کد خبر: ۴۶۲۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳ 19 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛قلعه حسن خان مهرآباد ابرکوه، حسب وظیفه ذاتی میراث فرهنگی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه مرمت و بازسازی شد.
«عباس قدیریان» در این مورد گفت : این قلعه تاریخی از بناهای دوره قاجاریه در شهرستان ابرکوه است که تحت شماره13704 مورخ 25/8/84 در فهرست آثار ملي ايران کشور به ثبت رسيده است .

وي افزود: بناي مذکور قلعه‌اي است با حصار چينه‌اي و چهار برج حفاظتي در چهار گوشه كه در بخش بهمن و در شمال شرقي شهر مهردشت واقع شده است .

سرپرست میراث فرهنگی ابرکوه در ادامه از ويژگي‌هاي مهم اين بنا به برج حفاظتي استوانه‌اي شكل آن اشاره کرد و افزود: اين برج داراي چهار طبقه و پلكاني دورتادور برج است که در داخل از همكف به طبقه آخر مي‌رسد و بر روي اين برج بادگير كوچكي وجود دارد كه كانال‌هاي بادگير با دريچه‌اي به هر طبقه تعبيه مي‌شود. همچنین وجود قسمت اعیان‌نشین در جبهه شرقی بنا را از دیگر ویژگی‌های این بنا برشمرد .

قدیریان از جمله موارد مرمتي بنا را احيای سقف‌هاي فروريخته و اجرای سقف گهواره‌ای، اجرای دیوار چینه‌ای، اندودکاهگل پشت بام، زيربندي و استحکام بخشي ديوارها، کونوشکني، اجرای آجر کف پوش و حمل نخاله به خارج از بنا برشمرد .

این مقام مسئول در پايان افزود: پس از مرمت این بنای تاریخی، ساماندهی محوطه بیرونی و محوطه سازی اطراف یخچال برزن نیز در دستور کار این اداره قرار دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار