معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه سه کشور گفت: اين كه در توليد يك نان مرغوب 3 عامل تاثير دارد افزود: کیفیت آرد، دستگاه های مناسب پخت نان و نیروی انساني ماهر سه عاملي است كه ميتواند منجر به تولید نان مرغوب شود که باید پذیرفت بخشی از نامرغوبی نان مربوط به كيفيت پايين گندمهاي توليدي در استان است.
کد خبر: ۵۱۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 31 October 2017
تابناک فارس به نقل از خبر جنوب:منصور جباري گفت: در سال زراعي 96-95 از گندم كاران استان فارس 900 هزار و 807 تن گندم از گندم كاران استان خريداري شد كه ارزش آن 11 هزار و 788 ميليارد و 631 ميليون تومان است.
وي با بيان اين كه از اين ميزان 550 هزار تن آن در فارس براي تامين نان مردم مورد استفاده قرار مي گيرد، افزود: اين ميزان گندم بعد از بوجاري، تولید آرد و پخت نان تبديل به بالغ بر 3 ميليارد قرص نان مي شود كه در طول سال مورد مصرف مردم استان قرار مي گيرد.
عضو هيات مديره شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 3 كشور با بيان اين كه تقريبا هر يك از مردم فارس سهم 115 كيلويي از گندم توليدي در استان دارد افزود: اين ميزان گندم تبديل به 637 قرص نان ميشود كه با احتساب وزن 190- 180 گرمي بايد گفت هر يك از مردم استان سالانه 121 كيلو نان مصرف مي كنند.
جباري با اشاره به هزينه خريد هر كيلو گندم از كشاورزان به قيمت 1380 تومان با احتساب هزينه حمل و ذخيرهسازي گفت: هر كيلو گندم خريداري شده به قيمت 665 تومان در اختيار كارخانجات توليد آرد استان قرار داده ميشود و بقيه آن به صورت يارانه از سوي دولت تامين ميشود.
وي با بيان اين كه با توجه به مصرف550 هزار تن گندم در فارس، يارانه گندم پرداختي در استان سالانه حدود 4هزار ميليارد تومان است، افزود: مابقي گندم هاي خريداري شده در فارس به ساير استانها ارسال مي شود.
جباري در پاسخ به اين سوال كه آيا ميتوان كيفيت پايين نانهاي توليدي فارس را مرتبط با گندم توليدي در استان دانست؟ گفت: بايد پذيرفت كه كيفيت گندم توليدي در كشور در حد عالي نيست و اين كيفيت را مي توان در حد متوسط دانست.
وي با بيان اين كه در توليد يك نان مرغوب 3 عامل تاثير دارد افزود: کیفیت آرد، دستگاه های مناسب پخت نان و نیروی انساني ماهر سه عاملي است كه ميتواند منجر به تولید نان مرغوب شود که باید پذیرفت بخشی از نامرغوبی نان مربوط به كيفيت پايين گندمهاي توليدي در استان است.
جباري تصريح كرد: متاسفانه امسال كيفيت گندم توليدي در فارس نسبت به پارسال افت پيدا كرده كه شايد بخشي از اين افت به دليل تغييرات اقليمي استان است كه هر ساله اين تغييرات اتفاق مي افتد.
معاون شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 3 كشور گفت: براي بهبود كيفيت نان اقداماتي براي آموزش نيروهاي انساني ماهر براي نانواييها در حال انجام است كه در اين مسير قراردادهايي با اداره كل فني و حرفهاي استان منعقد شده است.
جباري با بيان اين كه تمامي گندمهاي مصرفي در فارس گندم توليدي استان است، افزود: در فارس گندم وارداتي وجود ندارد مگر آن كه كارخانه اي قصد توليد آرد با انگيزه صادراتي داشته باشد كه در اين صورت مجاز به استفاده از گندم وارداتي و خارجي است.
وي با رد اين اظهارات كه نانواييها آرد سهميه خود را به قنادي ها تحويل داده و به جاي آن از آرد قنادي در پخت نان استفاده ميكنند، گفت: آرد مصرفي براي هر محصولي يك آرد مخصوص است؛ آرد مصرفي در توليد نان سنگك 9-7 درصد، آرد مصرفي در ساير نانها 15-12 درصد و آرد قنادي 18 درصد سبوسگيري ميشود، چگونه ممكن است آرد با سبوس بالا در شيرينيجات مصرف شود؟
جباري در بخش ديگري از مصاحبه خود به وضعيت توليد گندم دروم و معمولي در استان اشاره كرد و گفت: در فارس 9 هزار تن گندم دروم خريداري شد كه اين ميزان نسبت به پارسال با افت 70 درصدي مواجه بود اما در توليد گندم معمولي تفاوتي با پارسال
نداشتيم.
وي با بيان اين كه گندمهايي از كشاورزان خريداري مي شود كه افت مفيد صفر تا 10 و افت غيرمفيد صفر تا 7داشته باشد، افزود: افت مفيد شامل وجود دانههاي شكسته گندم و يا وجود ساير غلات در محموله گندم است كه خاصيت آسياباني گندم را كم مي كند.
وي ادامه داد: اما افت غيرمفيد شامل وجود خاك، كاه وكلش و ساير ناخالصيها در گندم ميشود كه اگر اين ناخالصيها بيشتر از 7 درصد باشد، گندم از كشاورز خريداري ميشود.
جباري با بيان اين كه كليه ناخالصيها در افت مفيد و غيرمفيد با بوجاري از گندم جدا ميشود و جاي نگراني در اين زمينه وجود ندارد اضافه كرد: متاسفانه افراد غيرمرتبط با چرخه توليد گندم وجود دارند كه گندم مرغوب را با كاه و كلش و يا دانههاي غلات مخلوط كرده و آن را تحويل مراكز خريد مي دهند كه چنانچه افت آن بالاتر از موارد اشاره شده باشد آن محموله تحويل 
گرفته نمي شود.
طبق اظهارات وي، گندم دروم گندمهاي سختي هستند كه در توليد نشاسته و يا آرد ماكاروني(سمولينا) مورد استفاده قرار مي گيرد.
جباري اظهار اميدواري كرد با ارايه خدمات مشاوره اي هرساله گندم مرغوبتري تحويل گرفته شود و با استفاده از ساير عوامل نان مرغوبتري تحويل مردم گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار