يك اقتصاددان تاكيد كرد: فساد اقتصادي در سطوح مختلف مسيرهاي توسعه را به بن بست مي رساند و جايگاه بين المللي کشور را در اقتصاد جهاني تخريب خواهد كرد .
کد خبر: ۵۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 10 July 2015
به گزارش تابناک یزددكتر ساسان شاه ويسي  اظهار داشت :  نهادهاي بين المللي شرايط اقتصادي کشورها را متناسب با ميزان شفافيت، رقابت، پنهان كاري، فساد اقتصادي و رانت خواري و تبعيضهاي مالي ارزيابي مي کنند كه اين گزارش ها در روند جذب سرمايه گذارهاي خارجي نيز مورد توجه صاحبان سرمايه است.
وي گفت : كشوري که دچار فساد اقتصادي است بايد با هزينه بالاتري سرمايه خارجي را جذب كند كه اين منابع خارجي هم  اثربخشي اندكي خواهد داشت براي اينكه  شرايط فعاليت اقتصادي بهينه در درون سرزمين اصلي فراهم نيست .
شاه ويسي گفت  : تجارت مواد مخدر ، قاچاق گسترده كالا به داخل كشور  ، نابسامان بودن هدفمندي يارانه ها  ،  رانت هاي ارزي و مناسبات بخشي از گروه هاي اقتصادي با اصحاب قدرت و ثروت ، و دسترسي به شرايط طلايي در تجارت خارجي از مواردي است كه  توسعه اقتصادي کشور را محدود مي کند و بايد در برنامه ششم توسعه نظارت ها در اين حوزه افزايش يابد.
وي افزود :‌  فساد اقتصادي اگر گسترش يابد ظرفيت سرمايه گذاري ها را به شدت كاهش خواهد داد و مخاطرات اقتصاد ملي و بين المللي بيشتر مي کند و نمي توانيم برنامه هاي راهبردي را در سطح اقتصاد ملي و بين المللي پيگيري کنيم كه در ادامه زيرساخت هاي نظام اقتصادي را نيز متزلزل خواهد كرد .
وي افزود  : اين روند باعث پايمال شدن حقوق شهروندان و حقوق عامي مي شود و قاطع ترين روش براي برخورد با فساد اقتصادي ، همان افزايش نظارت هاي نهادهاي مسئول و پاسخگو بودن اشخاص حقيقي و حقوقي در برابر عملكردهاي خود  است .
مقام معظم رهبري 14 سال پيش در ارديبهشت سال 1380 در فرماني 8 ماده اي خواستار اقدام همه جانبه قواي سه گانه براي مبارزه با فساد و فقر و تبعيض شدند.
فرمايشات مقام معظم رهبري درباره مفاسد اقتصادي و مبارزه با آن تاكيد دارند  "اسم فساد زياد آورده مي شود حرف زدن راجع به فساد فايده اي ندارد . با «دزد دزد» گفتن، دزد از سرقت دست بر نمي دارد بايد جلوي او را گرفت.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: مسئولان کشور، روزنامه نيستند که مدام راجع به فساد حرف بزنند آنها بايد وارد عمل شوند و جلوي فساد را به معناي واقعي کلمه بگيرند.
دستگاههاي مسئول اعم از قوه قضاييه يا قوه مجريه يا قوه مقننه ، خودشان را موظف بدانند که اين شعار را تحقق ببخشند ،نگذارند در حد يک شعار تو خالي ،يک لفاضي باقي بماند. مبارزه با فساد يکي از پايه هاي اصلي حکومت اسلامي و نظام اسلامي است."
ضعف در نظارت و اراده، براي مبارزه با فساد اقتصادي هر از گاهي موجب مي‌شود از گوشه و کنار طرح يا ايده اي براي مبارزه با آن مطرح شود.
مقام معظم رهبري فرموده اند "چرا اقدام قاطع و اساسي انجام نمي گيرد که نتيجه را همه به طور مملوس مشاهده کنند توقع من از آقايان اين است که چه با سمينار و چه بدون آن تصميمات قاطع و عملي بدون هر گونه ملاحظه بگيرند و اجرا کنند".
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار