کارشناس هواشناسی کاربردی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از دیم‌کاران استان خواست تا کشت گندم و جو را تسریع کنند.
کد خبر: ۵۱۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ 24 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا، خسرو زره‌گر ، با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی هواشناسی در هفته دوم آبان ماه به احتمال خیلی زیاد شاهد بارش باران  در استان خواهیم بود، اظهار کرد: گندم و جوکاران دیم استان باید در انجام فرایند کشت خود سرعت بیشتری به خرج بدهند.

 زره گر اضافه کرد: در صورتی که در هفته دوم آبان ماه بارندگی در استان داشته باشیم دیم کارانی که هنوز کشت خود را انجام نداده باشند متحمل خسارت هایی خواهند شد، چرا که کشت آنها نخواهد توانست از آب این باران استفاده کند.

کارشناس هواشناسی کاربردی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه دیم کاران استان باید بگونه ای کشت خود را انجام دهند که با اولین بارش‌ها بذور آنها در 
مزرعه باشد، عنوان کرد: اولین بارندگی نقش مهمی در جوانه‌زنی به موقع گندم و جو خواهد داشت.

وی با اشاره به آمار 30 ساله بارندگی‌ها در استان کرمانشاه، شرایط بارش های سال زراعی جاری را مشابه سالهای نرمال دانست و اضافه کرد: همه ساله بین روزهای 15 تا 20 آبان‌ماه 
شاهد وقوع نخستین بارندگی‌ها در استان کرمانشاه هستیم.

زره‌گر سپس از کشاورزانی که اراضی آبی دارند هم خواست تا حتما بعد از انجام عملیات "هیرم کاری" اقدام به کشت کنند.

زره‌گر ادامه داد: منظور از عملیات هیرم‌کاری این است که اراضی زراعی باید قبل از انجام عملیات کشت حتما آبیاری شوند، زیرا این آبیاری در عین حال که باعث نرم شدن خاک زراعی خواهد شد، باعث از بین رفتن علف‌های هرز زمستانه در عملیات زراعی بعدی(کشت) خواهد شد.

وی سپس یک توصیه خاص همه برای کلزاکاران استان کرمانشاه داشت و اظهار کرد: با توجه به اینکه طی امروز و فردا (دوم و سوم آبان) میانگین دمای هوا به بالای شش درجه سانتیگراد خواهد رسید، لذا این زمان آخرین فرصت مبارزه با علف‌های هرز باریک برگ مزارع کلزا به شمار می رود و در این فرصت حتما باید از علف‌کش‌های باریک برگ حساس به دما در مزارع کلزای استان استفاده شود.

زره‌گر به کشاورزانی که در اراضی خود سبزیجات برگی مثل اسفناج و یا سبزیجات زمستانه مثل کلم، گل‌کلم، ترب، شلغم و... کشت کرده اند نیز توصیه کرد: در صورت امکان آبیاری همراه با ترکیبات پتاسه انجام دهند، چراکه این نوع ترکیبات گیاه را نسبت به سرما مقاوم خواهد کرد
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار