید کرد: در سال ۹۶ وارد فاز دفتری مرحله سوم شدیم و عملیات صحرایی آن نیز از ابتدای سال ۹۷ آغاز شد.

به گفته این مسئول، قرار است آماربرداری منابع و مصارف از ۳۳ هزار و ۷۹۲ منبع آب سطحی، زیرزمینی و ... کرمانشاه انجام شود.

وحدتی خاطرنشان کرد: این بیش از ۳۳ هزار منبع شامل چشمه، چاه، قنات، نهر، آب‌بند، سدها، موتورتلمبه‌های ثابت و متغیر و همچنین منابع مجاز و غیرمجاز با سه محور شرب، صنعتو کشاورزی است.

وی از تقسیم بندی استان به پنج ناحیه بر اساس حوزه آبریز رودخانه‌ها خبر داد و افزود: این پنج حوزه شامل حوزه آبریز قره‌سو، حوزه آبریز گاماسیاب، حوزه آبریز راوند، حوزه

رودخانه‌های مرزی غرب کشور در مناطق سردسیر و رودخانه‌های مرزی غرب کشور در مناطق گرمسیر است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: کار مناقصه برای انتخاب مشاور اجرایی و شرکت ناظر نیز برگزار شد که اولویت نیز با گروه‌های بومی استان بود

و در نهایت پنج شرکت در بخش مشاور اجرایی آماربرداری و یک شرکت به عنوان ناظر انتخاب شد.

وحدتی تعداد اکیپ‌های آماربرداری را ۳۳ اکیپ از افراد تحصیل کرده در مقطع کارشناسی تا دکترا اعلام کرد.

وی پیش‌بینی کرد، در صورت تامین اعتبار لازم این طرح در حالت خوشبینانه تا پایان سال آبی ۹۷-۹۶ یعنی اواخر شهریور به اتمام برسد.

به گفته این مسئول، برای اینکه طرح آماربرداری مفهوم و معنی لازم را داشته باشد باید در طول یکسال آبی اجرا شود.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه هدف از انجام این آماربرداری را بررسی و محاسبات بیلان آبی در ۳۳ محدوده مطالعاتی استان برشمرد که در نهایت

میزان منابع آب در دسترس و مصرف معقولی که باید از آن‌ها داشته باشیم را مشخص می‌کند.

وحدتی از صاحبان چاه‌ها، کشاورزان و ... خواست با اکیپ‌های آماربردار همکاری کنند.

وی تصریح کرد: هماهنگی لازم در این خصوصا با استانداری، فرمانداری و سایر بخش‌ها انجام شده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار