مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت:خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه شناسایی نشده است.
کد خبر: ۵۲۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷ 06 November 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل ازروابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، دکتر نادر پرور در اولین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استانداری کرمانشاه اظهار داشت: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شیوع و انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر که مخزن اصلی این بیماری هستندکه استراحتگاه آن ها نیز تلاب ها هستند احتمال بروز این بیماری افزایش می یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اشاره ای به وضعیت این بیماری در جهان داشت و گفت: یکی از عوامل اصلی ماندگاری و انتقال و انتشار این بیماری وجود و عرضه غیر مجاز طیور و همچنین حمل و نقل غیر مجاز آنهاست که باید به صورت جدی با آنها برخورد شود.

دکتر پرور تصریح کرد: این بیماری در صورت بروز خسارات و هزینه های هنگفتی را به بار می آورد که یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از آن آموزش است که منجر به ارتقای امنیت زیستی به ویژه در سطح واحدهای صنعتی می شود و لازم است در این زمینه از کلیه پتانسیل های موجود از جمله رسانه های مکتوب، فضای مجازی و صدا و سیما به خوبی استفاده شود.

وی به اقدامات دامپزشکی طی ماه های گذشته برای مقابله با این بیماری اشاره کرد و بیان داشت: تشکیل تیم های مراقبت و پایش، وجود آزمایشگاه تشخیص سریع، تشکل کارگروه با دستگاه های مرتبط از جمله این اقدامات بوده است.

این مقام مسئول ورود پرندگان مهاجر، فعالیت مراکز عرضهو کشتار غیر مجاز طیور در استان، مرز مشترک با عراق بحران زده ازجمله مهمترین تهدیدهای انتشار محسوب می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بر لزوم آگاه سازی و ارتقا سطح اگاهی دانش شهروندان و ذی نفعان تاکید کرد و ادامه داد: رسانه ها به ویژه صداوسیما در این خصوص بسیار تاثیر گذار است.

وی برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی در روستاها را از دیگر راهکارها برای مقابله و کنترل این بیماری برشمرد و خاطرنشان کرد: برخورد قاطع با عرضه کنندگان مرغ زنده و کشتار غیرمجاز مهمترین خواسته دامپزشکی است که ضروری است فرمانداران با تشدید و تقویت اکیپ های مبارزه با کشتار غیر مجاز طیور در سطح شهرستان،  برخورد جدی و بازدارنده را با این عوامل به عمل آورند.

دکتر پرور همچنین خواستار جلوگیری از تردد وسایل نقلیه فاقد پروانه بهداشتی حمل در گلوگاه های ورودی شهر و سطح شهر شد و تصریح کرد: بایستی به عرضه کنندگان غیرمجاز طیور در سطح شهر ها به چشم تهدید و نه اشتغال زایی نگاه کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار