نتایج کارکرد قبل و بعد از انقلاب در قم؛
رژیم در زمان قبل از انقلاب به قم توجهی نداشت تا این که بعد از انقلاب فضای شهری به سرعت پیشرفت کرد تا جایی که روز به روز مدرن تر شد؛ قم هیچگاه شهر مُرده ی حاشیه ای نمی شود وچنان که وعده داده شده حرم اهل بیت(ع) در قم است.
کد خبر: ۵۶۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۶ 10 February 2018

به گزارش تابناک قم، دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی برای یادآوری و بازخوانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه های مختلف است. عظمت انقلاب اسلامی تا اندازه ای است که امام خمینی (ره) از آن به عنوان « انفجار نور» و « معجزه قرن» نام می برد.

انقلاب اسلامی با نزدیک شدن به سن 40 سالگی نشان می دهد که تا حدودی به پختگی رسیده است و هر چه از زمان پیروزی انقلاب فاصله گرفته ایم پرداختن به موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت های جمهوری اسلامی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

با یک نگاه مقایسه ای به نتایج و کارکردها قبل از انقلاب و بعد از آن می توان به دستاوردهای انقلاب اسلامی پی برد که این دستاوردها در چهار زمینه سیاسی، اقتصادی، علمی فناوری و نظامی تقسیم می شوند.

از مهمترین دستاورد سیاسی انقلاب اسلامی، سقوط نظام شاهنشاهی و تشکیل نهادی به نام نظام جمهوری اسلامی است که یک نظام مردم‌ سالار دینی می باشد زیرا با رأی بیش از 98 درصد ملت انتخاب شد.

تشکیل نظام جمهوری اسلامی در آرمان انقلاب اسلامی بر محور اصل ولایت فقیه، اصول آزادی، عدالت، استقلال و پیشرفت است که همگی مبتنی بر آموزه‌های شرع مقدس اسلام می باشد و بر آن تأکید شده است.

طلاب خارجی با تحصیل در حوزه های قم انقلاب را صادر می کنند

حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی در گفتگویی با خبرنگار قم فردا، با اشاره به دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در قم اظهار داشت: قم به عنوان مرکز انقلاب اسلامی بیشترین تأثیر را از انقلاب گرفته است، رهبر انقلاب پرورش یافته قم بوده و قیام 19 دی نیز از قم شروع شد.

وی افزود: در زمان انقلاب حوزه علمیه ، فیضیه و مرجعیت اساس کار بودند که باعث شد قم جایگاه بالایی پیدا کند و به مرکز انقلاب اسلامی در جهان تبدیل شود.

حجت الاسلام قوامی با اشاره به بین المللی شدن حوزه قم افزود: در قم شاهد 10 هزار طلبه از 5 قاره هستیم که در حوزه ها معمم می شوند و در نهایت به کشورهای خود باز می گردند تا انقلاب را صادر کنند و شیخ زکزاکی یکی از آن نمونه ها است. حضور این طلاب خارجی سبب شد تا مرکز جامعه المصطفی تاسیس شود که یک مرکز آموزش جهانی با وسعت و شعب زیاد است.

وی یادآور شد: در گذشته بسیاری از افراد خواستار فراگیری زبان انگلیسی بودند اما اکنون بسیاری افراد و طلاب خارجی به دنبال فراگیری زبان فارسی هستند؛ مراکز پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و علمی به فراوانی تحت جامعه المصطفی فعالیت دارند که همه این ها دستاوردهای بسیار بزرگی است.

دانشگاه ادیان قم در جهان بی نظیر است

امام جمعه پردیسان بیان داشت: یکی از دستاوردهای انقلاب این بود که حوزه به سمت فقه حکومت داری ، مدیریت اسلامی، علوم انسانی، نظریه پردازی و نظام سازی پیش رود؛ اکنون حدود سیصد "پژوهشگاه"، "ان جی او " و "نخبگان" در حوزه ها فعالیت دارند و خدماتی که به نخبگان باید داده شود مدنیت قم را بالا می برد.

وی افزود: با توجه به این که جنگ عراق را چندین بار زد و در این میان نجف عظمت قبل را نداشت از این جهت قم را شاخص کرد. در گذشته قم فقط در محله چهارمردان، آذر و قم نو بود اما اکنون دارای یک میلیون و دویست هزار جمعیت است.

حجت الاسلام قوامی با بیان این که در زمان انقلاب در قم تنها یک مرکز آموزشی قاضی به صورت محدود وجود داشت، افزود: اکنون قم حدود 20 دانشگاه بزرگ را در خود جای داده است که فقط در منطقه پردیسان حدود 15 دانشگاه معتبر و فعال وجود دارد؛ دانشگاه پزشکی قم بین المللی است و از طرفی دیگر دانشگاه ادیان قم در جهان بی نظیر است زیرا همه جا دارای دانشکده هستند اما قم دانشگاه ادیان دارد و یهودیان و مسیحی در اینجا درس می خوانند و مباحثه می کنند.

وی بیان داشت: توسعه شهری مدنی و تمدنی قم به اندازه ای زیاد شده که در منطقه 8 قم به نام پردیسان حدود 33 هزار دانشجو وجود دارد؛ مدرسه معصومیه قم دارای هزار و دویست طلبه با مدرک لیسانس به بالا است که در زمان قبل از انقلاب به گونه ای دیگر بود.

مردم قم وفادار به انقلاب هستند

امام جمعه پردیسان انقلاب را مسبب نیاز به روحانیون باسواد و تحصیلات جدید بیشتر دانست و افزود: در گذشته طلبه ها به سمت دانشجو شدن می رفتند و امروز برعکس دانشجوها به دنبال درس طلبگی می روند.

وی افزود: قم از لحاظ کالبد شهری به سه دسته تقسیم شده که بخش قدسی آن حرم حضرت معصومه(س)، حوزه علمیه، جمکران و حرم تا حرم ، مرجعیت و نوع حوزه ها است و بخش علمی آن، پردیسان و بخش اقتصادی قم نیز سلفچگان است.

حجت الاسلام قوامی خاطر نشان کرد: بانوان قبل از انقلاب در قم محدود بودند اما اکنون در مغازه ها، درمانگاه ها و ...شاغل هستند و جامعه الزهرا با حضور بانوان موج عظیمی در قم به خود اختصاص داده است.

وی ضمن بیان این که منوریل، مترو ، بزرگراه ها و ... همگی دستاوردهای ظاهری ، علمی و معنوی بعد از انقلاب محسوب می شوند، یادآور شد: در زمان گذشته شاید 5 مرجع تقلید داشتیم اما اکنون حدود 60 یا 70 نفر با درجات مختلف مرجع تقلید حضور دارند.

امام جمعه پردیسان با بیان این که مهاجرین بسیاری در قم حضور دارند که در میان آن ها قمی الاصل به ندرت پیدا می شود، گفت: مردم قم وفادار به انقلاب هستند و به خوبی انقلاب را حمایت می کنند.

قم به داد تهران می رسد

وی افزود: تهران به لحاظ این که مرکز حکومت است نیاز به نظریه های پیشرفته علمی و فقهی دارد و حوزه ها در این زمینه احساس مسئولیت می کند بنابراین امروز قم به داد تهران می رسد. اساتید دانشگاه های تهران در اتوبان خلیج فارس که استراتژیک ترین اتوبان کشور است در تردد بین قم و تهران هستند و حوزه و دانشگاه های قم و تهران را به هم وصل می کنند.

حجت الاسلام قوامی یادآور شد: در گذشته تحصیلات دختران قمی تا مقطع سیکل بود و کسی اجازه ادامه تحصیل به آن ها نمی داد زیرا در آن زمان مردم و علما آموزش و پرورش را قبول نداشتند اما اکنون نصف جمعیت آموزش و پرورش را بانوان تشکیل می دهند؛ انقلاب اجازه فعالیت بیشتر را به بانوان داد و قم هم از این جهت تحت تاثیر واقع شد.

وی بیان داشت: اقتصاد قم در گذشته به سوهان فروشی های اطراف حرم و فروش مُهر و تسبیح ختم می شد اما اکنون شهرک های صنعتی و کارخانجات متعدد اطراف قم علاوه بر ایجاد اشتغال وضع اقتصادی را بهتر کرده اند.

امام جمعه پردیسان با بیان این که انقلاب اسلامی شخصیت ویژه ای به مردم قم داده است که در شهری زندگی می کنند که آینده جهان را می سازد، افزود: قم در بعد از انقلاب از لحاظ فرهنگی در سطح بالایی قرار گرفت زیرا در گذشته به واسطه فرهنگ بسیار سنتی و شوری آب، کمتر کسی حاضر به زندگی در قم بود اما امروز شهر قم مدرن و زیبا شده و امکانات بسیار کاملی دارد.

وی اضافه کرد: رودخانه قم در زمان قبل از انقلاب بسیار خاص بود اما اکنون راه مواصلاتی و فضای سبز تفریحی شده که منوریل قم نیز بر روی آن قرار گرفته است و همه این ها ابعاد مدنی دستاوردهای انقلاب است که البته فرهنگ و نوع زندگی در قم نیز پیشرفته است در عین حالی که معنویت هم در آن وجود دارد.

قم نمی میرد و به حاشیه نمی رود

حجت الاسلام قوامی با اشاره به این که قم در بعد از انقلاب از هر جهت ارتقاء درجه پیدا کرد، افزود: رژیم در زمان قبل از انقلاب به قم توجهی نداشت تا این که زمان بعد از انقلاب فضای شهری قم به سرعت پیشرفت کرد تا جایی که سطح رفاه مردم روز به روز بهتر می شود.

وی بیان داشت: دشمن وقتی دید که قم در اثر انقلاب به یک نقطه کانونی تبدیل شده، برای این شهر برنامه ریزی های ویژه ای در نظر گرفته است. موشک در تهران تولید می شود اما فکر انقلابی در قم است؛ طلبه های بسیار حساس و انقلابی به محض احساس خطر خشمگین می شوند و از ملت و کشور دفاع می کنند.

امام جمعه پردیسان آینده قم را حساس دانست و افزود: قم برخلاف شهرهای دیگر تا حدودی در برابر برخی از ناهنجاری ها مقاومت کرده که البته ممکن است فرهنگ قم در آینده تغییر کند و این تغییر فرهنگ به معنای انحراف نیست بلکه این تغییرات به اقتضا زمان اتفاق می افتد.

وی افزود: بخش رسانه ای قم در اثر انقلاب رشد بسیار خوبی داشته؛ رادیو معارف رادیویی جهانی است که یکی از دستاوردهای انقلاب می باشد.

حجت الاسلام قوامی در خاتمه گفتگو ابراز داشت: اعتقاد قلبی دارم که قم در نهایت مرکز امام زمان(عج) است و همچنان قدرتمند خواهد شد؛ قم هیچگاه شهر مُرده ی حاشیه ای نمی شود زیرا قم به واسطه حرم حضرت معصومه(س)، جمکران و ...همیشگی خواهد بود چنان که وعده داده شده قم حرم اهل بیت(ع) است.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار