کد خبر: ۵۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷ 06 July 2015
خانه مطبوعات استان البرز روزیکشنبه به مناسبت روز قلم بیانیه ای صادر کرد.
بیانیه خانه مطبوعات استان البرز به مناسبت روز قلم
به گزارش ایرنا درمتن این بیانیه آمده است:
«سوگند به قلم وآنچه می نویسد»
الّــــــذِینَ یُبَلِّغُـــونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَــــهُ وَ لَا یَخْشَوْنَ أَحَـــــدًا إِلَّا اللَّهَ وَ کَفَی بِاللَّهِ حَسِیــبًا 
از روزی که قلم واسطه آسمان و زمین گردید اندیشه و سعادت با قلم پیمانی بستند که هیچگاه گسستنی نخواهد بود؛ لذا اهل قلم و مسولین رسالت سنگینی را بردوش دارند تا جایگاه فاخر قلم حفظ شود.
درتقویم رسمی روز 14 تیر به عنوان «روزقلم» نامگذاری شده است بی شک، قلم و اهل قلم دارای جایگاه حساس وارزشمندی است؛ تا آنجاکه قلم ارزشی به اندازه منزلت انسان دارد و خداوند رحمان و رحیم درمعجزه مکتوب خود ، به آن قسم یاد می کند.
امروزه مطبوعات و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش بی بدیلی را درتعالی و پیشرفت درشئون مختلف جامعه ایفا می کنند و در قاموس تلاشگران این عرصه،چیزی جز خدمت بی منت به یکایک افراد جامعه نیست.
جایگاه ویژه این قشر دلسوز که درکلام حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همواره مورد تاکید و احترام بوده، برای مردم ایران اسلامی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و یقینا تقویت رسانه ها و فعالان این عرصه ازسوی مردم و مسئولان گامی بلند درجهت اعتلای همه جانبه ایران اسلامی خواهد بود.
دراین میان ، استان البرز به عنوان جوانترین استان کشور با چالشهایی درحوزه رسانه مواجه می باشد که اگر همگامی، تعامل و یاری مردم شریف استان و مسئولان ساعی آن قرین فعالیتهای اهالی رسانه نباشد، نیل به اهداف غایی تشکیل این استان با دشواری توامان خواهد شد.
کارکرد رسانه ها در نگاه مقام معظم رهبری تا جایی است که معظم له فرمودند: من مطبوعات را یک پدیده ‏ضروری ولازم و اجتناب ‏ناپذیر برای جامعه‏ خودمان و هرجامعه‏ای می دانم. بنده برای مطبوعات سه وظیفه قائلم: 1- نقد و نظارت. 2- اطلاع رسانی صادقانه و شفاف. 3- طرح وتبادل آراء و افکاردرجامعه.»
یقینا مسئولان استان نیز به این امر وقوف کامل دارندکه نقد، همواره بعنوان یاریگر آنان بوده و در راستای بهبود سطح خدمت رسانی به مردم صورت می گیرد و بطور طبیعی در فضای نقد و نقادی امکان جلب رضایت همگان وجود نخواهد داشت و بدیهی است که کدورتهای احتمالی نیز متعاقب هر نقدی شکل بگیرد.
به طور قطع قانون، مردم و مسئولان تصدیق می کنند که شکایت و پیگرد قضایی، راهکار جبران هر نارضایتی وکدورتی نبوده و نیست و این مجال قانونی می تواند به عنوان آخرین راهکار در راستای استیفای حقوق تضییع شده درمقابل رسانه ها بکارگرفته شود، همانطورکه درماده 23 قانون مطبوعات نیز، شکایت بعنوان آخرین راهکار درنظرگرفته شده است.
همچنین بازخوانی کارنامه رسانه این نظام اسلامی می تواند نقاط عطف حضور خبرنگاران و فعالان رسانه ای در خنثی سازی سناریوهای دشمن در راستای سیاه نمایی، دروغ پردازی، شبهه افکنی و تلاش برای خاموش ساختن طنین گفتمان انقلاب اسلامی وصدای ملت ایران را آشکارکند؛ ازاین رو انتظارمی رود:
1.با توجه به اصل 24 قانون اساسی جمهوری اسلامی و فصول دوم و سوم و مواد 2 ، 3 ، 4 و 5 قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران و همچنین بانزدیک بودن روزخبرنگار، مسئولان محترم استان با سعه صدر توام با رافت و مهربانی، زمینه را برای رشد و ارتقاء سطح کمی وکیفی رسانه ها مهیا نموده وقشر فرهیخته رسانه ای استان که هدفی جز اطلاع رسانی در راستای اصلاح امور و افزایش امید دربین مردم شریف ندارند را با پرونده های متعدد قضایی مواجه نکنند.
2.ازسوی دیگر با توجه به فصل چهارم قانون مطبوعات و مواد 6 و 7 و تباصر آن، ضروری است تا همکاران ساعی و پرتلاش رسانه ای (که باکمترین امکانات ممکن، دشواریهای شغلی و... درجهت آگاه سازی وخدمت بی منت به شهروندان گام برمی دارند)، ضمن رعایت اصول قانون مطبوعات و التزام و پایبندی به اخلاق رسانه ای، امکان شکایت و اعتراض برخی افراد را که در معرض نقد رسانه ها قرارمی گیرند را ازآنها سلب کنند.
در این میان رسانه ها که همواره نقش بازوی فرهنگی و اطلاع رسانی سیستم قضایی را به خوبی ایفا نموده اند این انتظار بجا از یکسو وجود دارد که شیوه مواجهه دستگاه قضایی با آنان در فضایی محترمانه و متناسب با شخصیت اجتماعی این قشر شریف باشد و از سوی دیگر به عنوان ملجاء دادخواهی و رسیدگی به شکایات، براساس اصل 168 قانون اساسی و مواد 30 و 34 قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ضمن تسریع در شکل گیری هیات منصفه مطبوعات، نقش تعیین کننده ای در مناقشات احتمالی میان مسئولان و اهالی رسانه را ایفا کند که این نقش اثرگذارکمک شایانی در ایجاد فضای باز نقد سازنده خواهد داشت.
از این رو ضمن دعوت مجدد از مسئولان محترم در افزایش آستانه نقد پذیری، حمایت خود را از مسئولان خدومی که در راستای رفع مشکلات عدیده خبرنگاران وایجاد بسترهای اطلاع رسانی گام برمی دارند اعلام می داریم. باشدکه درفضای تعامل سازنده میان مردم،رسانه ها و مسئولان شاهد تحقق اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار