رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: تنها به مستاجرینی که در واحد‌های احداثی نوع یک ساکن بوده و واحد مسکونی آن‌ها تخریب شده، اجاره‌بها تعلق می‌گیرد.
کد خبر: ۵۵۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 30 January 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،رضا خواجه‌ای، با بیان اینکه با ارزیابی صورت گرفته واحد‌های خسارت دیده بر حسب میزان آسیب طبقه‌بندی شده و تسهیلات متفاوتی بهآن‌ها تعلق می‌گیرد، گفت: در حال حاضر واحد‌های خسارت دیده به دو نوع "احداثی" نوع یک و دو و واحد‌های "تعمیری" نوع یک، دو و سه تقسیم بندی شده‌اند.

وی افزود: در خصوص واحد‌های احداثی نوع یک و دو تسهیلات یکسان است و در شهر مبلغ ۴۰ میلیون تومان تسهیلات، شش میلیون تومان کمک بلاعوض ساخت و هشت تُن سیمانرایگان به آن‌ها پرداخت می‌شود.

خواجه‌ای تصریح کرد: در روستا‌ها نیز برای این واحد‌ها مبلغ ۳۰ میلیون تومان تسهیلات، پنج میلیون تومان کمک بلاعوض ساخت و هشت تُن سیمان رایگان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مجموع ۲۱ هزار و ۱۵۰ واحد احداثی نوع یک و ۱۹ هزار و ۷۰۰ واحد احداثی نوع دو در شهر‌ها و روستا‌ها داریم که پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض ساخت بهواحد‌های احداثی نوع یک و دو در صورت شروع ساخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: واحد‌های تعمیری نیز به سه نوع یک، دو و سه تقسیم بندی شده‌اند که برای واحد‌های تعمیری نوع یک مبلغ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات و دو میلیون تومان کمک بلاعوض.برای واحد‌های تعمیری نوع دو هشت میلیون تومان تسهیلات و ۱.۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و برای واحد‌های تعمیری نوع سه، شش میلیون تومان تسهیلات و یک میلیون تومان کمکبلاعوض در نظر گرفته شده است.

خواجه‌ای تصریح کرد: از میان این واحدها، تنها به واحد‌های احداثی نوع یک که تخریب شده کانکس تعلق می‌گیرد که تاکنون ۱۴ هزار و ۸۰۰ کانکس میان آن‌ها توزیع شده است.

وی افزود: برخی از خانوار‌های ساکن این واحد‌ها به جای کانکس تقاضای کمک بلاعوض اسکان موقت کرده‌اند که مبلغ پنج میلیون تومان در شهر و سه میلیون تومان در روستا به آن‌هاداده شده و در این زمینه نیز ۱۳۴۸ مورد پرداخت داشته‌ایم.

خواجه‌ای ادامه داد: در خصوص واحد‌های احداثی نوع دو که واحد آن‌ها باید تخریب شده و مجدد ساخته شود، این واحد‌ها فعلا شرایط اسکان موقت را دارند و به همین علت به آن‌ها کانکستعلق نمی‌گیرد.

وی در ادامه در خصوص پرداخت تسهیلات تعمیری، گفت: تسهیلات و کمک بلاعوض به واحد‌های تعمیری نوع سه در یک قسط و به واحد‌های تعمیری نوع یک و دو در ۲ قسط پرداخت می‌شود که نظارتی بر کیفیت ساخت اعمال شود.

خواجه‌ای افزود: به واحد‌های تعمیری هم کانکس تعلق نمی‌گیرد و با تعمیر سریع واحد خانوار می‌تواند در منزل خود ساکن شود که تاکنون از مجموع ۵۹ هزار و ۸۸۰ واحد تعمیری درمناطق زلزله زده، یازده هزار و ۹۵۵ واحد کار تعمیر خود را شروع کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۸۰۰ واحد مسکونی کار تعمیر خود را به پایان رسانده‌اند.

این مسئول در خصوص مستاجرین مناطق زلزله زده، گفت: مستاجرینی که در واحد‌های احداثی نوع یک که بطور کامل تخریب شده ساکن بودند می‌توانند با ارائه مدارک، کمک بلاعوضاجاره بها به مبلغ پنج میلیون تومان دریافت کنند.

وی افزود: هر مستاجری که خانه‌اش تخریب شده باشد، می‌تواند این تسهیلات را دریافت کند که تاکنون ۲۶۳۴ نفر در این زمینه مراجعه کرده و کمک اجاره بها دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: از آنجا که مستاجرین مالک زمین و خانه نیستند و جایی برای محل نصب کانکس ندارند، به آن‌ها کانکس داده نمی‌شود و فقط اجاره بها پرداخت می‌شود.

خواجه‌ای خاطرنشان کرد: در خصوص مستاجرین سایر واحد‌های احداثی نوع دو و تعمیری تصمیم گیری با مالک است. این واحد‌ها فعلا شرایط اسکان موقت دارند و به آن‌ها کانکس تعلق نمی‌گیرد.

خواجه‌ای تصریح کرد: در حال حاضر در مجموع ۳۱ هزار و ۴۴۰ واحد احداثی و تعمیری جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده که از این تعداد ۱۷ هزار و ۸۰۰ مورد عقدقرارداد صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین در مجموع تا امروز ۱۳ هزار مورد کمک بلاعوض تعمیری و احداثی به متقاضیان پرداخت شده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار