عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: به منظور نجات گل های نیلوفرگل زرد کرمانشاه تاکنون طی دو مرحله عملیات رهاسازی گل های نیلوفر تکثیر شده را در سراب نیلوفر اجرا کرده ایم.
کد خبر: ۶۲۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹ 17 June 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دانیال کهریزی ، با اشاره به خشک شدن سراب نیلوفر کرمانشاه در سال 1393، اظهارکرد: این خشکسالی، بوته های نیلوفرهای گل زرد سراب نیلوفر که تنها نمونه های این نوع از گل در دنیا هستند را خشک کرد.

وی افزود: پس از خشک شدن سراب نیلوفر، بازدیدی از سراب داشتیم که در این بازدید یک بوته ضعیف از نیلوفر گل زرد را پیداکرده و برای نجات این گونه به آزمایشگاه منتقل کردیم.

مجری طرح رها سازی نیلوفرهای تکثیر شده در سراب نیلوفر عنوان کرد: در آزمایشگاه برروی سلول های سالم این بوته کار کرده و توانستیم آنها را به اندام و ساقه تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: پس از این کار 200 تا 300 نمونه از این نوع گل نیلوفر را تکثیر کردیم که طی دو مرحله در فروردین و خرداد امسال در سراب نیلوفر رهاسازی شدند.

کهریزی با بیان اینکه عملیات رها سازی نیلوفرهای تکثیر شده نتایج مثبتی داشته و شاهد رشد این نیلوفرها هستیم، افزود: با انجام این عملیات، نیلوفرهای گل زرد کرمانشاه را از خطر انقراض نجات دادیم.

وی از ادامه عملیات رهاسازی نیلوفرهای تکثیرشده در مراحل بعدی نیز خبر داد و گفت: متاسفانه هیچ ارگان یا نهادی این طرح را حمایت نکرد و تمام هزینه های این طرح را بصورت شخصی پرداخت کرده ام.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر نهاد یا سازمانی ازاین طرح حمایت مالی کند، هر دو هفته یک بار عملیات رها سازی نیلوفرهای تکثیر شده را در سراب نیلوفر انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: همچنین به منظور تکثیر بیشتر این گل، علاوه بر سراب نیلوفر در آکواریم ها و نیز برخی جاهای دیگر گل نیلوفر تکثیر شده را رها سازی کرده ایم.

کهریزی اضافه کرد: از شهرداری کرمانشاه نیز تقاضا کرده ایم با ایجاد حوضچه های متعدد در مناطق گردشگرپذیر شهر کرمانشاه بتوانیم این نوع گل را در این حوضچه ها رها سازی کنیم که علاوه بر زیبایی که به شهر خواهد داد، باعث تکثیر وبقای بیشتر گل نیلوفر گل زرد کرمانشاه خواهد شد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار