به عقیده کارشناس روس، ترکیه می‌داند امکان عضویت در اتحادیه اروپا را ندارد و مایل هم نیست آزادی عمل خویش را در همگرایی اروپایی از دست بدهد، ولی روند مذاکرات با اروپا برای آنکارا مهم است.
کد خبر: ۴۷۳۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ 06 August 2017
به گزارش تابناک : "زیگما گابریل" وزیر امور خارجه آلمان هشدار داده است که تکرار اظهارات مقامات آنکارا در مورد امکان ازسرگیری اجرای حکم اعدام، روابط ترکیه و اروپا را دچار تغییر خواهد کرد. این در حالی است که گفتگوها بین آنکارا و بروکسل دوران سختی را سپری کرده و در آینده نزدیک تنها به سمت وخامت بیشتر حرکت خواهد کرد. البته به عقیده کارشناسان، برای ترکیه خود این روند نزدیکی به اروپا مهمتر از عضویت این کشور در اتحادیه اروپاست.

زیگما گابریل روز شنبه در مصاحبه با نشریه «استرن» (Stern) اعلام کرد که ترکیه با وجود خط مشی سیاسی که رهبران آن در پیش گرفته اند، هیچ شانسی برای عضویت در اتحادیه اروپا ندارد و اظهارات مقامات آنکارا در مورد امکان اجرای دوباره حکم اعدام، به روابط قبلی ترکیه و اروپا نیز خاتمه خواهد داد. وی همچنین از نقض آزادیهای فردی و اجتماعی در ترکیه بشدت انتقاد نموده و هشدار داد: «ترکیه اگر در همین راستا حرکت کند، هرگز نمی تواند یک کشور اروپایی شود.»  

پیش از این، "ژان-کلد یونکر" رئیس کمیسیون اروپایی هم دولت ترکیه را به عدم تمایل برای اجرای تعهدات خویش برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا متهم کرده بود.

ترکیه در سال 1987 درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را نمود، ولی مذاکرات طرفین در این رابطه تنها در سال 2005 آغاز شد. ولی این گفتگوها بارها به دلیل اختلافات آنکارا و بروکسل بر سر مسائل مختلف قطع گردید. روابط ترکیه و آلمان این اواخر دچار تیرگی جدی شده است. روابط آنکارا با دیگر کشورهای اروپایی نیز چندان خوب نیست.

پارلمان اروپایی در تاریخ 6 جولای سال جاری قطعنامه ای تصویب نمود که در آن بر ضرورت توقف مذاکرات با ترکیه به منظور پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا تاکید شده است. به عقیده طراحان این سند، این هشدار می تواند "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه را وادار سازد تا دیدگاههای اروپا را در روند اصلاح قانون اساسی در نظر بگیرد.

اردوغان نیز به نوبه خویش اروپا را به خارج شدن از توافقنامه مربوط به پناهجویان سوری، در صورت عدم ازسرگیری مذاکرات، تهدید کرده است.

ترکیه یکی از مشکلات بزرگ آلمان است

"الکساندر رار" مدیر علمی مجمع روسیه-آلمان در برلین به این روزنامه گفته است: «روابط آلمان و ترکیه امروزه در «منفی ترین حالت» آن قرار گرفته. پیش از این مقامات برلین، ترکیه را تحمل می کردند، ولی اکنون ترکیه، یکی از مشکلات اصلی در سیاست خارجی آلمان شده است.»

این کارشناس با یادآوری اینکه «الگوی اداره امور کشور اردوغان، از دید آلمانها، یک دیکتاتوری است»، افزود: «از سرگیری تردیدها در مورد دورنمای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، به این دلیل است که آنگلا مرکل همچنان بشدت به سیاست لیبرالیسم اروپایی معتقد است. اردوغان خبرنگاران آلمانی را به زندان می اندازد و این مسئله برای برلین به منزله سیلی سختی به صورتش است. البته برغم اختلافات دوجانبه، آلمان همواره خویشتن داری کرده است.»

ترکیه حاضر نیست آزادی عمل خود را بخاطر همگرایی اروپایی از دست بدهد

"یوری ماواشییف" رئیس مرکز مطالعات ترکیه معاصر در مسکو نیز معتقد است که حادثه بازداشت خبرنگاران آلمانی، برای مقامات برلین غیرقابل قبول بوده و به همین دلیل آنها مسئله آزادیها در ترکیه را مطرح کرده اند و این مسئله اصلا جای تعجب ندارد. اظهارات وزیر خارجه آلمان علیه ترکیه بعد از یک سری رخدادها شنیده می شود که بدون آنها هم روابط دو کشور بسیار تیره بود.»

به گفته وی، البته روند همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا تنها به روابط با آلمان مرتبط نیست و برای نزدیکی آنکارا و بروکسل لازم است تا گفتگوها با همه کشورهای عضو این اتحادیه به سمت پیشرفت حرکت کند.

این کارشناسان افزود: «امروزه کسی به دورنمای روشن ترکیه در اتحادیه اروپا باور ندارد، ولی عضویت در اتحادیه اروپا محرکی است که ترکیه خود آن را انتخاب کرده و هنوز حاضر نیست از آن صرف نظر کند. ولی از سوی دیگر ترکیه حاضر نیست تا آزادی عمل خود را نیز در همگرایی اروپایی از دست بدهد. به همین دلیل برای مقامات آنکارا روند مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا اهمیت بیشتری از عضویت در آن دارد.»





منبع : گازیتا.رو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار