یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در استان اردبیل بیماری‌های قلبی عروقی است؛ موضوعی که کارشناسان را به شناسایی گروه‌های در معرض خطر واداشته است.
کد خبر: ۵۷۲۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴ 28 February 2018
 

 

به گزارش تابناک اردبیل، در بررسی علل مرگ‌ومیر در استان اردبیل رتبه نخست به بیماری‌های قلبی عروقی اختصاص داده می‌شود. نه سرطان‌ها، نه حوادث رانندگی و نه هیچ بیماری دیگری.

کارشناسان معتقدند عوامل متعددی موجب شده تا به عنوان مثال در سال گذشته نزدیک به نیمی از مرگ‌های ثبت شده در استان مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی باشد.

عواملی که خود نشان می‌دهد سبک زندگی اشتباه منجر به بروز بیماری کشنده سکته قلبی شده و عادات غلط می‌تواند جان فرد را تهدید کند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل سال گذشته پنج هزار و ۷۷۱ مرگ در استان ثبت شده که دو هزار و ۸۵۲ مورد از آن مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی است.

قدرت اخوان اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: عوامل متعددی از جمله سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی در خانواده فرد، دیابت، تغذیه ناسالم، اضافه وزن و تحرک پایین، مصرف الکل و سیگار، اختلال چربی خون و فشار خون بالا می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی شود.

پایش ۳۴ درصد از جمعیت ۳۰ الی ۸۰ سال اردبیل

وی افزود: با توجه به نرخ بالای مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر از جمله سرطان‌ها، پایش احتمال ابتلا به این گروه از بیماری‌ها مطابق طرح ملی در استان اردبیل آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تأکید کرد: در بیماری‌های قلبی عروقی جامعه هدف این طرح افراد ۳۰ الی ۸۰ ساله هستند که در استان اردبیل شامل ۶۵۶ هزار و ۵۴۰ نفر است.

اخوان اکبری از انجام برنامه پایش برای ۳۴ درصد از جمعیت شامل ۲۲۴ هزار و ۱۴۴ نفر خبر داد و بیان داشت: در پایش ها احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی عروقی در جداول ارزیابی خطر سنجش می‌شود.

وی متذکر شد: در جمعیت پایش شده میزان احتمال ابتلا با کمتر از ۱۰ درصد در ۹۳ درصد جمعیت، میزان احتمال ابتلا با ۱۰ الی ۲۰ درصد در ۲.۵ درصد جمعیت، میزان احتمال ابتلا با ۲۰ الی ۳۰ درصد در پنج دهم جمعیت و میزان احتمال ابتلا با بیش از ۳۰ درصد در چهار درصد جمعیت مشاهده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان متذکر شد: بعد از سنجش میزان احتمال ابتلا به افراد مشاوره‌های لازم در خصوص مراقبت فردی و کاهش میزان احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله اصلاح تغذیه و ورزش ارائه می‌شود.

اخوان اکبری به تداوم اجرای این طرح تا پوشش کامل جمعیت هدف اشاره کرد و افزود: علاوه بر این انجام PCI با هدف درمان فردی که دچار سکته قلبی شده نیز قویاً دنبال می‌شود.

وی افزود: از ۳۳۴ نفر بیمار مراجعه‌کننده از ابتدای سال جاری، برای ۲۹۴ بیمار عمل پرایمری انجام شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار