کد خبر: ۵۳۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 08 December 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک،وقوع زلزله ۷/۳ ریشتری ۲۱ آبان ماه در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی دل هر انسان آزاده ای را بدرد آورد.حادثه ای که بیش از چند صد نفر شهید و ۸۰۰۰ زخمی و مصدوم بجای گذاشت.شدت این زمین لرزه به حدی بود که ساختمانهای چند طبقه و بناهای بتونی را درهم فرو ریخت. ویرانی خانه های مسکونی در فصل سرما،خانواده ها را در مقابل سرما،گرسنگی و انواع بیماریها قرار داد.

حمایتهای مادی و معنوی و سیل کمکهای ارسالی هم وطنان نجیب و مهربان در اولین ساعات این فاجعه و اظهار همدردی با زلزله زدگان از شدت درد ورنج آنها فرو کاست.بطوریکه اکثر انبارها ،سالن های ورزشی،مدارس از انواع کمکها انباشته شد و بعد از دو هفته از وقوع زلزله،آنقدر وسایل و امکانات روانه ی منطقه ی زلزله زده گردید که متولیان خدمت رسانی به این عزیزان رنج دیده اعلام نمودند، که امکانات به اندازه کافی ازسال شده است و تنها مشکل آنها استقرار مردم در کانکس ها می باشد که با توجه به فرا رسیدن فصل سرما،سکونت درچادر هاعملا امکان پذیر نمی باشد.

علاوه بر این کمکها ارسال اکیپ های پزشکی و نیروهای امداد و انجمن ها و سازمانهای خدماتی و رفاهی نیروهای نظامی و انتظامی صادقانه هر آنچه از دست و توان آنها برمی آمد دریغ نکردند.مردم سراسر کشور از دورترین شهرها با هدایا و کمکهای خود برادری وانسانیت را تفسیری دوباره نمودند.مردمی دلسوز ،مهرورز ،فداکار ودرد آشنا از شیعه و سنی و زرتشتی و اهل حق ،همه و همه با جان و دل هر آنچه در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و باشتاب در اسرع وقت خودشان را به منطقه ی آسیب دیده رساندند و طول مسافت راه و مشکلات تردد مانع کمک رسانی آنها نشد.

حضور بموقع استاندار کرمانشاه ،مسئولان ومقامات کشوری و لشکری،ائمه ی جمعه و جماعات و فرمانداران و صدا وسیما ،مرهمی بود بر زخمهای وارده بر پیکر مردمانی رنج دیده،متدین و صبور سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی که با سه گرایش (سنی ،شیعه و اهل حق )سالهای متمادی برادرانه با وحدت وهمدلی، هم زیستی مسالمت آمیزی را تجربه کرده اند و در طول این مدت با رعایت حقوق همدیگر و پایبندی به اصول انسانی کوچکترین اختلافی در بین آنها مشاهده نشده است.

آنها مرز دارانی غیور و آوارگان ۸ سال جنگ تحمیلی بوده اند که هنوز طعم تلخ محرومیت در کام آنها باقی مانده بود که برای بار دوم آوارگی و بی سرپناهی نصیب آنها شد اما با وجود این مشکلات پیش آمده با اولین برخورد با این مردم آثار دیانت و صداقت،صبر وتحمل،گذشت و ایثار و روحیه ی سپاسگزاری و تشکر از کسانی که به آنها کمک می کردند ،همه را مات ومبهوت کرده بود.

ازاین حادثه ی تلخ می توان درسهایی فرا گرفت.اولین آموزه ی این فاجعه ی انسانی قدرت و اراده ی خداوند بود که یدالله فوق ایدیهم ..که براستی قدرت خداوندی مافوق هر گونه توان و قدرت بشریست و کسی را یارای مقابله با آن نیست و هرگاه اراده کند همه ی عالم کن فیکون می شود و بساط عیش و نشاط بهم می خورد و امید و آرزوها دفن خواهند شد و با وجود قدرت و قوت فناوری بشری در امورات دنیوی هنوز توان پیش بینی این فاجعه میسر نشده است.

دومین مورد احساس همدردی و فوران اشک و آه و دلسوزی ملت شریف ایران به نسبت این مناطق آسیب دیده و محروم بود.که براستی این سه بیت شیخ سعدی برایمان تداعی شد.

بنی آدم اعضای یکدیگرند// که در آفرینش زیک گوهرند
چو عضوی بدرد آورد روز گار// دگر عضوهارا نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی// نشاید که نامت نهند آدمی

نکته ی آخر عدم توجه مردم مناطق محروم به ساختن بناهای مسکونیست که متاسفانه با مشاهده گذری بر مناطق آسیب دیده اکثریت تلفات جانی نتیجه ریزش طبقات فوقانی و دیوارهای سفالی که در آنها رعایت اصول اساسی ساخت و ساز با شرایط اقلیمی نشده بود .سقف های سنگین بر ستونهای ضعیف و استفاده ی بیشتر روستاییان از ابتدایترین مصالح با عدم توجه به اصول ایمنی بود.از مشاهده ی صحنه های دلخراش فقر و محرومیت و عدم تمکن مالی روستاها محسوس و مشهود بود.

در پایان ضمن طلب مغفرت و پاداش اخروی برای شهدای این حادثه و شفای عاجل برای مصدومان و عرض تسلیت به بازماندگان و تشکر وسپاس از همه مردم و مسئولینی که در این ایام کمک و مساعدت نمودند هم اکنون بیشتر نیازمندی این مصیبت زدگان حمایت مستمر وتقویت روحیه ی آسیب دیدگان و تسریع در بازسازی اماکن تخریب شده ی آنهاست که این امر مهم نیازمند تلاش و همت مسئولین و همکاری و همیاری مردم بزرگوار منطقه ی اورامانات می باشد به امیدآینده ای بهتر.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار