مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه از آغاز فصل جدید کاوش‌های باستان شناسی در عمارت خسرو شهرستان قصرشیرین خبر داد.
کد خبر: ۶۰۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹ 22 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سیامک خدیوی، با بیان اینکه عمارت خسرو یکی از آثار تاریخی دوره ساسانی در شهرستان قصرشیرین است، اظهار کرد: اواخر قرن ۱۹و همچنین در قرن ۲۰ باستان شناسان غربی براساس قسمت‌هایی از بنا که از روی خاک مشهود بود و بدون انجام کاوش و تنها براساس حدسیات نقشه‌ای از این عمارت تاریخی تهیهکردند.

وی با اشاره به اینکه نقشه تهیه شده توسط باستان شناسان غربی از عمارت خسرو دقیق نبوده، ادامه داد: در این راستا اولین فصل کاوش‌ها توسط باستان شناسان ایرانی در این عمارتتاریخی از چند سال پیش آغاز شد.

مدیر پایگاه محور ساسانی کرمانشاه از انجام چهار فصل کاوش در عمارت خسرو تاکنون خبر داد و گفت: طی این کاوش‌ها مشخص شد عمارت خسرو بنایی بسیار فاخر و مانند تمامبنا‌های بزرگ تاریخی دارای بخش‌های مختلفی همچون حیاط میانی، تالار، اتاق ها، رواق‌ها و بخش‌های مربوط به خدمتکاران است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در قسمت پائین عمارت نیز یک استخر واقع شده که بعدا مورد کاوش‌های باستان شناسی قرار خواهد گرفت.

خدیوی با تاکید براینکه پس از هر بار کاوش قسمت‌های یافته شده به سرعت مرمت و احیاء می‌شود، عنوان کرد: درحال حاضر پنجمین فصل کاوش‌ها را با ۱۰۰ میلیون تومان اعتبارآغاز کرده ایم.

وی مساحت کنونی این عمارت تاریخی را ۲۸ هزار و ۴۰۰ متر مربع اعلام کرد و افزود: این مساحت ممکن است در پی کاوش‌های جدید افزایش پیدا کند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار