مراسم آیینی قوچ گذار روستای برده کلات در استان خراسان رضوی باحضور پر شور مردم و گردشگران برگزار شد.
کد خبر: ۴۷۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ 07 August 2017
به گزارش تابناک خراسان رضوی، مراسم آیینی قوچ گذار در روستای برده شهرستان کلات برگزارشد آیینی که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی از دهه های گذشته و از دوره اشکانی و سامانی در بین گله داران مرسوم بوده است.
اما به دلیل مهاجرت مردم از روستا به شهر به دلیل نبود امکانات مناسب و نداتن سرمایه اشتغال و از طرفیبه دلیل خشکسالی های اخیر در این شهرستان این آیین نیز همانند بسیاری از آیین های ناملموس دیگر کشورمان روبه فراموشی رفته است از این رو اهالی روستای برده با همکاری دهیاری، بخشداری، فرمانداری و میراث فرهنگی این شهرستان با برگزاری این مراسم آیینی به دنبال زنده کردن مراسم آیینی قوچ گذار هستند.
در همین راستا روز یکشنبه15مرداد ماه مراسم ایینی قوچ گذار با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، فرماندار،دهیار روستا و حضور پرشور مردم، گردشگران و دوستداران علاقه مند به گردشگری در روستای برده کلات برگزار شد.
برپا‌ کنندگان این مراسم زیبا گله‌داران روستای برده بودند که هرساله در نیمه مردادماه پس از اتمام دوره شیردوشی گله‌ها را از مراتع به روستا آورده و طی بازدید چند نفر از گله‌ها بازدید و گله برتر را معرفی می‌کنند.
مراسم قوچ‌گذار در مکانی توسط بانیان این مراسم یعنی گله‌دارها مشخص و از صبح همان روز با ساز و دهل آغاز شد.مراسم اسب دوانی، کشتی با چوخه، دومیدانی از جمله برنامه های جانبی این مراسم آیینی بود.
در این مراسم زنان گله‌دار فتیرهایی را با روغن زرد تهیه و همراه با کله قند برروی مجمعه‌هایی که برروی سر می‌آورند و در حالی که لباس محلی بر تن دارند به محل برگزاری مراسم می آیند و سپس در محل برگزاری مراسم قوچ‌گذار، سرمله‌ها یا همان گله‌دارها به تقسیم فتیر و کله‌قند میان چوپان‌ها پرداختند. جوانان نیز مشغول رقص محلی می‌شوند و سپس از سوی سرمله ها به چوپانانی که گله‌ هایشان برتر شده انعام و هدایایی اهدا شد.
در این مراسم سید اصغر موسوی تبارفرماندار شهرستان کلات گفت: خدارا شاکر هستیم که در یک حرکت مردمی و خودجوش توانستیم و بایک ایده محلی در کلان مجموعه هفته گردشگری و بازشناسی میراث فرهنگی در روستاهای مختلف شاهد یک حرکت بسیار زیبا از طرف دهیاری روستای برده و شورای اسلامی و همراهی مردم روستا در بحث مراسم آیینی قوچ گذار هستیم.
وی افزود: امروز رئیس اداره راه شاهد راه نامناسب روستا بود و تا 15شهریور ماه جاده هموار و مناسب خواهد شد و امیدواریم بتوانیم تا یکی دو سال آینده این راه را نیز آسفالت کنیم.
موسوی تبار تصریح کرد از محل توسعه متوازن واز محل اعتبارات  یک میلیارد تومان به بحث آسفالت جاده های منتهی به روستاها اختصاص یافته البته این موضوع به اعتبارات بیشتری نیاز دارد.اسفالت به روستای ارتکند رسید و امیدواریم بتوانیم ظرف یک سال و نیم اینده روستای برده را نیز آسفالت کنیم.
وی افزود: روستای برده هر سال برنامه قوچ گذار را اجرا می کند اما امسال مورد اقبال قرار گرفت و انتظار داریم در روستاها به مراسمان آیینی بیشتر توجه شود.جان مایه این مراسم مردم روستا و دهیاری روستا بوده است.برگزاری مراسمات آیینی و ماندگار کردن انها بسیار کار مهم و ارزشی است و امیدواریم شاهد برگزاری پر شور اینگونه مراسمات در سطح استان و شهرستان کلات باشیم.
فرماندار کلات گفت: امیدواریم بتوانیم بسیاری از روستاهای کلات را به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار