فرماندار شهرستان دالاهو گفت: آخرین روز تیرماه سال 1367 هواپیماهای رژیم بعثی صدام روستای زرده ریجاب و عشایر منطقه سرمیل کرند را بمباران شیمیایی کردند که هنوزهم آثار این بمباران شیمیایی گاها در نوزادان تازه متولد شده این روستا رخ می‌نمایاند.
کد خبر: ۴۶۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ 18 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،مرادعلی تاتار ، تعداد شهدای بمباران شیمیایی روز 31 تیر سال 67 این شهرستان را 275 شهید اعلام کرد و افزود: این بمباران شیمیایی بیش از 500 نفر جانباز نیز به همراه داشت.

وی اضافه کرد: آنهایی که در زمان بمباران سن کمی داشتند و اکنون به سن ازدواج و فرزندآوری رسیده‌اند هر از گاهی با تولد فرزند مشکل دار ناشی از این بمباران شیمیایی مواجه شده و زندگیشان تلخ می‌شود.

تاتار افزود: جانبازان این بمباران شیمیایی تحت پوشش بنیاد شهید هستند و تلاش می‌شود تا مشکل و دغدغه‌ای نداشته باشند.

فرماندار دالاهو  با بیان اینکه  در حال حاضر بیش از هزار نفر مدعی جانبازی  در این بمباران هستند، از در دست پیگیری بودن مدارک این افراد خبر داد و افزود: همچنان در حال بررسی مدارک این افراد هستیم.

تاتار در ادامه با اشاره به اختصاص بیش از یک میلیارد تومان اعتبار در سفر مقام معظم رهبری به استان برای حل مشکل جانبازان شیمیایی روستای زرده، افزود: با این اعتبار یک دستگاه آمبولانس مجهز برای مردم این روستا خریداری شده تا اگر نیمه شبی نفس‌های یکی از اهالی روستا بخاطر شیمیایی بودن تنگ شد، سریعا به بیمارستان منتقل شود.
 
وی  گفت: امکان ایجاد یک مرکز درمانی مجهز برای مردم این روستا به لحاظ تعداد کم ساکنین وجود ندارد.

تاتار در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی برای گرامیداشت روز شهرستان دالاهو اظهار کرد: مراسم گرامیداشت روز شهرستان دالاهو هر سال در روستای زرده و یا در شهر دالاهو برگزار می‌شود که امسال برای برگزاری  برنامه این روز در شهر دالاهو و با حضور یکی از فرماندهان کشوری سپاه برنامه‌ریزی شده است.

فرماندار دالاهو افزود: مراسم گرامیداشت روز دالاهو با حضور و تقدیر از خانواده‌های شهدا، جانبازان و مجروحان این حادثه برگزار می‌شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار