شاهد فرافکنی سیاسی و مدیریتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در برنامه تلويزيونی «ترازو» درباره وضعیت صنعتی بودیم.
کد خبر: ۵۲۹۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 25 November 2017
به گزارش تابناک : سید‌‎علی ادیانی و محمد محمد‌پور‌عمران در برنامه تلویزیونی «ترازو» از شبکه تبرستان به بررسی وضعیت صنعت استان مازندران پرداختند.
* مازندران در رتبه کمتر‌ توسعه‌یافته صنعتی کشور قرار دارد
نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سو‌ءمدیریت باعث زمین‌گیر شدن نساجی قائم‌شهر در مازندران شد، گفت: نساجی در مالکیت بانک ملی با انتخاب مدیر عامل‌ها و هیأت‌ مدیره‌ها همراه با به روز‌رسانی تجهیزات و ابزار نبود و فعالیت‌ها به صورت روزمره و لاک‌پشتی انجام می‌شد.
سیدعلی ادیانی با بیان اینکه حدود 6 هزار نفر در نساجی مازندران و قائم‌شهر اشتغال داشتند که در حال حاضر ۲۰۰ نفر در نساجی قائم‌شهر و ۳۲۰ نفر در نساجی مازندران مشغول به‌کارند، افزود: کاهش شدید اشتغال‌زایی نساجی در مازندران بیانگر سو‌مدیریت و عدم دانش مدیریتی مناسب و به‌روز است که از دهه ۷۰ آغاز شد و در دهه ۸۰ شتاب گرفت و در دهه ۹۰ نساجی در حالت احتضار درآمد.
وی با اشاره به اینکه ما سند جامع توسعه صنعت را با توجه به ملاحظات بومی و آمایش سرزمینی، نداریم و به نظر کارشناسان اقتصادی از نحله‌های مختلف فکری، تنها ۳۰ درصد از مشکلات کشور بر اثر تحریم است، خاطر‌نشان‌کرد: برنامه ششم توسعه از ابتدای سال ۱۳۹۶ آغاز شد اما هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی ان از طرف دولت با مشکل روبرو است و تنها 37 درصد برنامه پنجم توسعه اجرایی‌شد.
نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیچ خلاء‌قانونی در عرصه صنعت نداریم و اشکال در اجرای قوانین است، مازندران در رتبه 18 صنعتی ایران قرار‌ دارد و در حوزه کمتر‌توسعه‌یافته صنعتی است، خاطرنشان کرد: پنجره واحد‌صنعتی طرح خوب دولت بود که با تجمیع مجوز‌ها شاهد کاهش مشکلات فعالان صنعتی بودیم.
ادیانی بیان کرد: سند‌ جامع صنعتی در کشور وجود ندارد و البرز مرکزی و نساجی از قبل از انقلاب برای‌ ما به ارث رسید که برای پیگیری کاهش و مشکلات آنها از مدیران استانی تشکر‌ می‌کنم ولی به این نتیجه رسیدم که فعالیت بیشتر در این حوزه‌ها از توان مدیران استانی خارج بود که از وزرای صنعت معدن تجارت و اقتصاد دستورات خوبی را دریافت کردیم.
* گفته نشد که «بالای چشم دولت قبل ابرو است»
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در برنامه تلویزیونی «ترازو» از شبکه تبرستان با انتقاد از اینکه در اجرای اصل 44 قانون اساسی شاهد حضور برخی افراد نا‌اهل با‌نام سرمایه‌گذار ولی بدون‌سرمایه و با طمع وارد شدند و تاراج کردند، گفت: مهم‌ترین مشکل نساجی مازندران و قائم‌شهر مدیریت و مالکیت آن بود و تصمیم‌های شتاب‌زده و عجولانه را شاهد بودیم و صنعت نساجی از نوسازی و به‌سازی عقب ماند.
محمد محمد‌پور عمران با بیان اینکه در سال 1392 شاهد مطالبات انباشته بازنشستگان و کارگران نساجی بودیم که با تزریق منابع مالی شاهد راهپیمایی‌ها نیستیم، افزود: سند جامع صنعت در کشور وجود دارد و صنعت موضوعی فرابخشی و تسهیلات بانکی صنعت ایران دیر‌هنگام و دارای تبعیض و رانت است.
وی با بیان اینکه سید‌علی ادیانی نماینده مازندران در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان صدای گویا صنعت در مجلس است و در موضوع نساجی هم میدان‌دار است، خاطرنشان کرد: رشد منفی 12 درصد صنعت در سال 1392 به مثبت 10 درصد رسید و برای دولت گذشته برنامه‌ای ساخته نشد و گفته نشد که «بالای چشم دولت قبل ابرو است»؛ وقتی نیروی انتظامی در دولت گذشته 40 میلیون متر مربع پارچه به‌صورت غیر‌مجاز وارد می‌کند، کسی جرأت نکرد که سؤال کند؛ بازار نساجی را خراب کردند اما در حال‌حاضر نساجی یک‌هزار و 800 تن پنبه را خریداری کرده و برای یک‌سال سفارش گرفته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه مرکز آمار مرجع‌ رسمی اعلام آمار است و مازندران در میزان سرمایه‌گذاری صنعتی دارای رتبه 11 کشور، در میزان اشتغال‌ هم رتبه 9 کشور و در ایجاد اشتغال سالانه و در ایجاد مشاغل جدید رتبه 2 کشوری را دارد، گفت: صنعتگران حمایت‌ها را دائمی نبینند و در تحقیقات و بازاریابی ورود پیدا کنند.
* فرافکنی سیاسی و مدیریتی در سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران
درباره آمار اعلام‌شده، سید‌علی ادیانی معتقد است، هنگامی که میزان اشتغال توسط مسؤولان ارشد دولت به‌صورت متفاوت اعلام می‌شود از آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دفاع کرد.
تأکید رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران بر نقص دولت گذشته و انتقاد از صدا‌وسیما برای عدم پوشش ضعف‌های دولت گذشته و واردات غیر‌مجاز پارچه توسط نیروی انتظامی و عدم جرأت آن دولت برای برخورد و بیان آمار‌هایی از منبع خاص که توسط نماینده مجلس با تردید به آن نگاه‌ شد، از موضوع‌هایی است که پیشنهاد می‌شود مدیران استانی و ملی و شهرستانی دولت نهم و دهم را مسؤول ضعف‌های کنونی معرفی نکنند؛ سال‌هاست که مدیریت و «صلاح‌ملک» در دست دولت «تدبیر و امید» است و بازگشت به عقب و مقصر جلوه‌ دادن دیگران هم از «امید» و هم از «تدبیر» به‌دور است و هنگامی که از دولت گذشته نامی برده‌ می‌شود، دولت یازدهم به اذهان می‌رسد و برای فرافکنی سیاسی و مدیریتی اقبالی در جامعه وجود ندارد.
بهتر است مدیران دولت دوازدهم شجاعت پذیرش ضعف‌ها و مشکلات را داشته باشند و 5 سال برای یک دولت، زمان مناسبی است تا با رفع مشکلات گذشته به سوی اهداف خود گام بردارد و توپ را به زمین‌های دیگران نیندازد.
فعالان صنعتی مازندران با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند تا جایی که بیان می‌شود: «دولت کاری با ما نداشته باشد تا ما بتوانیم کار کنیم».
پژوهش‌گران و خبرنگاران، آمار حقیقی شرکت‌ها و کارخانجاتی که تعطیل شدند و کارگرانی که بیکار شدند و یا تعداد شرکت‌ها و کارخانجات و واحد‌های تولیدی، خدماتی، کشاورزی و صنعتی و وضعیت فعالیت آنان و تعداد اشتغال‌زایی را از کدام منبع دریافت کنند و «قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» چه زمانی در سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر ادارات مرتبط اجرایی می‌شود تا در برابر آمار‌های یک‌جانبه و هم‌سو با دولت، قدرت تحلیل واقعی داشته باشند.








منبع : فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار