«محمود زارع» معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد:
مراسم افتتاحيه طرح ملي دانش‌آموزي نجات آب(داناب) با حضور سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استاندار و تعدادي از مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي استان در مدرسه دخترانه شاهد افشار يزد برگزار شد.
کد خبر: ۵۵۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ 30 January 2018

به گزارش تابناک یزد، «محمود زارع» معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان در اين مراسم طرح داناب را يك طرح ارزشمند خواند كه با مشاركت بيش از 46 هزار دانش‌آموز پايه‌هاي تحصيلي هفتم، هشتم و نهم در استان برگزار خواهد شد.

وي انتخاب دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول را به دليل آغاز بلوغ عقلي آنها در اين دوره ذكر و ابراز اميدواري كرد كه اين دانش‌اموزان به عنوان سفيران آموزش مديريت بهينه مصرف آب نقش موثري در فرهنگ‌سازي اين مهم در بين خانواده و دوستان و جامعه ايفا كنند.

بنا به گزارش ایسنا یزد، زارع محورهاي اين طرح را «آب به عنوان سرچشمه حيات»، «آب به عنوان سرچشمه آباداني» و «آب به عنوان يكي از منابع انرژي» اعلام و در اين موارد توضيحاتي را ارئه كرد.

وي در ادامه با تاكيد بر ديربازده بودن امر فرهنگ‌سازي، از آموزش و پرورش در اين مقوله به عنوان يك دستگاه ديربازده ولي تاثيرگذار ياد كرد و افزود: البته فرهنگ‌سازي نيز نبايد اجباري باشد بلكه بايد به نحوي اين موضوع هدايت شود كه دانش‌آموزان شخصاً در مورد وضعيت بحراني آب احساس خطر كنند و داوطلبانه به عنوان ناجي آب مشاركت كنند.

معاون آموزش و پرورش استان در بخش ديگري از سخنانش نيز يادآور شد: قطعاً در چرخه‌ و زنجيره بسته حيات روي زمين هيچ چيزي از بين رفتني نيست ولي مي‌تواند به اقسام ديگر ماده تبديل شود و اين موضوع در مورد آب از اين جهت باعث نگراني است كه شاهد تبديل آب‌هاي شيرين و قابل استفاده خود به آب‌هاي شور و بلااستفاده هستيم.

وي در بخش پاياني سخنانش نيز به موضوع هارپ اشاره كرد و گفت: نبايد خود را با چنين الفاظي به غفلت و فراموشي بزنيم و به آينده اميد ببنديم بلكه بايد همواره در نظر داشته باشيم كه كشور ايران در مسير خشكسالي قرار دارد و بايد به هر نحو مانع خسارات و بلاياي ناشي از اين موضوع بر زندگي‌مان و جامعه شويم.

زارع بر تاكيد بر تداوم اين طرح و اجراي گام به گام آن، ابراز اميدواري كرد با نظارت و همكاري ديگر دستگاه‌هاي مشاركت‌كننده در اين طرح شاهد دستيابي به نتايج خوب اين طرح در آينده باشيم.

«مهدي باصولي» رييس جهاددانشگاهي استان نيز كه مسئوليت مشاوره طرح را برعهده دارد، با تاكيد بر جدي بودن موضوع بحران آب، گفت: متاسفانه هنوز درك مناسبي از اين بحران در جامعه ايجاد نشده است كه براي اين مهم بايد به مقوله فرهنگ‌سازي توجه بيشتري كرد.

وي با اشاره به طرح داناب به عنوان يكي از اين اقدامات و بخشي از يك طرح جامع، گفت: هر چند در حال حاضر اين طرح براي دوره متوسطه اول در نظر گرفته شده است ولي اميدواريم در آينده ساير دوره‌ها و مقاطع آموزشي را نيز شامل شود.

«محمدمهدی جوادیان‌زاده» مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد نيز در اين مراسم با اشاره به وضعيت منابع و مصارف آبي نياكان ما، خاطرنشان كرد: مشكل از آنجايي شروع شد كه با ورود تكنولوژي‌ها، آنچنان شيفته آنها شديم كه تنها مزيت آنها را ديديم ولي عوارض آنها را جدي نگرفتيم.

وي در اين رابطه به تكنولوژي حفر چاه‌هاي عميق و  استفاده از پمپ‌هاي قوي در اين باره اشاره كرد و گفت: با استفاده از تكنولوژي آنچنان آب را دل زمين با شدت برداشت كرديم كه اينك هر ساله شاهد افت 50 سانتي‌متري سطح آبهاي زيرزميني در استان هستيم.

اين مسئول با اشاره به آيه 11 سوره رعد مبني بر تاثيرگذار بودن انسان‌ها بر سرنوشت‌ خودشان، اظهار كرد: گذشتگان ما با دانش رقيق و امكانات اندك خود يزد را در بين دو كوير بزگ ايران بنا نهادند و توسعه پايدار را چنان در اين خطه رقم زدند كه آن را 1500 تا 2000 سال پابرجا نگه داشته است.

وي ادامه داد: در مقابل اگر بخواهيم روند كنوني را ادامه دهيم، قطعاً سرنوشت بدي را براي خود و آيندگانمان رقم خواهيم زد.

جواديان زاده در پايان همكاري و مشاركت همگان در اين رابطه را بسيار مهم دانست و ابراز اميدواري كرد كه اين فرهنگ در جامعه جاي بيافتد كه اين روش مصرف نه به صلاح خودمان و نه آيندگانمان است.

گفتني است؛ در پايان اين مراسم كه همراه با برگزاري كليپ و دكلمه‌خواني و مسابقه دانش‌اموزي بود، از پوستر و اينفوگرافيك و سه جلد كتاب داناب براي پايه‌هاي تحصيلي هفتم، هشتم و نهم كه به همت جهاددانشگاهي استان تهيه شده بود، در حضور مسئولان رونمايي شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار