کد خبر: ۵۱۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ 05 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»کارشناس مسئول بیماری‌ های مشترک اداره کل دامپزشکی استان یزد از انجام عملیات خونگیری و تست مالئیناسیون 640 راس اسب در اين استان برای انجام مراقبت فعال بیماری مشمشه از ابتداي سال تاكنون خبر داد.

دکتر «مهدی مطیعی» در اين باره افزود: تاکنون بیش از  200 سر اسب توسط کارشناسان این استان خونگیری شده و نمونه‌ها به منظور انجام آزمایشات لازم به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی ارسال شده است.

وي ادامه داد: همچنین 435 راس اسب به روش تست مالیئناسیون پلکی مورد آزمایش مشمشه قرار گرفتند که همگی از نظر این بیماری منفی اعلام شدند.

مطيعي پیش‌بینی كرد كه تا پایان سال بیش از دو هزار راس اسب در استان تحت پوشش آزمایش و تست مشمشه قرار گیرند .

وي گفت: تاکنون تشخیص این بیماری در جمعیت تک‌سمیان صرفاً توسط تست مالئین صورت می‌گرفت که می‌توانست خطراتی را برای تک سمیان و نیز دامپزشک ایجاد كند اما با اقدامات جدید صورت گرفته و تست سرمی، هم دقت تشخیص بالاتر رفته و هم خطری متوجه اسب‌‌های تست شده و دامپزشک نخواهد بود.

وی اظهار كرد: بیماری مشمشه از قدیم گسترش جهانی داشته  اما امروزه در بسیار از کشورها به کمک روش های جدید تشخیص،کنترل و پیشگیری ریشه‌کن شده است، بیماری در شمال آفریقا، شرق اروپا و آسیا مشاهده می‌شود و در ایران نیز در چند سال اخیر بازپدید شده است .

کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک اداره کل دامپزشکی استان در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بیماری مشمشه واگیر دار بوده و مشترک بین انسان و تك سمي‌هاست، در اثر تماس‌های شغلی با اسب‌های آلوده در افرادی که با اسب سروکار دارند مانند دامپزشکان، مالکان اسب و همچنین کارکنان آزمایشگاه احتمال سرایت بیماری وجود دارد.

وي افزود: بیماری در اسب به شکل حاد یا مزمن بروز می‌كند و از نظر بالینی ممکن است به فرم‌های تنفسی یا پوستی ظاهر شود و منجر به تلف شدن اسب یا ضعف و لاغری آن شود، اسب آلوده ناقل بیماری به سایر تک‌سمیان است؛ آبشخور مشترک مهمترین عامل انتقال بیماری است. انسان نیز در اثر تماس با ترشحات آلوده اسب به صورت کشنده مبتلا می‌شود.

مطیعی در پایان از مالکان اسب خواست تا از طریق انجام به موقع تست مشمشه و نیز رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای و عمل به توصیه‌های کارشناسان علاوه بر حفظ سرمایه‌های اقتصادی وسلامت خود از شیوع بیماری در سطح جوامع انسانی و دامی استان جلوگیری به عمل آورند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار