رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که اورژانس ویژه بیماران قلبی و مغزی در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان فعال شده است .
کد خبر: ۵۳۲۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ 02 December 2017
به گزارش تابناک : دکتر سید عباس موسوی روز شنبه افزود که در این مراکز فوریت های پزشکی ویژه و تخصصی ، بیماران دارای مشکل قلبی و مغزی پذیرفته شده و کارهای درمانی اولیه برابر استانداردهای تعریف شده وزارت بهداشت به آنان ارائه می شود.
وی گفت که بر اساس تعریف انجام شده بیماران قلبی نیازمند رسیدگی اورژانسی به بیمارستان ها و مراکز درمانی دارای کد 247 و بیماران مغزی هم به مراکز درمانی دارای کد 724 انتقال می یابند.
موسوی افزود : در این مراکز قلبی و مغزی امکانات مناسب تجهیز و داروهای مورد نیاز نیز در دسترس بیماران قرار دارد که می توانند در صورت مراجعه ساعت طلایی از این خدمات برخوردار شوند.
براساس آمار بیش از یک سوم مرگ و میر در مازندران سالانه به دلیل سکته قلبی و مغزی است .
وزارت بهداشت به منظور کاهش تلفات ناشی از سکته مغزی برنامه بیمارستان 724 و برای سکته قلبی هم برنامه 247 را به اجرا گذاشته است.
در حالی که سکته مغزی تا چند سال پیش سومین علت مرگ و میر در دنیا بود ، ولی اکنون در کشورهای پیشرفته با کمک اقدامات مناسب و درمان با داروی ' تی پی ای TPA ' به پنجمین علت تنزل یافته است.
این دارو هم اکنون در بیمارستان های دارای کد 724 در دسترس کادر درمانی قرار دارد و در صورتی که بیمار دچار سکته مغزی در کمتر از سه ساعت اول به این بیمارستان ها رسانده شود با استفاده از این دارو ، بهبودی چشمگیر و قابل ملاحظه ای را پشت سر خواهد گذاشت .
به اعتقاد متخصصان مغز و اعصاب ، لازمه شروع درمان برای رهائی از مرگ در بیماران سکته مغزی و قبلی، رساندن فوری آنان به بیمارستان و انجام اقدامات فوری با استفاده از تجهیزات و داروهای مورد نیاز است .
** استقرار 670 تخت ویژه در مازندران 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که هم اکنون 670 تخت بیمارستانی ویژه ( ای سی یو، سی سی یو) در بیمارستان های دولتی این خطه شمال کشور تجهیز شده است.
موسوی اظهار داشت : 110 تخت ویژه در بیمارستان های دولتی در دولت یازدهم در مازندران تجهیز شد و این کار همچنان نیز ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد : همچنین برای ارتقاء سطح خدمات پزشکی و درمانی در بیمارستان های دولتی در مازندران طرح هتلینگ اجرایی شد و در دولت تدبیر و امید 520 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح هزینه شده است.
** رتبه اول چاقی 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که این استان طبق بررسی وزارت بهداشت و درمان رتبه اول کشور را داراست و علت عمده آن را کم تحرکی و تغذیه نامناسب است.
وی افزود : چاقی و کم تحرکی باعث شده تا 10 درصد از جمعیت این خطه شمال کشور به بیماری دیابت مبتلا شوند و رتبه هفتم کشور را در این زیمنه به خود اختصاص داده است.
موسوی گفت که مازندران در بیماری فشار خون هم که از بیماری های کشنده در جهان محسوب می شود ، رتبه پنجم کشور را دارد.
وی اافزود : اگر تغییر سبک زندگی در این استان در دستور کار قرار نگیرد ، در آینده از لحاظ بیماری مشکلات زیادی گریبان مردم این خطه شمال کشور را می گیرد.
** تصویب نشدن بیمارستان یک هزار تختخوابی 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که بیمارستان یکهزار تختخوابی که قرار بوده با همکاری شرکت سامسونگ در این استان ساخته شود ، هنوز به تایید نرسیده است.
وی افزود : در مرحله اول پنج بیمارستان یکهزار تختخوابی در کشور به تایید رسیده که پیگیری می شود تا این طرح برای مازندران نیز اجرا شود.
** طلب 6 هزار میلیارد ریالی دانشگاه مازندران از شرکت های بیمه ای 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که این دانشگاه بابت خدماتی بهداشتی و درمانی که ارائه کرده ، حدود 6 هزار میلیارد ریال از شرکت های بیمه ای طلبکار است.
موسوی افزود : همچنین دانشگاه بابت دستمزد کارکنان و خرید دارو و تجهیزات نیز حدود 5 هزار و 200 میلیارد ریال بدهکار است.
وی تدوین بودجه پایدار را مهمترین راهکار برای رفع این مشکل اعلام کرد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار