سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز از افتتاح ۷۲ پروژه سلامت در استان خبر داد.
کد خبر: ۵۵۹۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱ 30 January 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علی بهادر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان،از افتتاح ۷۲ پروژه سلامت در استان خبر داد و گفت: این پروژه‌ها شامل ۲۶ هزار مترمربع است با هزینه حدود ۴۵ میلیارد تومان به بهره برداری میرسد.

وی افزود: این طرح‌ها شامل افتتاح ۳ بیمارستان در استان، مرکز خدمات جامع سلامت، اقامتگاه همراه بیمار، بخش‌های درمانی، پایگاه اورژانس، خانه پزشک و خدماتی است.

بهادر با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ عرصه سلامت، آن را یک محدودیت منطقی دانست که راهکاری برای کنترل هزینه هاست.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین هزینه‌های هر کشور، مربوط به نظام سلامت است، بر ضرورت کنترل این هزینه‌ها تاکید کرد و گفت: در بسیاری کشور‌های مهم، راه کنترل این موضوع پیش بینی شده تا بر اسسا یک نظام ارجاع، برنامه ریزی شود؛ از آنجایی که بیماری‌ها سطح بندی دارند، خدمات نیز باید در سطح بندی ارایه شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: استان‌های فارس و مازندران، نخستین مجریان اجرای طرح پزشک خانواده در استان هستند و پایلوت نبوده اند، وزارت بهداشت در نظر دارد این برنامه را سراسر کشور به اجرا درآورد و به نظر می‌رسد مدل اجرایی فارس با تغییراتی در دیگر نقاط کشور هم پیاده سازی می‌شود.

بهادر دستاورد‌های این طرح بزرگ را درازمدت دانست و ادامه داد: از این جمله می‌توان به شناسایی بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیایت اشاره کرد که هزینه‌های آتی نظام سلامت را کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: در عین اینکه مایل به شنیدن نارضایتی‌های مردم برای رفع آن‌ها هستیم، اما باید آگاه باشیم که هر محدودیتی، مشکلاتی به همراه می‌آورد و پزشکی خانواده، یک محدودیت منطقی است.

اعطای مجوز به ۱۰ بیمارستان برای پذیرش گردشگران سلامت
دکتر بهادر با اشاره به انتخاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان دبیر کارگروه توریسم سلامت و سازمان گردشگری به عنوان متولی آن، گفت: حدود ۱۰ بیمارستان در استان، مجوز پذیرش گردشگران سلامت را دریافت کرده اند که اغلب خصوصی هستند.

او ثمربخشی این صنعت در استان را نیازمند همکاری و فعالیت بیشتر برشمرد و ادامه داد: همچنین با توسعه تعامل بین المللی میان کشورها، می‌توانیم بیش از پیش به ارزآوری در این زمینه برسیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تلاش‌های این دانشگاه برای صدور مجوز پیوند اعضا به بیماران خارجی، به عنوان راهکاری دیگر برای توسعه توریسم سلامت خبر داد.

دکتر بهادر در ادامه، به موضوع لیست‌های پوند اعضا پرداخت و گفت: در تمامی کشور‌های دنیا، با لیست‌های انتظار پیوند مواجه هستیم و به دلیل کمبود عضو، حدود نیمی از نیازمندان به دریافت عضو، در طول مدت انتظار، جان خود را از دست می‌دهند.

او یادآور شد: با توجه به اینکه همه بیماران مرگ مغزی اکنون شناسایی نمی‌شوند، در صورت شناسایی کامل آن ها، مدت زمان انتظار پیوند‌ها کاهش می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار